• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۵-۲۸ - ۰۸:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

پاسخ به 10 سوال پرتکرار درباره پذیرش بدون آزمون کارشناسی دانشگاه آزاد

10 سوال پرتکرار درباره پذیرش بدون آزمون کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی به‌همراه پاسخ‌های آن در ادامه آمده است.

پاسخ به 10 سوال پرتکرار درباره پذیرش بدون آزمون کارشناسی دانشگاه آزاد

  به گزارش «فرهیختگان»، تنها یک‌ ماه به شروع سال تحصیلی 1400-1399 زمان باقی‌مانده و علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه این ‌روزها مشغول بررسی گزینه‌های مختلف پیش‌روی خود هستند. چندسالی است که درکنار آزمون سراسری، امکان ورود به دانشگاه از طریق سوابق تحصیلی هم فراهم شده است. در پذیرش بدون آزمون کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد اسلامی نیز بیش از 90 درصد رشته‌محل‌های این دانشگاه در معرض انتخاب متقاضیان قرار دارد و داوطلبان می‌توانند از میان بیش از 4 هزار رشته‌محل، با توجه به توانمندی‌ها، علایق و محل سکونت خود انتخاب لازم را انجام دهند. اگر شما هم در حال برنامه‌ریزی برای ثبت‌نام هستید، خوب است پیش از هر اقدامی این مطلب را بخوانید. 10 سوال پرتکرار درباره پذیرش بدون آزمون کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی به‌همراه پاسخ‌های آن در ادامه آمده است.

1. مهلت ثبت‌نام بدون آزمون چه زمانی است؟

متقاضیان ثبت‌نام در مقطع کارشناسی پیوسته و پذیرش از طریق سوابق تحصیلی از 5 مرداد امکان ثبت‌نام در این دوره را پیدا کرده و نهایتا تا دوم شهریورماه امسال می‌توانند کارهای مربوط به ثبت‌نام و انتخاب رشته موردنظرشان را انجام دهند.

2. ثبت‌نام به چه صورتی انجام می‌شود؟

متقاضیان لازم است با مراجعه به سامانه ثبت‌نام اینترنتی مرکز سنجش، پذیرش و فـارغ‌التحصـیلی دانشـگاه بـه آدرس azmoon.org نسبت به دریافت و مطالعـه دفترچـه راهنمای این دوره اقدام کرده و با پرداخـت مبلـغ 530000 ریـال نسبت به خرید کارت اعتباری ثبت‌نام اقدام کنند و بـا درج شماره کارت اعتباری و شماره کدملی وارد صفحه ثبـت‌نـام شوند. داوطلبان می‌توانند نسبت به انتخاب 20 رشته/شـهر از یک مجموعه و یک نظام آموزشـی از میـان رشته/شهرهای ارائه‌شده در سامانه اقدام کنند.

3. نتایج این دوره از ثبت‌نام داوطلبان بدون آزمون چه زمانی مشخص می‌شود؟

نتایج قبل از 15 شهریورماه به اطلاع داوطلبان خواهد رسید؛ البته این امکان فراهم شده تا اگر داوطلبی در دوره‌های با آزمون شرکت کرده و پذیرفته شود، درصورت تمایل بتواند به محل پذیرش دوره با آزمون منتقل شود و هیچ مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت.

4. سال تحصیلی برای دانشجویان از چه تاریخی شروع خواهد شد؟

شروع سال تحصیلی این‌دسته از داوطلبان از 15 شهریورماه خواهد بود و آنها می‌توانند همزمان با دیگر دانشجویان در کلاس‌های درس شرکت کنند، البته این مهم به معنی برگزاری حضوری کلاس‌ها نیست.

5. برای ثبت‌نام در دوره‌های بدون آزمون کارشناسی شرایط خاصی مورد نیاز است؟

دو دسته شرایط برای پذیرش بدون آزمون دانشگاه آزاد در نظر گرفته شده است. اعتقاد و التزام عملی به اسلام یا یکی از ادیان تصریح‌شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی، نداشتن عناد با نظام جمهوری اسلامی، نداشتن فساد اخلاقی و داشتن توانایی جسمی متناسب برای تحصیل در رشته‌های انتخابی ازجمله مولفه‌های شرایط عمومی محسوب می‌شود. ازسوی دیگر باید این مساله مدنظر قرار گیرد که دانشگاه تعهدی برای تامین خوابگاه یا امکانات رفاهی دیگر برای دانشجویان ندارد و اگر واحدی چنین امکاناتی را دراختیار داشته باشد، طبیعی است که آنها را دراختیار دانشجویان غیربومی قرار خواهد داد. همچنین با توجه به مقررات دانشگاه آزاد جابه‌جایی، انتقال و میهمانی دانشجویان مطابق آیین‌نامه نقل‌وانتقالات دانشجویان دانشگاه آزاد ممنوع است. داشتن دیپلم نظام آموزشی جدید 3-3-6 یا گواهینامه دوره پیش‌دانشگاهی (نظام سالی- واحدی یا ترمی-واحدی) که حداکثر تا پایان شهریورماه امسال دریافت شده باشد، دارا بودن دیپلم دوره چهارساله متوسطه نظام قدیم یا داشتن مدرک کاردانی (فوق‌دیپلم) ازجمله این شرایط است. همچنین نباید این مساله فراموش شود که دارندگان دیپلم فنی و حرفه‌ای و کارودانش نظام قدیم هنرستان که فاقد مدرک پیش‌دانشگاهی یا مدرک کاردانی هستند، نمی‌توانند در این دوره ثبت‌نام کنند. با این حال فارغ‌التحصیلان دوره‌های کاردانی علوم پزشکی غیرمشمول مجاز به ثبت‌نام در رشته‌های دیگر در مقاطع بوده منوط به اینکه تعهدات خدمت‌شان به وزارت بهداشت را انجام داده باشند. یکی دیگر از نکات مهم در این زمینه آن است که دارندگان مدرک حوزوی مورد تایید حوزه علمیه قم که معادل دیپلم کامل نظام قدیم متوسط محسوب می‌شوند، به شرط آنکه مشمول وظیفه عمومی نبوده و همزمان در حوزه علمیه تحصیل نکنند، می‌توانند در رشته‌های گروه علوم‌انسانی دانشگاه ثبت‌نام کنند.

6. شرایط برای مشمولان وظیفه عمومی چگونه است؟

نکته اصلی درباره آنها این است که مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیل نبوده و درصورت قبولی هم معافیت تحصیلی برای آنها صادر نشده و عملا هیچ واحد دانشگاهی مجاز به ثبت‌نام آنها نیست، دانشجویان اخراجی نیز تا پایان خدمت دوره ضرورت یا اخذ معافیت دائم مجاز به ادامه تحصیل نیستند. با این حال براساس مقررات به کلیه دانشجویان مشمول خدمت وظیفه عمومی که دارای شرایط لازم باشند، معافیت تحصیلی در طول مدت مجاز تحصیل حداکثر تا زمان فراغت از تحصیل ارائه می‌شود.

7. آیا ثبت‌نام براساس سوابق تحصیلی با ثبت‌نام از طریق شرکت در آزمون تفاوت خاصی دارد؟ شهریه داوطلبان بدون آزمون تفاوتی با دیگر داوطلبان خواهد داشت؟

خیر. نحوه ورود دانشجویان به دانشگاه هیچ تفاوتی در میزان خدمات و شرایط تحصیلی دانشجویان نخواهد داشت. شهریه‌ها متفاوت نیست چراکه هیچ تفاوتی میان رشته‌های باآزمون یا بدون آزمون وجود ندارد. از این‌رو دانشجویانی که براساس سوابق تحصیلی‌شان وارد دانشگاه می‌شوند، باید در آغاز هر نیمسال تحصیلی مبلغی به‌عنوان شهریه ثابت و همچنین مبلغی را به‌ازای هر واحد درسی به‌عنوان شهریه متغیر بپردازند که میزان آن قبل از شروع هر سال تحصیلی با تصویب هیات‌امنای استانی دانشگاه اعلام می‌شود.

8. تسهیلات مالی دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویان بدون آزمون چیست؟

این‌دسته از دانشجویان نیز شامل دریافت وام از صندوق رفاه دانشجویی می‌شوند. وام‌ها شامل قرض‌الحسنه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است که توسط صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم و بانک ملی به دانشجویان تعلق می‌گیرد. نحوه پرداخت وام‌ها نیز متناسب با بازه پرداخت آن متفاوت خواهد بود، به‌گونه‌ای که وام‌گیرنده قرض‌الحسنه کوتاه‌مدت حداکثر 6ماه، قرض‌الحسنه میان‌مدت حداکثر 12ماه و قرض‌الحسنه بلندمدت حداکثر 60ماه زمان دارد تا وام را برگرداند.

9. نحوه گزینش داوطلبان در رشته‌هایی که به‌رغم تعداد بالای داوطلب اما با ظرفیت محدود روبه‌رو است، چگونه خواهد بود؟

اولویت پذیرش با معدل بالاتر خواهد بود، البته در این میان پس از اعمال ضریب براساس نوع دیپلم، معدل بالاتر لحاظ می‌شود.

10.شرایط ثبت‌نام اتباع غیرایرانی مقیم کشور چیست؟

تنها اتباع غیرایرانی مقیم کشور و دارای اقامت قانونی معتبر که با مدرک دیپلم از مدارس کشور و نیز مدارس بین‌المللی در داخل ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند، می‌توانند در این دوره شرکت کنند. همچنین اتباع پذیرفته‌شده در هریک از رشته‌های تحصیلی منحصرا باید واجد شرایط و ضوابط اعلام‌شده ازسوی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلان باشند و محل تحصیل خود را با توجه به شرایط و ضوابط مربوط و رعایت مناطق ممنوع هنگام تعیین‌رشته انتخاب کنند در غیراین صورت قبولی آنها منتفی تلقی می‌شود.

 * داوطلبان می‌توانند از میان بیش از 4 هزار رشته‌محل، با توجه به توانمندی‌ها، علایق و محل سکونت خود انتخاب لازم را انجام دهند.

* متقاضیان می‌توانند با پرداخـت مبلـغ 530000 ریـال نسبت به خرید کارت اعتباری ثبت‌نام اقدام کنند.

* شروع سال تحصیلی داوطلبان  از 15 شهریورماه خواهد بود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها