• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۷-۰۵ - ۱۰:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» بررسی کرد؛ خط‌به‌خط با تیم گل‌محمدی در لیگ قهرمانان

پرسپولیس آسیایی، روی دوش آسیابازها

عبدی: زود است از لک یک بیرانوند بسازیم، دفاع‌های کناری نگرانم می‌کنند

پرسپولیس فراتر از آسیا بود و بازی بسیار خوبی را ارائه داد. بیننده حرفه‌ای از تماشای بازی آنها لذت می‌برد، همانند لذتی که می‌شود از بازی یک تیم خوب اروپایی تجربه کرد.

پرسپولیس آسیایی، روی دوش آسیابازها

به گزارش«فرهیختگان»، پرسپولیس در شبی که حتی خوشبین‌ترین هوادارش هم فکرش را نمی‌کرد تیم الشارجه امارات را در آخرین دیدار از مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا گلباران کرد و توانست مجوز حضور بین هشت تیم برتر غرب آسیا را به‌عنوان صدرنشین به دست بیاورد. الشارجه‌ای که در 2بازی قبلی‌اش توانسته بود 10 گل به الدحیل قدرتمند و التعاون بزند مقابل پرسپولیس به یک حریف دست و پا بسته تبدیل شده بود که این اتفاق را بسیاری از کارشناسان به آنالیز دقیق کادرفنی پرسپولیس از تیم اماراتی مرتبط می‌دانند و عده‌ای هم هستند که خستگی ناشی از 2بازی سنگین این تیم مقابل رقبای قبلی‌اش را عامل برتری مطلق سرخ‌ها در جدال هفته ششم مرحله گروهی می‌دانند.

هرچه بود پرسپولیس به آن چیز که خودش و هوادارانش می‌خواستند رسید و توانست مثل استقلال به مرحله حذفی این بازی‌ها گام بگذارد تا شانس خود را برای رسیدن به مراحل بالاتر آزمایش و این‌بار با یک سرمربی ایرانی در رقابت‌های متمرکز لیگ قهرمانان آسیا ماجراجویی کند.

 لک، بیرانوندی دیگر؟

یکی از نقاط امن پرسپولیس در 4 دیداری که در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به چشم آمد نقطه ابتدایی این تیم بود که کاملا دگرگون و باعث شده بود سرخ‌ها کمی نگران این باشند که در نبود بیرانوند آیا می‌توانند به بوژیدار رادوشوویچ و حامد لک تازه پرسپولیسی شده اطمینان کنند یا خیر. رادو که در بازی‌های انتهایی لیگ برتر نمایش قابل‌قبولی را از خود ارائه نکرده بود، با نظر داوود فنایی و یحیی گل‌محمدی بار دیگر به نیمکت ذخیره‌ها تبعید شد تا حامد لک شماره یک این تیم را بر تن کند و در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا وظیفه حراست از دروازه را برعهده بگیرد. سیوهای این بازیکن و دریافت تنها یک‌گل آن‌هم از روی نقطه پنالتی در 4 بازی باعث شد این نگرانی در هواداران پرسپولیس از بین برود و آنها امیدوار باشند که می‌توانند در ادامه یک بیرانوند جدید را در ترکیب تیم خود ببینند.

حسین عبدی، کارشناس فوتبال و پیشکسوت پرسپولیس اما درخصوص بخش دروازه پرسپولیس نظر دیگری دارد. او به «فرهیختگان» گفت: «بیرانوند یکی از مهره‌های کارآمد پرسپولیس در سال‌های گذشته بوده که نمی‌توانیم نقش او را در موفقیت‌های چند سال اخیر این تیم نادیده بگیریم. حالا هم سخت است که به این زودی‌ها بتوانیم ادعا کنیم کسی جای او را پر کرده است. احساس من بر این است که لک در این بازی‌ها تا حدودی توانسته رضایت‌ها را جلب کند اما کاملا نه. او فشار لازم برای نشان دادن اهمیت حضورش در ترکیب تیم را تحمل نکرده است و باید برای اینکه به او لقب بیرانوند جدید تیم را بدهیم بیشتر صبر کرد.»

عبدی خاطرنشان کرد: «انتخاب از بین رادو و لک به سلیقه کادرفنی برمی‌گردد اما تیم بزرگی مثل پرسپولیس باید حتما 2 دروازه‌بان خوب و آماده داشته باشد و رقابت بین این 2 دروازه‌بان به‌نفع پرسپولیس می‌شود.»

 خط دفاع، خط طلایی سرخ‌ها

قطعا خط دفاع پرسپولیس را باید یکی از خطوط برتر این تیم و حتی تمام تیم‌های حاضر در رقابت‌های مرحله گروهی غرب آسیا بدانیم و این موضوع حتی برای رسانه‌های خارجی نیز مسجل شده و در تحلیل‌های پیش و پس از بازی به قدرت بالای خط دفاعی سرخ‌ها و شرایط سخت گلزنی تیم‌های رقیب، آنها این موضوع را یادآور می‌شوند. پرسپولیسی‌ها در پست دفاع وسط بدون هیچ تغییری پا به این رقابت‌ها گذاشتند و سیدجلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان با شناخت خوبی که از یکدیگر داشتند موفق شدند نمره قبولی از 4 دیدار گذشته بگیرند و شاید تنها موضوعی که می‌توان به‌عنوان اشتباه از آن یاد کرد، خطای پنالتی‌ای بود که شجاع در دیدار با الدحیل مرتکب شد.

ولی در دفاع چپ و راست سرخ‌ها کاملا متفاوت پا به این رقابت‌ها گذاشتند و هیچ اثری از بازیکنان فصل قبل این 2 جناح در ترکیب تیم دیده نمی‌‌شد. هرچند مصدومیت آقایی در بازی برابر الدحیل تا حدودی دست کادرفنی را بست و ترکیب این تیم را متحول کرد اما او در 3 بازی دیگر توانست عملکرد قابل‌قبولی از خود ارائه کند و شاید با کمی هماهنگی بیشتر بتواند خیال کادرفنی را از سمت چپ راحت کند. در سمت راست هم سیامک نعمتی انتخاب کادرفنی بود که به‌نظر هنوز هم نتوانسته خودش را در این پست پیدا کند و مشخص نیست او تا چه زمانی قرار است در پست غیرتخصصی برای پرسپولیس به میدان برود.

حسین عبدی درخصوص عملکرد دفاعی سرخ‌ها گفت: «وقتی آمار و ارقام نشان می‌دهد که پرسپولیس در خط دفاعی موفق بوده یعنی بیشترین نقش آن را مدافعان تیم بازی کرده‌اند. اما چیزی که من را نگران می‌کند قلب دفاع تیم نیست و مدافعان کناری هستند که به‌نظرم هنوز ایراداتی را دارند. در بخش راست سیامک نعمتی با اینکه یک بازیکن پابه‌توپ و سرعتی است اما نتوانسته در قامت یک مدافع راست خودش را معرفی کند و می‌بینیم که او در عملکرد دفاعی، کارنامه قابل‌قبولی از خود برجا نگذاشته و دلیلش هم این است که او ذاتا یک بازیکن تهاجمی است.»

مربی پیشین پرسپولیس ادامه داد: «سعید آقایی هرچند اشتباهی در بازی‌اش نداشته و توانسته سمت چپ پرسپولیس را قوی‌تر از سمت راست تیم کند اما هنوز آن عملکرد چشمگیری را که انتظارش را داشتیم به معرض نمایش نگذاشته است. ضمن اینکه بازی با الشارجه را نمی‌توانیم ملاک عملکرد او قرار دهیم چراکه در این بازی پرسپولیس آنقدر تیم خوبی بود که همه بازیکنانش در قالب خوب تیمی عملکردشان خوب بود. آقایی نیاز به هماهنگی بیشتری با تیم دارد تا شاید بتواند در آینده یک مدافع چپ قابل اتکا برای پرسپولیس باشد.»

 سرلک بازیکنی بدون استراحت

خط هافبک پرسپولیس و به‌خصوص قسمت دفاعی آن به معادله دومجهولی برای کارشناسان و هواداران پرسپولیس تبدیل شده است و آنها در هر بازی نمی‌توانستند پیش‌بینی کنند که یحیی از چه نفراتی برای حضور ثابت در میدان استفاده می‌کند که در این بین حضور میلاد سرلک در پرسپولیس بی‌تاثیر نبود.

این بازیکن که در مشهد هم شاگرد یحیی بود بعد از پیوستن به پرسپولیس در نقل‌وانتقالات تابستانی، به یکی از مهره‌های اصلی تیمش در بازی‌های آسیایی تبدیل شد و برخلاف 2 رقیبش در این پست، تمامی بازی‌ها را به‌صورت ثابت در ترکیب حاضر بود تا از بین کامیابی‌نیا و نوراللهی یک نفر در زمین حضور داشته باشد و این اتفاقی بود که شاید هواداران پرسپولیس تصورش را هم نمی‌کردند.

پیشکسوت پرسپولیس درخصوص این تصمیم یحیی به «فرهیختگان» گفت: «اینکه کدام بازیکنان در زمین حاضر باشند و برای تفکرات سرمربی ایفای نقش کنند موضوعی است که به‌نظر کادرفنی مربوط می‌شود و البته سلیقه‌شان. به‌نظر من نوراللهی در دفاع بسیار عالی است و در حمله هم می‌تواند پتانسیل بالایی داشته باشد و کمال کامیابی‌نیا هم بازیکنی است که نمی‌توانیم به‌راحتی از کنار نامش عبور کنیم. حالا که یک بازیکن جدید آمده نباید از این نفرات که سال‌هاست پرسپولیس را قهرمان لیگ می‌کنند غافل شویم و نباید کاری کنیم که آنها به نیمکت‌نشینی عادت کنند.»

 بشار رسن؛ مرد همه‌کاره سرخ‌ها

خیلی‌ها از رفتن مهدی ترابی ابراز نگرانی می‌کردند و اعتقاد داشتند پرسپولیس نمی‌تواند جای خالی این بازیکن را به این سادگی‌ها پر کند اما نمایش خوب بشار رسن باعث شد هواداران پرسپولیس فراموش کنند که ترابی اصلا در ترکیب تیم حضور ندارد. هرچند به‌نظر می‌آید احسان پهلوان هم رفته‌رفته خودش را با شرایط سرخ‌ها مطابقت داده و می‌توان در آینده‌ای نزدیک، بازی‌های چشمگیرتری از او تماشا کرد. رسن در این بازی‌ها نقش مغز متفکر پرسپولیس را بازی می‌کرد که هر دقیقه‌ای از بازی افت می‌کرد، تیم را هم با افت مواجه می‌کرد و اگر در بازی‌های آینده سرحال و روی فرم باشد قطعا نفعش را تیم یحیی می‌برد. پهلوان هم با 2 پاس‌گلی که مقابل شارجه ارسال کرد به جدول بهترین پاسورها گام گذاشت و امیدوار است با خلق موقعیت‌های بیشتر جای خودش را در دل هواداران سرخ باز کند.

عبدی درخصوص این 2 بازیکن گفت: «رسن مهره‌ای نیست که امروز خوب شده باشد و او در این سال‌ها همیشه یک بازیکن خوب و برجسته برای پرسپولیس بوده است. اما او حالا بیشتر در تیم آزادی عمل دارد و مدام از سمت چپ به راست و بالعکس می‌رود. البته ممکن است تغییر سیستم بازی پرسپولیس روی عملکرد او تاثیر مثبتی گذاشته باشد و به همین دلیل است که خیلی‌ها معتقدند او بیشتر به چشم می‌آید. پهلوان هم ذاتا بازیکنی تکنیکی و خلاق است اما هنوز جای خودش را در پرسپولیس پیدا نکرده و به غیر از دیدار با الشارجه، عملکرد متوسطی از او شاهد بودیم. البته کادرفنی پرسپولیس نشان داد به نفرات جدید تیم بیشتر اعتقاد دارند ولی شاید بهتر بود آنها رفته‌رفته و با هماهنگی بیشتر به ترکیب تیم راه پیدا می‌کردند».

 عقده‌گشایی مهاجمان بعد از 3 بازی

هرچند در 3 بازی ابتدایی لیگ قهرمانان آسیا مهاجمان سرخ موفق به گلزنی نشده بودند اما در جدال برابر الشارجه آنها توانستند طلسم‌شکنی کنند و 3 مهاجم این تیم پایشان به گلزنی باز شد. عیسی آل‌کثیر در 2 بازی ابتدایی تلاش زیادی برای گلزنی داشت و یک‌بار هم توپش به تیرک دروازه التعاون برخورد کرد اما او در بازی با الدحیل با درد از ناحیه انگشت پا مواجه بود و نتوانست مهره تاثیرگذاری در بازی باشد و حتی یک توپ را در موقعیتی مناسب به بیرون زد تا نگرانی از بابت خط آتش سرخ‌ها بیشتر شود. در بازی برابر الشارجه هم او پایش به گلزنی باز شد و هم وحید امیری که در این بازی‌ها در نقش مهاجم برای سرخ‌ها بازی می‌کرد. البته مهدی عبدی که خیلی‌ها معتقد بودند یحیی باید بیشتر از آرمان رمضانی به او اعتماد کند هم در این بازی گلزنی کرد تا نشان دهد می‌تواند در روزهای سخت عصای دست کادرفنی باشد.

حسین عبدی درخصوص خط حمله پرسپولیس گفت: «از نظر من مهاجمان پرسپولیس هنوز از آن شرایط لازم فاصله دارند و خیلی مانده که بخواهند به یکی مثل طارمی یا علیپور تبدیل شوند. آنها باید بدانند که یک مهاجم باید از موقعیت‌های 10 تا 15 درصدی هم گل بسازد. من بر این باورم که میدان دادن به نفرات جدید برای هماهنگ‌شدن با تیم بد نیست اما نباید با خریدهای جدید به نفرات جوانی مثل عبدی که نشان داده می‌تواند مهاجم خوبی باشد پشت کرد.»

 نقش پررنگ قدیمی‌ها

هرچند این تیم با تیم برانکو تفاوت‌های زیادی دارد اما بازهم نفراتی که از زمان برانکو در تیم مانده‌اند نقش پررنگ‌تری در نتایج اخیر قرمزها داشتند. شاید باید گفت یحیی با کمک بازمانده‌های تیم برانکو و البته کمک گرفتن خوب از نفرات جدید توانست به‌خوبی در مرحله گروهی آسیا نتیجه بگیرد.

 * نویسنده :  آرش محمدی،  روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار