• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۷-۱۵ - ۱۰:۰۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
منچستریونایتد و لیورپول در یک روز تحقیر شدند

یکشنبه فاجعه‌آمیز قرمزها

لیورپول برابر استون‌ویلایی که فصل پیش به زحمت در لیگ باقی ماند 7 گل خورد و منچستریونایتد هم با 6 گل در خانه مغلوب تاتنهام شد.

یکشنبه فاجعه‌آمیز قرمزها

به گزارش «فرهیختگان»، فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر پر از اتفاقات عجیب و باورنکردنی است و روز یکشنبه این شگفتی‌ها به اوج خود رسید. لیورپول برابر استون‌ویلایی که فصل پیش به زحمت در لیگ باقی ماند 7 گل خورد و منچستریونایتد هم با 6 گل در خانه مغلوب تاتنهام شد. نتایجی که در تاریخ لیگ برتر سابقه نداشته است و شاید این فصل پایانی غیرمنتظره و غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد. صدرنشینی اورتون که آماده‌ترین تیم این روزهای لیگ جزیره است و حضور استون‌ویلا که هر سه دیدار قبلی خود را با برد پشت‌سر گذاشته است در رتبه دوم جدول باعث شده خبر از حضور مدعیان همیشگی در بالای جدول نباشد.

در غیاب آلیسون

یورگن کلوپ در نیمه‌دوم دیدار تیمش برابر استون‌ویلا احتمالا برای پایان این دیدار که نتیجه‌ای تحقیرآمیز برای قهرمان فصل پیش داشت، لحظه‌شماری می‌کرد. خوردن 7 گل در این دیدار بازهم خط دفاعی این تیم را در معرض انتقادات کارشناسان قرار داد. آنها در هفته نخست هم به زحمت و با نتیجه 4 بر 3 از سد لیدزیونایتدی گذشتند که تازه پا به لیگ برتر گذاشته است. عده‌ای معتقدند لیورپول در این فصل کار بسیار سختی برای دفاع از عنوان قهرمانی خود دارد و حالا نمایش فاجعه‌آمیز این تیم در دیدار عصر یکشنبه این موضوع را ثابت کرد. کلوپ به‌دنبال انجام کاری است که تنها دو مربی در طول تاریخ 125ساله این باشگاه موفق به انجام آن شده‌اند. باب پیسلی و دیوید اشورد تنها مربیانی بودند که توانسته‌اند از عنوان قهرمانی خود در لیگ دفاع کنند و حالا کلوپ ‌انگیزه زیادی دارد تا نامش را در تاریخ باشگاه و در کنار آنها به ثبت برساند.

فصل پیش و زمانی که لیورپول مقتدرانه در صدر جدول قرار داشت و رقبا را یکی پس از دیگری از پیش‌رو برمی‌داشت کمتر کسی در قهرمانی آنها تردید داشت و با روندی که در پیش گرفته بودند به نظر می‌رسید در این فصل هم به یکه‌تازی خود در لیگ جزیره ادامه می‌دهند. بازی با استون‌ویلا اما زنگ خطری برای این مربی ژرمن بود. غیبت آلیسون، گلر برزیلی لیورپول در این مسابقه به وضوح حس شد و البته او به دلیل مصدومیت بین 4 تا 6 هفته دیگر هم قادر به همراهی تیمش نیست. از سوی دیگر اشتباهات عجیب آدریان، جانشین او هم یکی از دلایل اصلی ناکامی قرمزها در این مسابقه بود. آنها فصل پیش نیز مشابه چنین موقعیتی را تجربه کردند و آلیسون در همان اوایل فصل مصدوم بود و 8 هفته غیبت داشت اما مدافعان لیورپول به‌خوبی از عهده وظایف خود برآمدند و اجازه ندادند غیبت دروازه‌بان شماره یک تیم حس شود. این‌بار اما تاریخ تکرار نشد و آسیب‌پذیرترین لیورپول سال‌های اخیر را در زمین دیدیم.

پس از 57 سال

بدون‌شک این بدترین شب مربیگری کلوپ در لیورپول و شاید در تمام دوران حضورش در این شغل بوده است. او در آستانه ششمین سال حضورش در این باشگاه است و در این مدت فرازونشیب‌های زیادی را تجربه کرده است. قرمزها در 4 اکتبر 2015 و پس از تساوی برابر اورتون، براندان راجرز را برکنار کردند و 5 روز بعد یورگن کلوپ هدایت تیم را برعهده گرفت. او اگرچه در این مدت ناکامی‌ها و موفقیت‌های زیادی را تجربه کرده اما تردیدی نیست که هفته چهارم لیگ این دوره را هیچ‌گاه فراموش نخواهد کرد. آنها عملا در دفاع افتضاح بودند و خط هافبک تیم نیز محو عملکرد درخشان نفراتی چون جک گریلیش، جان مک‌گین و رس بارکلی بود. مهاجمان قرمزها نیز در غیاب سادیو مانه که تست کرونایش مثبت اعلام شده، به خوبی توسط حریف مهار شده بودند.

آخرین‌بار در سال 1963 بود که این تیم در یک دیدار 7 گل دریافت کرده بود و پس از آن حتی در بدترین فصول خود هم چنین فاجعه‌ای را تجربه نکرده بود اما حالا به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی با چنین نتیجه‌ای ویلاپارک را ترک کردند. کلوپ و تیمش حدود 2 هفته برای ریکاوری و فراموش کردن این شکست فرصت دارند و با توجه به تعطیلی مسابقات به‌دلیل دیدارهای ملی، زمان خوبی برای برطرف کردن نقاط ضعف خود در اختیار دارند. به‌خصوص که دیدار بعدی آنها در زمین اورتون، همشهری و دشمن قدیمی خواهد بود که این روزها با درخشش خامس رودریگز در اوج آمادگی قرار دارد. کلوپ احتمالا برای آن دیدار مانه، هندرسون و تیاگو را دوباره در اختیار خواهد داشت اما باید امیدوار باشد که این شکست نقطه‌عطفی برای موفقیت این فصل تیمش باشد وگرنه با ادامه این روند خیلی زود شانس حضور در کورس قهرمانی را از دست خواهد داد.

گریم سونیس، اسطوره قرمزها معتقد است یکی از دلایل ناکامی قرمزها در این دیدار چمن بلند ورزشگاه بود که باعث شد سرعت بازی تیم کلوپ گرفته شود و آنها نتوانند عملکرد همیشگی را ارائه دهند. او می‌گوید: «به نظرم مشکلی که لیورپول داشت و البته شرایط برای هر دو تیم هم یکسان بود، بلند بودن چمن ورزشگاه بود و فکر می‌کنم آنها سعی کردند چمن را بلندتر از حد نرمال نگه دارند. تیم‌های مدعی و بزرگ معمولا دوست دارند چمن کوتاه باشد تا بتوانند بازی سرعتی و تهاجمی خود را ارائه دهند.» البته باشگاه استون‌ویلا هم به سرعت به این صحبت‌ها واکنش نشان داد و آن را توهینی به کارگران ورزشگاه خود دانست.

انتقاد شدید از بازیکنان و مدیران یونایتد

دیگر نتیجه عجیب روز یکشنبه را تاتنهام و ژوزه مورینیو رقم زدند. برتری 6 بر یک برابر منچستریونایتد آن هم در ورزشگاه اولدترافورد اتفاقی بود که تاکنون هیچ تیمی در تاریخ لیگ برتر موفق به انجام آن نشده بود و این نخستین‌بار بود که شیاطین سرخ اینچنین در خانه تحقیر می‌شدند. اشتباهات مدافعان یونایتد که البته اتفاق جدیدی برای هواداران این تیم نیست درکنار عملکرد عالی هری کین و سون هیونگ‌مین و البته اخراج آنتونی مارسیال در نیمه نخست دست به دست هم داد تا اوله‌گنار سولشر اعتراف کند که بدترین بازی دوران مربیگری‌اش را تجربه کرده است.

یونایتد اگرچه در همان دقیقه نخست صاحب ضربه پنالتی شد اما مورینیو و تیمش در ادامه ثابت کردند که تاتنهام می‌تواند در این فصل حداقل بین 4 تیم برتر جای داشته باشد. آنها در دو دیدار اخیر خود در لیگ اروپا و لیگ انگلیس 13 گل به ثمر رسانده‌‌ و روندی فوق‌العاده از خود به جای گذاشته‌اند.

سولشر بیشتر طول تابستان را در تلاش برای خرید جیدون سانچو از دورتموند گذراند که درنهایت هم موفق نشد به هدف خود برسد. آنها اگرچه در فصل قبل عملکرد دفاعی قابل‌قبولی داشتند اما کاملا مشخص بود که در تابستان نیاز به خرید یک مدافع میانی دارند تا در کنار هری مگوایر کمربند دفاعی را محکم کند. گران‌ترین مدافع تاریخ فوتبال در این بازی هم مجموعه‌ای از اشتباهات را به نمایش گذاشت که حتی از یک مدافع معمولی هم کمتر سر می‌زند. با این حال سولشر و اد وودوارد همچنان خرید یک مهاجم را در اولویت برنامه‌های خود قرار دادند. هواداران یونایتد به‌شدت از عملکرد تیم‌شان در فصل نقل‌وانتقالات عصبانی هستند و حتی اعلام شد وودوارد، مدیر اجرایی باشگاه از ترس آنها بودجه‌ای جداگانه برای محافظت از خود در نظر گرفته است.

پاتریس اورا، مدافع سابق یونایتد که به تازگی در صفحه اینستاگرامش حملات تندی نسبت به مدیران باشگاه داشت، پس از این مسابقه نیز از عملکرد تیم و به‌خصوص مدافعان انتقاد کرد و گفت: «اصلا دوست ندارم درباره این مسابقه صحبت کنم. همه‌چیز مشخص بود و همه بازیکنان بد بودند. به نظرم هیچ‌کدام از آنها با نمایشی که داشتند شایسته حضور در این تیم نیستند. هواداران حق دارند از باشگاه و نتایج تیم ناراحت باشند. توصیه من به آنها این است که یک پلی‌استیشن بخرند و بازیکنانی چون سانچو یا حتی مسی را در بازی‌های ویدئویی به ترکیب منچستریونایتد اضافه کنند چون این تیم در واقعیت فاجعه است. مدافعان تیم در این بازی افتضاح بودند. اریک بایی شانس این را پیدا کرد که به جای لیندلوف در ترکیب اصلی قرار بگیرد و آن اشتباهات عجیب را داشت. به همین دلیل دیگر نباید از نیمکت‌نشینی‌اش ناراحت شود و این طبیعی است که کمتر به او بازی برسد. در این فصل از یونایتد نمی‌توان هیچ انتظاری داشت و فکر نمی‌کنم آنها بتوانند به موفقیتی برسند. شاید سولشر در این فصل سمتش را از دست بدهد اما تکلیف مدیران باشگاه چه می‌شود؟ به نظر آنها علت اصلی مشکلات تیم هستند. از زمانی‌که فرگوسن باشگاه را ترک کرده، چند مربی اخراج شده‌اند؟ آیا این روند نتیجه‌بخش بوده است؟ هر فصل آنها وارد بازار نقل و انتقالات می‌شوند و اکثرا ناموفق هستند و بر سر قیمت به توافق نمی‌رسند. مثل این است که من برای خرید یک ماشین بروم و با اینکه قیمت آن را می‌دانم بخواهم این اتومبیل را ارزان‌تر بخرم. شاید خیلی از افراد حاضر در این باشگاه نیاز به یک سیلی محکم دارند تا متوجه شوند در چه جایگاهی قرار دارند. بازیکنان هم باید بدانند که پیراهن چه تیمی را به تن کرده‌اند و برای موفقیت با لباس یونایتد هیجان و اشتیاق کافی داشته باشند. فکر می‌کنم خیلی از آنها نمی‌دانند باشگاه چه پیشینه و تاریخچه درخشانی دارد و نسبت به آن بی‌تفاوت هستند.»

 * نویسنده: سیامک خاجی،روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار