• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۷-۱۲ - ۱۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

این پرسپولیس توان شکست النصر را دارد

برگ برنده قرمزها تغییرات بازی‌به‌بازی است

النصر قطعا تیم قدرتمندی است که در عربستان رتبه دوم جدول را به خود اختصاص داده اما من برخلاف این دوستان نظر شخصی‌ام بر این است که پرسپولیس شانس خوبی برای پیروزی در این دیدار دارد.

به گزارش «فرهیختگان»، مرتضی محصص،کارشناس فوتبال طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: پرسپولیس در طول مسابقات لیگ قهرمانان آسیا مسیر پیشرفت را طی کرد. برخی تیم‌ها در شروع رقابت‌ها کیفیت بالایی داشتند و هرچه از بازی‌ها می‌گذشت رو به افول رفتند و برخی دیگر مثل پرسپولیس بازی‌به‌بازی تکمیل‌تر می‌شدند و حالا با مقایسه دیدارهای این تیم متوجه باکیفیت‌تر شدن این تیم می‌شویم. باید به مجموعه کادرفنی پرسپولیس نمره قبولی بدهیم. احساس من بر این است که یحیی گل‌محمدی با حمید مطهری یک ترکیب خوب را رقم زده‌اند. ترکیب خوب از این جهت که فوتبال فراز و نشیب زیادی دارد و تلخی‌ها و شیرینی‌هایش جذابش می‌کنند. اما باید بدانیم روزهای تلخ فوتبال خیلی بیشتر از روزهای شیرینش است و انتخاب یک دستیار که در روزهای سخت بتوان به آن تکیه کرد بسیار مهم است. من نمی‌دانم کریم باقری در این تیم چه وظایفی دارد اما آرامشی که او به تیم می‌دهد و افشین پیروانی که خودش از جنس فوتبال است و مقابل حاشیه‌ها را گرفته، یک مربع قدرت را روی نیمکت پرسپولیس تشکیل داده است.

خریدهای جدید قرمزها مثل لک، پهلوان، آل‌کثیر، آقایی و سایر نفراتی که به بازی گرفته شدند توانسته‌اند تا به‌امروز رضایت اهالی فوتبال را به دست بیاورند. آنها توانسته‌اند خودشان را در تفکرات سرمربی تیم جا بیندازند و البته نتایج پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا اعتمادبه‌نفس آنها را هم تا حد زیادی بالا برده است.

ما باید دیدار با السد را نقطه‌عطف تیم یحیی بدانیم که باعث شد بازیکنان این تیم به پیشرفت و اعتمادبه‌نفس بالایی دست پیدا کنند. بعد از بازی با این تیم قطری، پرسپولیسی‌ها یک سطح بالاتر رفتند و دیدیم که مقابل پاختاکوری که خودش آژاکسی بازی می‌کند و شعارش این است که حتی یک پاس بیشتر هم برایشان اهمیت دارد، 60 درصد مالکیت توپ و میدان را دراختیار داشت. البته قبول دارم 10نفره بودن حریف مزید بر علت بود اما این مقدار حفظ توپ برای یک تیم واقعا جذاب است.

در مراحل حذفی هر رقابتی، کادرفنی تاثیر زیادی روی نتایج دارد چراکه باید بازی‌به‌بازی برای استایل تیم تصمیم‌گیری کند و یک مربی در مراحل حذفی نمی‌تواند با یک آرایش 2-4-4 یا 2-5-3 تیمش را به میدان بفرستد و این برای تمام تیم‌های این مراحل صدق می‌کند. با توجه به زمان کمی که بین این رقابت‌ها وجود دارد قطعا تیمی برنده می‌شود که از قبل برای پلن‌های موردنظرش تفکری داشته و البته کادرفنی و بازیکنان انعطاف‌پذیری را دراختیار داشته باشد. به‌نظر من هم پرسپولیس و هم استقلال دارای این تفکر در آسیا بودند و هستند و تنها استقلال کمی بدشانس بود که حاشیه وارد این تیم شد اما پرسپولیس تا این لحظه که من با شما صحبت می‌کنم حواشی را جمع‌وجور کرده است.

النصر قطعا تیم قدرتمندی است که در عربستان رتبه دوم جدول را به خود اختصاص داده اما من برخلاف این دوستان نظر شخصی‌ام بر این است که پرسپولیس شانس خوبی برای پیروزی در این دیدار دارد. البته من این تیم را خوب می‌شناسم و می‌دانم که سرمربی‌اش ویتوریا است که مربی مورد علاقه کی‌روش هم بود و بسیار زیرک و باهوش است. اما با شناختی که از کادرفنی پرسپولیس دارم می‌گویم که آنها این مربی را کاملا آنالیز کرده‌اند و می‌دانند که این مربی چه فلسفه‌ای دارد، تعویض‌های مورد علاقه‌اش چیست و چه زمانی دارد و حتی تصمیماتش در زمان جلو یا عقب‌بودن از حریف در زمین چیست. کادرفنی این تیم سه، چهارسال در بنفیکا حضور داشته‌اند و این قطعا کار پرسپولیس را سخت می‌کند اما من برای پرسپولیسی که مقابل السد و پاختاکور دیده‌ام شانس زیادی قائل هستم.

بازیکنان کلیدی پرسپولیس در این دیدار احمد نوراللهی و وحید امیری هستند که می‌دانند چه زمانی دماغ حریف را خونی کنند! آنها با پاس‌های ناگهانی و فوتبال خرابکارانه در بدترین زمان کاری می‌کنند که حریف انتظارش را ندارد و همین موضوع عصبی‌شان می‌کند. حضور آنها در مرکز میدان باعث شده پرسپولیس تنها به گوشه‌های تیمش دلخوش نباشد و از همه‌جای زمین حمله کند. البته زوج بشار و نعمتی در راست و پهلوان و آقایی در چپ هم بسیار جواب داده و از حضور پررنگ شجاع در دفاع هم نمی‌توان به‌سادگی گذشت.

درباره استفاده ازVAR  هم باید بگویم که این سیستم تنها واقعیت‌های زمین بازی را به نمایش می‌کشد و حق را به حق‌دار می‌دهد، چراکه داور بازی می‌تواند یک صحنه را چندبار از زوایای بسیار بهتر ببیند و بهترین تصمیم را بگیرد. اما گاهی این واقعیت‌ها تلخ می‌شود مثل مرحله قبل که برای پاختاکوری‌ها واقعا تلخ شد. باید تلاش کنیم درگیر جوسازی سعودی‌ها نشویم.

درنهایت اینکه پیشگو نیستم اما می‌گویم به کادرفنی پرسپولیس و تصمیماتش اعتقاد دارم و حتما بعد از بازگشت‌شان به ایران از گل‌محمدی بابت نمایش دلچسب تیمش تشکر می‌کنم اما می‌توانیم امیدوار باشیم که اگر پرسپولیس چند بازی گذشته را در زمین ببینیم، پیروز میدان باشیم. من می‌دانم در این بازی فشار زیادی روی دوش آل‌کثیر خواهد بود و ممکن است بازی برای او و پرسپولیس گره بخورد و این طبیعی است که هوای یک تیم همیشه آفتابی نباشد اما امیدوارم امروز روز ابری پرسپولیس نباشد.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک