• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۷-۰۸ - ۰۹:۲۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» گزارش می‌دهد؛ بندهای دردسرساز سر قرمزها را بی‌کلاه می‌گذارد

سهم پرسپولیس از درآمد دلاری آسیا؛ هیچ!

تا زمانی که قرار باشد چنین بندهایی در قرارداد بازیکنان سرخ گنجانده شود، پرسپولیسی‌ها حتی با درآمدهای دلاری هم نمی‌توانند دخل‌وخرج خود را بالانس کنند و هرچه از این رقابت‌ها به‌دست می‌آورند، به‌جای اینکه باشگاه را ازلحاظ مالی پربنیه‌تر کند، بیشتر آنها را در بدهی فرومی‌برد.

سهم پرسپولیس از درآمد دلاری آسیا؛ هیچ!

به گزارش «فرهیختگان»، پرسپولیس توانسته به جمع 4 تیم برتر رقابت‌های لیگ قهرمانان در غرب آسیا برسد و یکی از امیدهای فوتبال‌دوستان کشور برای حضور در مراحل بالاتر هم محسوب می‌شود. البته سرخ‌ها در سال 2018 با هدایت برانکو ایوانکوویچ این مراحل را پشت سر گذاشتند و حتی خودشان را تا فینال این بازی‌ها هم بالا کشیدند، اما آن تیم با پنجره‌های بسته و کمبود بازیکن نتوانست از پس نماینده ژاپن بربیاید و درنهایت به‌عنوان نایب‌قهرمانی این بازی‌ها رضایت داد تا همچنان عطش کسب جام لیگ قهرمانان آسیا بین بازیکنان و هواداران این تیم حفظ شود.

بعد از آن فینال لیگ قهرمانان آسیا، موضوعی باعث ایجاد اختلاف بین هواداران سرخ و مسئولان باشگاه شد و آن هم جدایی برانکو به‌خاطر عدم دریافت مطالباتش بود. هواداران پرسپولیسی بر این باور بودند که تیمی که بیش از 2 میلیون دلار از آسیا درآمدزایی کرده، نباید لنگ پرداخت قرارداد سرمربی تیمش باشد و خواهان رسیدگی به این موضوع بودند که این پول‌ها در کدام راه خرج شده است.

حالا هم که شرایط سرخ‌ها از نظر بدهی‌های ارزی بغرنج است، هواداران سرخ امیدوارند تیم‌شان با صعود به مراحل بالاتر درآمد خوبی را نصیب باشگاه کند تا بتوانند از پس این بدهی‌ها بربیایند، اما آیا این امر محقق می‌شود و آنها می‌توانند با درآمدهایشان پرونده‌های فیفا را مختومه کنند؟

 درآمد 510 هزار دلاری تا یک‌چهارم

بر اساس مصوبه کنفدراسیون فوتبال آسیا تیم‌های حاضر در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بابت هر پیروزی مبلغی بالغ‌بر 50 هزار دلار دریافت می‌کنند. صعود به مرحله یک‌هشتم نیز 100 هزار دلار پاداش به‌همراه دارد و صعود به مرحله یک‌چهارم نیز پاداشی 150 هزار دلاری به‌همراه خواهد داشت. ضمن اینکه باتوجه به برگزاری بازی‌ها به‌صورت متمرکز مبلغ 60 هزار دلار نیز بابت کمک‌هزینه به تیم‌های حاضر در مرحله یک‌چهارم نهایی پرداخت می‌شود.

با یک حساب سرانگشتی و با احتساب 4 پیروزی سرخ‌ها در مرحله گروهی و یک‌هشتم مقابل السد، آنها 200 هزار دلار بابت پیروزی‌هایشان به‌دست آورده‌اند و 250 هزار دلار نیز بابت رسیدن به جمع 4 تیم برتر لیگ قهرمانان آسیا درآمدزایی کرده‌اند که جمع این مبالغ با کمک‌هزینه 60 هزاردلاریAFC   نشان می‌دهد پرسپولیسی‌ها 510 هزار دلار از رقابت‌های آسیایی درآمد داشته‌اند که باوجود نرخ دلار در کشور مبلغ قابل‌توجهی می‌شود.

 صعود از مرحله گروهی 10 میلیارد آب خورد!

یکی از نکات جالبی که در قرارداد بازیکنان پرسپولیس وجود دارد و تقریبا در تمام قراردادهای سرخ‌ها آورده شده، موضوع پاداش صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا است. آن‌طور که منابع موثق نزدیک به باشگاه خبر می‌دهند، بازیکنان پرسپولیس در قراردادشان آورده‌اند که درصورت صعود تیم از مرحله گروهی بند 10 درصدی قراردادشان فعال می‌شود که این بند هزینه گزافی را روی دست باشگاه می‌گذارد.
مطابق شنیده‌ها قرارداد کل اعضای تیم اعم‌از بازیکنان و کادرفنی پرسپولیس رقمی حدود 100 میلیارد تومان است که با این حساب می‌توان متوجه شد که پرسپولیسی‌ها برای رسیدن به جمع 8 تیم برتر غرب آسیا رقمی حدود 10 میلیارد تومان برای فعال شدن این بند از قرارداد اعضای تیم باید هزینه کنند.

این درحالی است که سرخ‌ها از بابت بردهای مرحله گروهی و صعود به مرحله یک‌هشتم رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا تنها 250 هزاردلار درآمد نصیب‌شان شده که با نرخ دلار 30 هزارتومانی هم به 10 میلیارد نمی‌رسد و این صعود برای باشگاه تنها هزینه و بدهی بر جای گذاشته است.

 هر گام روبه جلو؛ 6 میلیارد تومان!

اما پرداخت پول بندهای قرارداد بازیکنان پرسپولیس به‌خاطر صعود از رقابت‌های گروهی، پایان کار مدیران سرخ نیست و آنها همچنان بابت بندهای غیراصولی که در قرارداد بازیکنان‌شان گنجانده‌اند، باید مشکلاتی را بر دوش بکشند.

بر اساس شنیده‌ها بسیاری از بازیکنان پرسپولیس که صاحب اسم و رسمی برای خودشان هستند و جزء قدیمی‌های این تیم به حساب می‌آیند، در قراردادهایی که با باشگاه منعقد کرده‌اند، برای صعود از هر مرحله از لیگ قهرمانان آسیا خواهان اضافه شدن 10 درصدی قراردادشان هستند و این رقم برای قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا بیشتر هم می‌شود! یکی از نزدیکان باشگاه پرسپولیس که از قرارداد بازیکنان این تیم اطلاع کافی دارد بر این باور است که حدود 60 درصد تیم بند 10 درصدی مرحله‌به‌مرحله لیگ قهرمانان آسیا را در قراردادشان دارند و هر مرحله صعود برای پرسپولیسی‌ها حدود 6 میلیارد هزینه دربر دارد.
با این حساب باتوجه به پاداش‌هایی که AFC برای این مراحل از رقابت‌ها درنظر گرفته، می‌توان متوجه شد باشگاه نه‌تنها درآمدزایی نکرده، بلکه بدهی‌هایش بیشتر از قبل هم شده و مدیران باید علاوه‌بر مبالغی که بابت فصل گذشته رقابت‌های لیگ برتر و قهرمانی‌شان پرداخت کنند، به فکر پاداش‌های آسیایی هم باشند!

 دخل‌وخرج پرسپولیس با دلار هم بالانس نمی‌شود

تا زمانی که قرار باشد چنین بندهایی در قرارداد بازیکنان سرخ گنجانده شود، پرسپولیسی‌ها حتی با درآمدهای دلاری هم نمی‌توانند دخل‌وخرج خود را بالانس کنند و هرچه از این رقابت‌ها به‌دست می‌آورند، به‌جای اینکه باشگاه را ازلحاظ مالی پربنیه‌تر کند، بیشتر آنها را در بدهی فرومی‌برد؛ درست همان اتفاقی که در دوران مدیریت مدیران قبلی هم رخ داد و هواداران سرخ متوجه نشدند که آن همه دلار به کجاها رفت و چطور شد که قدرت پرداخت بدهی یک میلیون دلاری برانکو را هم نداشتند!

 * نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار