• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۷-۱۲ - ۱۰:۴۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاه رسانه‌های عربستانی به دیدار بزرگ امروز؛ جدال عشق و پول!

عرب‌نیوز: آل‌کثیر حکم مسی را دارد

اکنون رسانه‌های ورزشی عربستان یا کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، با احتیاط و دقت بیشتری درباره تیم شایسته پرسپولیس مطلب می‌نویسند.

عرب‌نیوز: آل‌کثیر حکم مسی را دارد

به گزارش «فرهیختگان»، جدال دو تیم بزرگ آسیایی، یکی نماینده ایران و دیگری نماینده عربستان‌سعودی تکلیف تیم راه‌یافته به فینال لیگ قهرمانان آسیا را مشخص خواهد کرد. شاید طرف سعودی هم موافق باشد که پرسپولیس مسیری سخت‌تر و فشاری به‌مراتب بیشتر را برای رسیدن به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا و البته فینال غرب آسیا طی کرده باشد، اما در هر حال در فوتبال حرفه‌ای آنچه باقی می‌ماند تابلوی نتایج است و چیزی که به‌صورت آماری در ذهن مکتوب فوتبال به ثبت می‌رسد.

امروز ارتش سرخ برابر تیمی قرار می‌گیرد که بدون اغراق ثروتمندترین تیم باشگاهی آسیاست و حتی از الهلال غنی و تیم‌های بزرگ چینی هم ثروت بیشتر و امکانات عجیب‌تری در اختیار داشته و دارد. در این سوی میدان پرسپولیس اما دست‌کم در یک‌چهارم نهایی شاید ارزان‌قیمت‌ترین تیم لقب داشت و بازیکنانش با توجه به ارزش پول ملی کشور و در مقایسه با حقوق نجومی سایر بازیکنان در تیم‌های باشگاهی مختلف، به‌وضوح برای چیزی غیر از مسائل مالی می‌جنگند و بارها ثابت کرده‌اند که تیم‌شان را دوست دارند و این دوستی برایشان تصادفی نیست.

قرمزها اگر کثیرالصعود باشند این بار دیگر به صعود تا این مرحله راضی نخواهند بود و هواداران این تیم بزرگ فقط به‌خاطر حضور پرسپولیس تا این مرحله جشن نخواهند گرفت، توقع از بازیکنان بزرگ و اندیشه‌های بکر یحیی بالا رفته و میلیون‌ها هوادار پرسپولیس به قهرمانی در آسیا فکر می‌کنند نه فقط گذشتن از سد مهمی به نام النصر.

النصر با عبور احتمالی از سد پرسپولیس دست‌کم برای هر بازیکن خود 100 هزار دلار پاداش خواهد گرفت و این تنها بخشی از بودجه و وعده و پاداشی است که حامیان مالی، مالک این باشگاه و وزیر ورزش عربستان آن را وعده داده‌اند.

تا قبل از بازی‌های یک‌چهارم نهایی در تحلیل‌های فنی از پرسپولیس به‌خصوص نزد روزنامه‌های ورزشی عربستان مطالبی مثل سردرگمی در خط حمله، ضعف قدیمی در خط دفاعی و یا دروازه‌بانی که ممکن است به حاشیه کشیده شود به‌چشم می‌خورد اما اکنون رسانه‌های ورزشی عربستان یا کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، با احتیاط و دقت بیشتری درباره تیم شایسته پرسپولیس مطلب می‌نویسند.

عرب‌نیوز در پیش‌بازی خود تیم فوتبال النصر را نماینده باشکوه عربستان توصیف می‌کند البته خوب می‌داند که هواداران زیادی ندارد و عامل حذف الهلال چندان نزد جامعه فوتبالی عربستان محبوب نیست و نخواهد بود، اما اکنون وضعیت فرق دارد و موضوع، موضوع جدال فوتبالی دو کشور ایران و عربستان است. عرب‌نیوز در گزارش خود آورده است: «النصر باید مراقب 4 چیز مهم باشد، اول اینکه دوندگی زیاد را از یاد نبرد، این نباید برگ برنده تیم ایرانی باشد، دوم اینکه در نبرد تن‌به‌تن عقب‌نشینی نکند، بازیکنان پرسپولیس به‌خصوص در میانه میدان قوی، محکم و با تجربه هستند، مورد سوم این است که آل کثیر مهار شود، او حکم مسی پرسپولیس را دارد و نکته چهارم این است که مراقب سانتر از جناحین باشند و اجازه ندهند توپ به‌راحتی به ارسال‌کننده‌ها برسد.»

جان دردن، نویسنده بخش بین‌الملل عرب‌نیوز و ویراستار این روزنامه در یادداشتی کوتاه از این بازی بزرگ نوشته است: «کوته فکری است اگر از همین حالا النصر را در فینال لیگ قهرمانان آسیا ببینیم، دست‌کم نیمه اول این بازی باید بگذرد تا من بتوانم درباره النصر قضاوت کنم، پرسپولیس عالی بوده و بازی آخرش را تماشا کردم، خوب یکدیگر را پیدا می‌کنند و مربی تیم، برنامه‌ریزی دارد. تیم خوبی است اما همه ما امیدواریم النصر را در فینال مشاهده کنیم.»

نشریه عربستانی عربین بیزنس در گزارشی اقتصادی-‌ورزشی از دو تیم پرسپولیس و عربستان آورده است: «امکانات این دو باشگاه هرگز با هم قابل مقایسه نیستند، حقوقی که بازیکنان دریافت می‌کنند و پاداشی که به‌عنوان مثال به النصر بابت صعود به فینال وعده داده شده است نشان از برتری اقتصادی فاحش النصر نسبت به پرسپولیس دارد، اما نکند همین موضوع به نقطه ضعف نماینده عربستان تبدیل شود؟ بازیکنان یحیی گل‌محمدی، با انگیزه بالایی وارد میدان می‌شوند و به چیزی جز شاد کردن مردم ایران نمی‌اندیشند. در واقع چیز دیگری در کار نیست و آنها واقعا عاشقانه بازی می‌کنند اما امیدواریم همین تعهد و انگیزه را در بازیکنان النصر هم مشاهده کنیم.»

مجموعه رسانه‌ای ثروتمند و نزدیک به خاندان پادشاهی عربستان، عین الریاض eyeofriyadh در گزارشی درباره برتری‌های فنی دو تیم آورده است: «پرسپولیس بیشتر رو به بازی سرعتی می‌آورد، خوب پاسکاری کرده و یکدیگر را خوب در زمین پیدا می‌کنند، خط دفاعی با دروازه‌بان خود هماهنگ است و در میانه میدان بازیکنان سربالا و با تجربه‌ای دارند، در این سوی میدان هم النصر تیم کوچکی نیست و بازیکنانش خوش‌تکنیک هستند، آنها در نبرد تاکتیکی محکوم به کسب موفقیت هستند، راز این موفقیت هم در روحیه بالا و تمرکز روی تمرینات است، آنها در دو تمرین مهم اخیر خود روی ضربات پنالتی و ضربات ایستگاهی خیلی کار کرده‌اند و شاید به‌دنبال گرفتن خطا در محوطه جریمه یا اطراف آن از حریف ایرانی باشند.»

سعودی گازت چندان بازی را جدی نگرفته و تیتر اصلی و چند تیتر بعد از آن مربوط شده به جیرو ایتالیا، رقابت‌های تنیس فرانسه و اسب‌سواری اما در تنها رویکرد خود به این بازی بزرگ نوشته است: «تیمی که ال‌کلاسیکوی لیگ قهرمانان آسیا (به‌زعم نویسنده یعنی بازی الهلال و النصر) را پیروز شده نباید مقابل نماینده فوتبال ایران مشکل چندانی داشته باشد. آنها باید در همان نیمه اول کار را تمام کنند و بعد هم به‌خوبی دفاع کنند. النصر دفاع کردن را خیلی خوب بلد است.»

وب‌سایت wionews ویونیوز در خبری تحلیلی از این بازی بزرگ نوشته است: «تردید نداشته باشید که دو قدرت بزرگ فوتبال باشگاهی آسیا مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند و این برای خود در حد یک فینال بزرگ است، هیجان زیادی داریم که تیم پیروز این بازی بزرگ را مقابل نماینده شرق آسیا تماشا کنیم، بعید است تیم پیروز این بازی در فینال لیگ قهرمانان آسیا دچار مشکل شود.»

 *  مترجم: بابک سرانی‌آذر

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار