• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۷-۰۸ - ۰۰:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

چه‌کسی معرکه‌گیری می‌کند؟

بحثی چالشی درباره بیتی عاشورایی از زنده‌یاد حسین منزوی

آنچه اهل‌بیت(ع) از مجالس انتظار دارند در درجه اول عزاداری، مرثیه‌خوانی و اشک در این ماتم است و در درجه دوم پند و پیام و حماسه و... . این را با مطالعه حداقل 5000 حدیث در باب عزاداری عرض می‌کنم.

به گزارش «فرهیختگان»، پیمان طالبی، شاعر و روزنامه‌نگار طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت:

صفر:  چند روز پیش در فضای مجازی بیتی از یک غزل عاشورایی اثر زنده‌یاد حسین منزوی را به اشتراک گذاشتم. آن بیت این بود: «حد تو رثا نیست، عزای تو حماسه است /‌ای کاسته‌ شأن تو از این معرکه‌گیران!» این بیت را منزوی خطاب به امام حسین(ع) سروده بود. از مخاطبان صفحه‌ام پرسیدم به نظر شما منظور شاعر از «معرکه‌گیران» در مصرع دوم چیست؟ هرکسی چیزی گفت که بیشترین پاسخی که دریافت کردم: «مداحان و مرثیه‌خوانان» بود.

یک: در بین پاسخ‌هایی که دریافت کردم، بعضی‌ها منظور از معرکه‌گیران را کسانی می‌دانستند که برای مرثیه‌خوانی دستمزد دریافت می‌کنند. باید گفت که این نگاه به کل اشتباه است. برای دریافت معنای یک بیت باید به روابط کلمات با هم، ارتباط بین دو مصرع و آرایه‌های بیت توجه کرد، نه اینکه اندیشه‌ای را که آن بیت از آن به دست می‌آید، به‌عنوان مفهوم آن بیت به آن الصاق کنیم. در بیت فوق هیچ‌گونه تعبیری وجود ندارد که دال بر «دستمزد و پول» باشد، با این حساب این فرضیه کاملا غلط است.

دو: بهتر است به این بیت دقیق‌تر نگاه کنیم. در مصرع اول منظور از رثا، همان مرثیه و مرثیه‌سرایی است. وقتی می‌گوییم حد تو «الف» نیست و «ب» است، یعنی اولا «الف» از «ب» پایین‌تر و کم‌ارزش‌تر است و ثانیا در ‌شأن تو «ب» است، نه «الف»! مثالی می‌زنم: حد من معلمی یک دبیرستان نیست بلکه مدیریت آنجاست. در این جمله معلمی کاری کم‌ارزش برای من شده و همچنین مدیریت بالاتر و ارزشمندتر از معلمی دانسته شده است. حال بار دیگر به مصرع اول نگاه می‌کنیم. منزوی می‌گوید: مرثیه و مرثیه‌خوانی (رثا) در ‌شأن امام حسین(ع) نیست، علاوه‌بر این جایگاه حماسه در ماجرای عاشورا از مرثیه و رثا به‌مراتب بالاتر است. این درحالی است که در این لحظه این یادداشت را می‌نویسم، روایت یا حدیثی را به‌خاطر نمی‌آورم که از حماسه و حماسه‌سرایی در ماجرای عاشورا گفته و به آن دعوت کرده باشد، اما تا دل‌تان بخواهد از معصوم(ع) روایت هست که در موضوع امام حسین(ع) و عاشورا، بگریید و بگریانید. خب! این گریاندن با چه چیز حاصل می‌شود؟ با مرثیه و مرثیه‌سرایی!

سه: حال برویم سراغ مصرع دوم. معنای بیت به نثر روان یک چنین چیزی می‌شود: «ای کسی که‌ شأن و منزلت تو به‌وسیله این معرکه‌گیران کم شده است!» اولا که‌ شأن اهل‌بیت(ع) را کسی نمی‌تواند کم کند حتی دشمنان‌شان. حال چطور دوستداران اهل‌بیت(ع) می‌توانند ‌شأن آنها را کم کنند؛ خدا عالم است. مهم‌تر از این، آنکه با توجه به واژه «رثا» در مصرع اول و ارتباط بین دو مصرع، بدون‌شک منظور از کسی که معرکه‌گیری می‌کند، کسی است که مرثیه‌خوانی می‌کند! دقت کنید منظور کسی نیست که برای روضه و مرثیه‌خوانی دستمزد می‌گیرد و... بلکه صرفا با درنظر گرفتن مصرع اول، منظور فقط کسی است که در واقعه عاشورا «مرثیه‌خوانی» می‌کند و «حماسه‌خوانی» نمی‌کند!

چهار: امسال در پوستر هیاتی دیدم که از این مصرع به‌عنوان تابلو و نشانه هیات استفاده شده است. این بیت بدون‌شک توهین به «مرثیه و مرثیه‌خوانی» است. یا آن کسی که این بیت را انتخاب کرده اصلا نفهمیده که مفهوم آن چیست و یا هیات او قرار است به مرثیه‌خوانی اهل‌بیت(ع) نپردازد که در این حالت با آنچه اهل‌بیت(ع) از مجالس عزایشان انتظار دارند، فرسنگ‌ها فاصله دارد! آنچه اهل‌بیت(ع) از مجالس انتظار دارند در درجه اول عزاداری، مرثیه‌خوانی و اشک در این ماتم است و در درجه دوم پند و پیام و حماسه و... . این را با مطالعه حداقل 5000 حدیث در باب عزاداری عرض می‌کنم. تشریح این بحث مجال دیگری را می‌طلبد که اگر لازم شد درموردش بعدا صحبت خواهم کرد.

پنج: حین نوشتن این یادداشت به یاد گفتاری از یوسفعلی میرشکاک در دهه 60 درباره مهدی اخوان‌ثالث افتادم که این یادداشت را در کتاب ستیز با خویشتن و جهان منتشر کرده است. ماجرا بر سر دو بیت از اخوان‌ثالث است که درباره امام رضا(ع) سروده:

ری دماوندی دارد همدان الوندی / اصفهان رودی و شیراز صفایی دارد
توس ما از برکت‌های امامی که در اوست / هر قدم عاجز و آخوند و گدایی دارد!

میرشکاک با خیال راحت و صدای بلند در دوره اوج شهرت اخوان به‌خاطر این نگاه طنزآمیز و تا حدی توهین‌آمیز او به امام معصوم(ع)، به او می‌شورد و اتفاقا این یادداشت او و عوامل دیگر سبب می‌َشود اخوان بعدها نیمایی معروف با مطلع: «ای علی موسی‌الرّضا، ‌ای پاکمردِ یثربی در توس خوابیده» را برای امام رضا(ع) بسراید. آن ایام که میرشکاک این امر را به اخوان گوشزد کرد، اخوان در قید حیات بود و فرصت جبران داشت. اما از آنجا که امروز دست زنده‌یاد حسین منزوی از دنیا کوتاه است، فقط می‌توانیم به‌خاطر این بیت برای او طلب آمرزش از درگاه حی لایموت داشته باشیم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار