• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۷-۰۸ - ۱۰:۵۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از کارنامه درخشان پاختاکور مقابل ایرانی‌ها؛ 20 بازی و فقط 4 باخت

پرسپولیس به‌دنبال برد اول

شاگردان گل‌محمدی در چهارمین رویارویی تاریخ دو باشگاه به‌دنبال کسب نخستین برد برابر این تیم خوب ازبکستانی هستند.

پرسپولیس به‌دنبال برد اول

به گزارش «فرهیختگان»، قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا ظهر دیروز در قطر برگزار شد و پرسپولیس، تنها نماینده ایران در این مرحله به‌مصاف پاختاکور ازبکستان خواهد رفت. دیگر دیدار این مرحله را نیز النصر و الاهلی عربستان برگزار خواهند کرد تا این کشور از حضور یکی از نمایندگانش در نیمه‌نهایی مطمئن باشد. پاختاکور در دور قبل موفق شد برابر استقلال به برتری 2 بر یک رسیده و برای نخستین بار طی 11 سال اخیر راهی یک‌چهارم نهایی شود. پرسپولیس نیز یکشنبه‌شب السد قطر را با یک گل مغلوب کرد تا ژاوی بار دیگر برابر قرمزها مغلوب شود.

رویای فینال آسیا با مربی گرجستانی

ازبک‌ها در مرحله گروهی به لطف درگیر شدن بیشتر بازیکنان الهلال عربستان به بیماری کرونا و کنار گذاشته شدن این تیم از دور مسابقات، صدرنشین گروه خود شدند و به مرحله حذفی صعود کردند. آنها که در این مرحله با شهر خودرو همگروه بودند حالا باید در فاصله کوتاهی به مصاف سومین نماینده ایران بروند تا جواز حضور در بین 4 تیم برتر قاره آسیا را کسب کنند. بخش ازبک سایت اسپوتنیک روسیه درباره قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم نهایی این مسابقات می‌نویسد: «پاختاکور حریف خود در دور بعد تورنمنت لیگ قهرمانان آسیا را شناخت و باید در دور بعد به‌مصاف پرسپولیس ایران برود. باشگاه تاشکندی پس از پشت سر گذاشتن استقلال ایران حالا باید به‌مصاف دیگر تیم این کشور برود و البته مصافی متفاوت با مرحله قبل را پیش رو دارند. مسابقه دو تیم قرار است روز چهارشنبه این هفته در قطر برگزار شود.»

پاختاکور در سال 1956 تاسیس شد و در آن زمان ازبکستان بخشی از شوروی سابق بود. به‌همین دلیل دولت مرکزی یک مربی را از مسکو به تاشکند فرستاد تا با جمع‌آوری فوتبالیست‌های این شهر یک تیم فوتبال تشکیل دهد؛ تیمی که بعدها و پس از استقلال ازبکستان به یکی از قدرت‌های این کشور در فوتبال بدل شد. این تیم با 12 بار قهرمانی در لیگ ازبکستان رکورددار فتح این مسابقات است و این پانزدهمین باری است که آنها جواز شرکت در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را کسب می‌کنند و از این حیث نیز رکورددار هستند.

پاختاکور دوبار در سال‌های 2003 و 2004 به نیمه‌نهایی این تورنمنت نیز راه یافته که در هر دو مسابقه برابر حریفان خود شکست خورده و این بهترین عملکرد آنها در مسابقات آسیایی تاکنون بوده است. در سال 2003 این تیم در مجموع دو دیدار رفت و برگشت 3 بر 2 به تیم ترو ساسانا تایلند باخت و سال بعد هم در مصاف با سئونگنام کره‌جنوبی شکست خورد تا در حسرت رسیدن به فینال آسیا بماند. آخرین حضور پاختاکور در یک‌چهارم نهایی این مسابقات هم به سال 2009 برمی‌گردد. در آن دوره ازبک‌ها مسیر سختی را برابر تیم‌های عربستانی طی کردند. ابتدا در مرحله گروهی پس از الهلال در رده دوم قرار گرفتند و در دور بعد الاتفاق این کشور را شکست دادند اما در جمع 8 تیم پایانی به الاتحاد عربستان باختند و از دور مسابقات کنار رفتند.

هدایت پاختاکور را شوتا آرولادزه گرجستانی برعهده دارد. او که سابقه بازی در تیم‌هایی چون ترابزون اسپور، آژاکس، گلاسکو رنجرز و لوانته را در کارنامه دارد، از سال 2008 وارد دنیای مربیگری شده و از سال 2017 نیز هدایت این تیم ازبک را برعهده دارد. آرولادزه در فصل گذشته موفق شد قهرمانی لیگ و جام حذفی را به‌همراه این تیم کسب کند. این مربی گرجستانی درحالی پس از سه فصل حضور در این باشگاه به‌عنوان قهرمانی لیگ رسید که تیمش تنها یک شکست در کارنامه‌اش ثبت شده بود و در این فصل هم با گذشت 17 هفته از مسابقات، صدرنشین است.

تنها 4 باخت در 20 بازی

پاختاکور برابر تیم‌های ایرانی آماری عالی دارد و در 20 دیدار خود برابر نمایندگان کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا تنها 4بار بازنده بوده است. نخستین رویارویی رسمی آنها با تیم‌های ایرانی به سال 2003 و مرحله گروهی مسابقات برمی‌گردد که برابر پرسپولیس با یک گل به برتری رسیدند. در آن زمان دیدارهای مرحله گروهی به‌صورت تک بازی برگزار می‌شد و پاختاکور بالاتر از قرمزها در صدرجدول قرار گرفت و به‌عنوان تنها تیم صعود‌کننده راهی دور بعد شد.

یک‌سال بعد ذوب‌آهن اصفهان حریف آنها در مرحله گروهی بود که سهم هر تیم از این تقابل یک برد بود و این نخستین شکست آنها برابر ایرانی‌ها بود. در سال 2006 فولاد هر دو مسابقه خود برابر این تیم ازبک را با شکست پشت سر گذاشت و در دوره بعدی نیز پاختاکور با استقلال همگروه بود که به‌دلیل اتفاقات عجیبی که برای این تیم در آن زمان افتاد و ارسال لیست بازیکنان پس از پایان فرصت قانونی، آبی‌ها از مسابقات کنار گذاشته شدند. صبای قم نیز دیگر تیمی ایرانی بود که در دور گروهی هر دو مسابقه رفت‌وبرگشت را به پاختاکور باخت اما در سال 2010 سپاهان توانست پس از شکست در زمین حریف، در اصفهان دومین شکست را به این حریف تحمیل کند.

نخستین مصاف استقلال با پاختاکور در دوره بعدی این مسابقات رخ داد که پاختاکور مطابق معمول دیدار خانگی خود را برد و در ورزشگاه آزادی 4 بر 2 به استقلال باخت. نفت تهران هم با یک شکست و یک تساوی دیدارهای خود برابر این تیم را به پایان رساند. آخرین برتری تیم‌های ایرانی مقابل این تیم ازبک به سال 2016 برمی‌گردد که تراکتور در مرحله گروهی دیدار خانگی خود برابر آنها را برد.

پرسپولیسی‌ها در دوره قبلی این تورنمنت با پاختاکور همگروه بودند که شکست در تاشکند و تساوی در تهران حاصل کار نماینده ایران بود و حالا شاگردان گل‌محمدی در چهارمین رویارویی تاریخ دو باشگاه به‌دنبال کسب نخستین برد برابر این تیم خوب ازبکستانی هستند. پاختاکور درتمامی دیدارهایش با تیم‌های ایرانی در خانه پیروز بوده است و در دوره اخیر هم هر سه مسابقه خود برابر شهرخودرو و استقلال را نیز با پیروزی پشت سر گذاشته است.

پاختاکور در این دوره دو بازیکن خارجی خوب در ترکیب خود دارد که در دیدار قبلی برابر استقلال نیز هر دو گل تیم خود را به ثمر رساندند. ارن دردیوک، مهاجم تیم ملی سوئیس که سابقه بازی در رقابت‌های یورو و جام‌جهانی را در کارنامه دارد و همچنین دراگان‌ چران صربستانی که عملکرد خوبی در خط حمله این تیم داشته است و یکی از ارکان موفقیت پاختاکور در دو فصل اخیر محسوب می‌شود.

یک تیم از عربستان در نیمه نهایی

در دیگر دیدار این مرحله دو تیم عربستانی الاهلی و النصر به مصاف هم می‌روند. النصر در دور قبل موفق شد التعاون، دیگر تیم عربستانی را از پیش رو برداشته و به این مرحله صعود کند. این تیم که فصل پیش نایب قهرمانی لیگ کشورش شده یکی از امیدهای اصلی صعود به فینال رقابت‌های این دوره است و البته عصر چهارشنبه مصاف دشواری با الاهلی خواهد داشت. این بازی البته یک حسن برای سعودی‌ها دارد؛ این کشور قطعا در نیمه‌نهایی نماینده خواهد داشت.

 * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار