• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۷-۱۳ - ۰۹:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از تصمیم شائبه‌برانگیز‌ ای‌اف‌سی علیه پرسپولیس

موضع باشگاه: برای جبران حذف الهلال ما را محروم کردند

باختر: باشگاه باید به روابط خوب ایران و ازبکستان اشاره می‌کرد

در روزهایی که مدیران پرسپولیس باید با استفاده از تجربه کارشناسان حقوقی خبره در فوتبال دفاع جانانه‌ای از بازیکن بی‌گناه خود می‌کردند تا مسئولان کمیته انضباطی AFC را متقاعد کنند که شادی پس از گل عیسی آل‌کثیر یک‌حرکت نژادپرستانه نبوده و مربوط به مسائل شخصی و خانوادگی‌اش بوده، آنها با پرسه در شبکه‌های اجتماعی و توئیت‌ها و استوری‌های هوادارپسند، به‌دنبال احقاق‌حق این بازیکن بودند.

موضع باشگاه: برای جبران حذف الهلال ما را محروم کردند

به گزارش «فرهیختگان»، تیم پرسپولیس ساعاتی قبل از آغاز بازی با النصر عربستان در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا مورد بی‌مهری مسئولان AFC قرار گرفت و حکم محرومیت 6 ماهه عیسی آل‌کثیر به‌دستش رسید تا روحیه این تیم در آستانه این دیدار حساس حسابی پایین بیاید.

 مدیران توئیتری و اینستاگرامی!

در روزهایی که مدیران پرسپولیس باید با استفاده از تجربه کارشناسان حقوقی خبره در فوتبال دفاع جانانه‌ای از بازیکن بی‌گناه خود می‌کردند تا مسئولان کمیته انضباطی AFC را متقاعد کنند که شادی پس از گل عیسی آل‌کثیر یک‌حرکت نژادپرستانه نبوده و مربوط به مسائل شخصی و خانوادگی‌اش بوده، آنها با پرسه در شبکه‌های اجتماعی و توئیت‌ها و استوری‌های هوادارپسند، به‌دنبال احقاق‌حق این بازیکن بودند.

آنها بعد از موضوع محرومیت 6 ماهه بهترین گلزن آسیایی‌شان هم حاضر به پاسخگویی به رسانه‌ها نبودند، چراکه می‌دانستند حتما یکی از سوالاتی که از آنها می‌شود در این خصوص است که چرا پیش از دیدار با نماینده ازبکستان، از بازیکن خود نخواسته‌اند که به‌دلیل حساسیت‌هایی که ممکن است این شادی پس از گل ایجاد کند، از شادی دیگری استفاده کند!

افشین پیروانی، علیرضا اشرف، امیرعلی حسینی و محمد امام‌وردی نفراتی هستند که از کادر مدیریت در دوحه حضور دارند و در این مدت جلسات توجیهی زیادی برای آنها برگزار شده است تا با قوانین مهم این رقابت‌ها آشنا شوند، اما ظاهرا آنها در این کلاس‌ها چندان به هشدارهایی که شنیدند اهمیت نداده‌اند و هیچ‌حمایتی از تیم یحیی در خارج از مستطیل سبز نکردند. آنها حتی بعد از محرومیت آل‌کثیر سعی کردند با خبرنگاران مواجه نشوند و حرف‌هایشان را در فضای مجازی مطرح کنند!

 موضع باشگاه: برای جبران حذف الهلال سر ما را بریدند

دیروز خیلی تلاش کردیم از باشگاه پرسپولیس یک نفر را پیدا کنیم تا موضع رسمی آنها را درقبال این تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا جویا شویم و درنهایت یکی از مدیران این باشگاه که ترجیح می‌داد نامش فاش نشود به «فرهیختگان» گفت: «تمام حرف‌هایی را که لازم بوده با هواداران مطرح کنیم، در سایت و صفحات رسمی باشگاه قرار داده‌ایم اما این تصمیم واقعا شوک‌آور بود و هنوز نمی‌دانیم که AFC با کدام منطق اقدام به محرومیت آل‌کثیر گرفته است. ما قطعا به این حکم اعتراض داریم اما چه فایده که آنها در آستانه دیدار حساس با النصر فضای تیم را به هم ریختند و اجازه ندادند که نتیجه داخل زمین رقم بخورد.»

او ادامه داد: «ما در باشگاه مشغول برگزاری جلسه هیات‌مدیره بودیم که این خبر را شنیدیم و آنقدر باعث تعجب همه شد که این جلسه را قطع کردیم و به‌دنبال صحت و سقم و کارهایی که لازم بود انجام دهیم، رفتیم. اصلا فکرش را هم نمی‌کردیم که چنین تصمیمی گرفته شود، چراکه ما دفاع جانانه‌ای از عیسی کردیم و حتی عکس‌های برادرزاده او را که چشم‌های بادامی دارد هم به مسئولان  AFCدادیم. زمانی که او در صنعت نفت هم فوتبال بازی می‌کرد با همین استایل خوشحالی می‌کرد. آنجا که دیگر خبری از تیم ازبکستانی یا شرق آسیایی نبود که آل‌کثیر بخواهد به آنها توهین کند!»

این مقام مسئول در باشگاه پرسپولیس در خاتمه خاطرنشان کرد: «من فکر می‌کنم کنار گذاشتن الهلال از این رقابت‌ها باعث شد AFC تا حد زیادی با دیگر نماینده عربستان مهربان شود و هرکاری کند که سعودی‌ها یک نماینده در فینال آسیا داشته باشند و به این ترتیب خاطره بدی را که از حذف الهلال برای عربستانی‌ها برجای گذاشتند از ذهن‌ها پاک کنند.»

 باختر: باشگاه باید به روابط خوب ایران و ازبکستان اشاره می‌کرد

شنیدن حرف‌های یک کارشناس حقوقی درخصوص مشکلی که برای پرسپولیسی‌ها ایجاد شد، می‌تواند تا حد زیادی علامت سوال‌هایی که در ذهن فوتبالدوستان ایرانی نقش بسته را برطرف کند. محمدرسول باختر، کارشناس حقوقی فوتبال درخصوص زمان اعلام این رای و ایجاد شائبه برای هواداران پرسپولیس به «فرهیختگان» گفت: «فکر می‌کنم شائبه‌ای وجود ندارد و درست مثل موضوع بخشیده شدن بن‌عطیه و نعمتی که چندساعت مانده به آغاز بازی بود، این محرومیت هم در فاصله چندساعت به شروع بازی اعلام شد که کاملا طبیعی است و نباید از آن تعجب کرد. با توجه به فاصله کمی که بین بازی‌ها وجود دارد و زمانی که لازم است تا گزارش ناظران به‌دست مسئولان AFC برسد، طبیعی است که زمان زیادی برای بررسی بیشتر این مسائل و اعلام حکم در زمان مناسب وجود نداشته باشد.»

او ادامه داد: «به‌محض اینکه شنیدم AFC از پرسپولیسی‌ها بابت شادی گل عیسی آل‌کثیر توضیح خواسته در صفحه شخصی‌ام نوشتم که نباید این موضوع را ساده بگیرند و باید با استدلال‌های خوب و مستند هرگونه شائبه نژادپرستی را از بین ببرند. اینکه مسئولان پرسپولیس عکس‌هایی از شادی گل این بازیکن در ایران به مسئولان AFC ارائه کرده‌اند، کافی نیست و اگر مسئولان کمیته انضباطی را متقاعد نکند حتی می‌تواند محرومیت این بازیکن را تشدید کند، چراکه در این صورت آنها احساس می‌کنند این مشکل بازیکن ایرانی با چشم‌بادامی‌ها ریشه‌ای است.»

باختر همچنین خاطرنشان کرد: «شاید اگر عکس خواهرزاده این بازیکن و توضیح اینکه شادی گل او برای احترام به این کودک است، ارائه می‌شد، مسئولان  AFCمتقاعد می‌شدند که این حرکت نژادپرستانه نبوده است. البته ما باید به آنها می‌گفتیم روابطی که بین ایران و کشورهای شرق آسیا و ازبکستان جاری است، بسیار خوب و دوستانه است و هیچ‌کینه‌ای بین مردم دوکشور وجود ندارد که بخواهیم به این شکل با شادی پس از گل به دیگری توهین کنیم.»

این کارشناس حقوقی در پایان اشاره کرد: «راه برای شکسته شدن این رای وجود دارد، اما این مدل رای‌ها به این شکل نیست که بلافاصله بعد از اعتراض تعلیق شود و باید حتما مورد بررسی مجدد قرار بگیرد و اعتراض پرسپولیسی‌ها مورد قبول واقع شود. متاسفانه این رای زمانی ارسال شد که جا برای اقدام پرسپولیسی‌ها باقی نگذاشت و آنها را مجبور کرد که بدون مهاجم اول خود به‌میدان بروند.»

 * نویسنده:آرش محمدی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار