• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۵-۲۰ - ۱۳:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» از پتانسیل‌های دانشگاه‌های آزاد استان فارس گزارش می‌دهد

از فراهم بودن زمینه اشتغال تا انتخاب آزاد میان 100 رشته

در شماره امروز «فرهیختگان» به‌سراغ روسای واحدهای استان فارس رفتیم تا پتانسیل‌های این واحدهای دانشگاهی را جویا شویم.

از فراهم بودن زمینه اشتغال تا انتخاب آزاد میان 100 رشته

  به گزارش «فرهیختگان»، حدود دوهفته است پذیرش بدون آزمون داوطلبان علاقه‌مند ورود به دانشگاه در دانشگاه‌های دولتی و آزاد شروع شده است. براساس اعلام سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور تاکنون ۲۰ هزار و ۸۴۹ نفر برای پذیرش در رشته‌های بدون کنکور ثبت‌نام کرده‌اند و باتوجه به مصوبه جلسه ۲۴ تیرماه ۹۹ شورای سنجش و پذیرش دانشجو، ثبت‌نام و اعلام نتایج پذیرش در رشته‌های صرفا براساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) برای تمامی زیرنظام‌های آموزشی (شامل دوره‌های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش‌عالی، دانشگاه پیام‌نور، موسسات آموزش‌عالی غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی) جدا از انتخاب رشته کنکور صورت می‌گیرد. داوطلبان تا دوم شهریورماه فرصت دارند براساس علائق خود نسبت‌به ثبت‌نام اینترنتی اقدام کنند. در دانشگاه آزاد اسلامی نیز واحدهای مختلف این روزها مشغول آماده‌سازی شرایط برای ورود داوطلبان علاقه‌مند به ثبت‌نام براساس سوابق تحصیلی هستند. رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اعلام کرده در این دانشگاه بیش از ۹۸۰ هزار نفر مقطع پذیرش براساس سوابق تحصیلی وجود دارد که از این تعداد در مقطع کاردانی ناپیوسته ۱۹۵ هزار نفر ظرفیت پذیرش دارد. در مقطع کارشناسی پیوسته ۳۷۰ هزار صندلی و همچنین در مقطع کارشناسی ناپیوسته ۲۲۰ هزار صندلی و در مقطع کاردانی پیوسته ۲۱۰ هزار صندلی وجود دارد. در شماره امروز «فرهیختگان» به‌سراغ روسای واحدهای استان فارس رفتیم تا پتانسیل‌های این واحدهای دانشگاهی را جویا شویم.

پذیرش داوطلبان ورود به آزمون استان فارس در 100 رشته

محمدکاظم کاوه‌پیشقدم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز درباره جذب دانشجویان در رشته‌های بدون آزمون گفت: «هنوز ثبت‌نام دانشجویان در این رشته‌ها ادامه دارد و در تمامی رشته‌های واحد شیراز پذیرش دانشجو از این طریق امکان‌پذیر است.»

او درخصوص امتیازاتی که این واحد برای دانشجویان بدون آزمون درنظر گرفته است، اظهار داشت: «امتیازات این واحد دانشگاهی برای دانشجویانی که از طریق رشته‌های بدون آزمون و باآزمون وارد دانشگاه می‌شوند، یکی است و معمولا وام، اقساطی کردن شهریه و اختصاص دادن خوابگاه و وسیله ایاب‌وذهاب خدماتی است که به دانشجویان ارائه می‌شود.»

کاوه‌پیشقدم درباره مشاوره به داوطلبان ورود بدون آزمون تصریح کرد: «در این واحد دانشگاهی تیم مشاوره و تبلیغ داریم و فعالیت‌ها به صورت اینترنتی و مجازی دنبال می‌شود.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با تاکید بر اینکه این واحد دانشگاهی ظرفیت حدود 10 هزار دانشجو از طریق پذیرش بدون آزمون را دارد، افزود: «این واحد دارای همه امکانات ازجمله آزمایشگاه، خوابگاه، سرویس ایاب‌وذهاب، وام و حتی سلف سرویس است.» 

وی در ادامه تصریح کرد: «هر رشته‌ای که دانشجوی متقاضی داشته باشد و همچنین جزء رشته‌های جدید و میان‌رشته‌ای تلقی شود، روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم، خوشبختانه امسال رشته مدیریت بهداشت نیز به رشته‌های این واحد دانشگاهی اضافه شده است. همچنین درحال حاضر نزدیک به 100 رشته در این واحد وجود دارد.» 

کاوه‌پیشقدم با اشاره به طرح پایش اضافه کرد: «محور این دانشگاه بیشتر در رشته‌های گردشگری، کشاورزی و صنایع الکترونیک است، البته با توجه به موضوع طرح پایش و با توجه به اینکه همه رشته‌های مدنظر این طرح در واحد دانشگاهی وجود دارد، دیگر رشته‌ای متناسب با این طرح به واحد اضافه نشده است. این واحد با دارا بودن بیش از 50 آزمایشگاه و کارگاه فعالیت‌هایی درباره گیاهان دارویی هم انجام می‌دهد.»

  رئیس واحد شیراز با تاکید بر اینکه این واحد مساحتی بالغ بر 200 هکتار است، خاطرنشان کرد: «اکثر اعضای هیات‌علمی این واحد دارای مدرک دکتری بوده و از نظر رتبه علمی در کشور سرآمد هستند. همچنین کیفیت کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها بی‌نظیر و حتی برخی از آنها بهتر از دانشگاه‌های دولتی است. از سوی دیگر توانسته‌ایم کلاس‌های مجازی‌مان را با بهترین کیفیت برگزار کنیم و از لحاظ فعالیت‌های فرهنگی نیز سال گذشته رتبه‌هایی بالایی را کسب کرده‌ایم.»

دانشجویان واحد فیروزآباد در ترم نخست شهریه کامل نمی‌دهند

حسین قره‌داغی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فیروزآباد گفت: «این واحد دانشگاهی در 23 اسفندماه سال 63 توسط مردم فیروزآباد و کمک‌های سازمان مرکزی در جنوب شهرستان فیروزآباد در استان فارس و 100 کیلومتری جنوب شرق شیراز و در مسیر جاده شیراز به شهرستان جم و عسلویه راه‌اندازی شد.»

او با تاکید بر اینکه در ابتدای راه‌اندازی واحد دارای دو رشته ادبیات و شیمی بوده است، اظهار داشت: «درحال حاضر در بیش از 70 رشته از مقطع کاردانی تا دکتری پذیرش دانشجو داریم. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی فیروزآباد در شهرکی دانشگاهی به مساحت 24 هکتار واقع شده و با توجه به قدمت 50 ساله این شهرک دارای فضای سبز منحصربه‌فرد و پوشش درختی چند ده ساله است.»

رئیس واحد فیروزآباد درباره رشته‌های این واحد دانشگاهی اظهار داشت: «باتوجه به قدمت رشته شیمی در واحد فیروزآباد، در این رشته از مقطع کارشناسی تا دکتری پذیرش دانشجو داریم و آزمایشگاه‌های مجهز و تجهیزات بی‌نظیر، این واحد دانشگاهی را از دیگر واحدهای استان فارس متمایز کرده است. دانشگاه آزاد اسلامی فیروزآباد در دوبخش علوم پزشکی و سایر رشته‌های غیرپزشکی پذیرش دانشجو دارد. پذیرش دانشجویان علوم پزشکی با کنکور و پذیرش دانشجویان غیرپزشکی در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری با آزمون و دیگر مقاطع براساس سوابق تحصیلی یا بدون آزمون خواهد بود.»

قره‌داغی افزود: «در سال جاری نیز همانند سال‌های گذشته پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی از 5مرداد آغاز شده و تا اوایل شهریورماه ادامه خواهد داشت. رشته‌های پرطرفدار واحد فیروزآباد برای پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی شامل رشته‌های روانشناسی، حسابداری، آموزش ابتدایی، مدیریت مالی و بازرگانی، تربیت بدنی، مهندسی شیمی و مهندسی نفت است، علاوه‌بر آنها رشته‌های شیمی، ادبیات فارسی، زبان انگلیسی، گرایش‌های مختلف کشاورزی(زراعت، تولیدات گیاهی و دامی، ترویج، خاک و آبیاری)، منابع طبیعی(مرتع و آبخیزداری) و فضای سبز نیز در این واحد دانشجو می‌پذیرد. همچنین آموزشکده سما واحد نیز در مقاطع کاردانی پیوسته و براساس دیپلم غیرپیش‌دانشگاهی در رشته‌های مختلف کامپیوتر، الکترونیک(برق)، مکانیک خودرو، عمران، ریخته‌گری، تولیدات گیاهی، مربی بهداشت مدارس، حسابداری و تربیت بدنی دانشجو می‌پذیرد.»

رئیس واحد فیروزآباد درباره مهم‌ترین ویژگی آموزش در این واحد دانشگاهی گفت: «آموزش‌های مهارت‌محور براساس استفاده از اساتید توانمند بیش از 50 استادیار، 6 دانشیار و یک استاد تمام دنبال می‌شود، همچنین دانشجویان ورودی جدید مهرماه امسال با مزایایی همراه می‌شوند که ازجمله آنها عدم نیاز به پرداخت کامل شهریه در ترم اول، تخفیف 50 درصد در برخی از رشته‌های تحصیلی و بازپرداخت شهریه پرداختی‌ترم مهر دانشجویان درصورت قبولی در سایر دانشگاه‌هاست.»

  قره‌داغی ادامه داد: «اطلاع‌رسانی‌های لازم از رشته‌ها و پتانسیل‌های دانشگاه در شهرستان و مناطق توابع درحال انجام است و با تسهیلات فراهم شده نظیر تخفیف شهریه و عدم اخذ شهریه‌های معوق، شرایط بازگشت به تحصیل دانشجویان نیز فراهم شده است. همچنین یکی از مزیت‌های واحد فیروزآباد راه‌اندازی مرکز رشد دانشگاه با هدف توانمند‌سازی دانشجویان و جوانان صاحب ایده برای تجاری‌سازی ایده‌ها و ورود آنها به بازار کسب‌وکار است.»

او در همین زمینه افزود: «خوابگاه‌های دانشجویی مجهز با ظرفیت نزدیک به هزار نفر برای خواهران و برادران و پیش‌بینی احداث خوابگاه متاهلی، محیط باغی و پارک دلنشین در مجموعه دانشگاه، سالن‌های ورزشی و بدنسازی، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی مجهز و اساتید مجرب و توانمند و همچنین قرار گرفتن واحد فیروزآباد در منطقه زیبای طبیعی شهرستان با آثار تاریخی قلعه دختر و آتشکده اردشیر ساسانی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزیت‌های واحد فیروزآباد در سطح استان فارس به‌شمار می‌رود.»

زمینه اشتغال دانشجویان در کارگاه‌های واحد نورآباد فراهم شد

سیروس حدادنیا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآباد ممسنی گفت: «واحد نورآباد ممسنی در سال گذشته با نزدیک شدن به زمان جذب و ثبت‌نام دانشجویان جدیدالورود با تشکیل کارگروهی متشکل از مدیران گروه‌های آموزشی و برخی از اعضای هیات‌علمی و بهره‌مندی از راهنمایی‌های مسئولان استان، ضمن آسیب‌شناسی و بررسی علل عدم توفیق جذب دانشجو در برخی از رشته‌ها در سال‌های گذشته به نتایج بسیار خوبی دست یافت، به‌طوری که با عملکرد بسیار خوب این کارگروه در دو ترم مهر و بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ با افزایش حدود صددرصدی دانشجو مواجه بودیم و در استان فارس از نظر جذب دانشجو در بین سه واحد برتر قرار گرفتیم. امسال نیز همانند سال قبل تلاش شد رویه گذشته تکرار شود و با تشکیل کارگروه جذب دانشجو و جلسات متعددی که در این زمینه چه به صورت حضوری یا به صورت مجازی و غیرحضوری به نتایج بسیار خوبی دست یافتیم.»

او با تاکید بر اینکه با توجه به آمایش منطقه‌ای و جغرافیایی، این واحد دانشگاهی در جذب و پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم انسانی و علوم تجربی توفیق بیشتری داشته است، افزود: «خوشبختانه این واحد دانشگاهی توانسته در گروه علوم انسانی، رشته‌محل‌هایی که داوطلبان گرایش بیشتری به تحصیل در آن دارند را دایر کند که از آن جمله می‌توان به رشته‌های حقوق، حسابداری، علوم تربیتی تا مقطع کارشناسی‌ارشد و تربیت بدنی تا مقطع کارشناسی اشاره کرد. اما متاسفانه در سال‌های اخیر در رشته‌های فنی و مهندسی، توفیق قابل‌‌قبولی حاصل نشده، با این حال هنوز درحال آموزش این رشته‌ها هستیم.»

رئیس واحد نورآباد ممسنی خاطرنشان کرد: «پیگیر راه‌اندازی چند رشته در مقطع دکتری هستیم و امیدواریم در حداقل دو سه رشته در مقطع دکتری در این واحد دانشگاهی دایر شود.»

حدادنیا افزود: «بهره‌مندی از فضای علمی مناسب و وجود کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های منحصربه‌فرد در سطح شهرستان ازجمله مزیت‌های این واحد دانشگاهی به‌شمار می‌رود. این واحد دارای مجهزترین کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها مرتبط با گروه‌های آموزشی برق، مکانیک، عمران، معماری و... است. این قابلیت‌ها می‌تواند موجبات ‌انگیزه و جذب دانشجویان را در این واحد دانشگاهی فراهم سازد. همچنین علاوه‌بر استفاده از این کارگاه‌ها در دروس مختلف، این ظرفیت می‌تواند دانشگاه را به سمت یک مرکز علمی مهارت‌آموز و کارآفرین، سوق دهد تا جایی که حتی تصمیم گرفته شده مرکز کارآفرینی و مهارت‌آموزی نیز فعال شود تا هر کدام از دانشجویان علاوه‌بر تحصیل، بتواند یک مهارت هم تا پایان تحصیلات خود فرا بگیرد تا از این طریق زمینه اشتغالش در آینده بهتر فراهم شود.»

او اظهار داشت: «برای اولین بار اقدام به ایجاد تفاهمنامه‌هایی با کمیته امداد امام خمینی(ره) و میراث فرهنگی، در زمینه معرفی دانشجویان جهت اخذ تسهیلات و راه‌اندازی کسب‌وکارهای مختلف ازجمله کارگاه‌های تولیدی، پرورش گل و گیاه، پرورش ماهی و صنایع‌دستی و... کرده‌ایم و براساس آن تسهیلاتی را کمیته حضرت امام(ره) در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد و آنها همچنین می‌توانند از فضاها، ساختمان‌ها و امکانات بلا استفاده دانشگاه بهره‌مند شوند. به عبارت دیگر دانشگاه از این طریق می‌تواند علاوه‌بر کمک به رشد تولید، درآمدهای غیرشهریه‌ای نیز داشته باشد و همچنین زمینه اشتغال و به تبع آن‌انگیزه لازم جهت ادامه تحصیل داوطلبان در این واحد دانشگاهی را نیز افزایش دهد.»

 رئیس واحد نورآباد ممسنی تصریح کرد: «با توجه به عدم تمایل دانشجویان برای تحصیل در برخی رشته‌ها، مقرر شد در ترم جدید متفاوت از سال‌های گذشته عمل شود و قرار است در وهله اول هر رشته به‌صورت جداگانه و مستقل در فضای مجازی معرفی شود، چراکه به‌نظر می‌رسد تبلیغات سنتی قبل نتوانسته به‌خوبی قابلیت‌ها و زمینه‌های اشتغال در آینده این رشته‌ها را برای داوطلبان معرفی کند. اقدام بعدی آن است که گروه‌های مشاوره متشکل از مدیران گروه و اساتید هیات‌علمی آن گروه آموزشی تشکیل شود و هرکدام از گروه‌ها برای جذب بیشتر دانشجو تلاش کنند.»

حدادنیا درباره استفاده از مشاوران تحصیلی گفت: «ازجمله موارد مهم در جذب دانشجو بهره‌مندی از مشاوران تحصیلی است که در سال‌گذشته کمک شایانی به جذب دانشجو در این واحد دانشگاهی داشته، از این‌رو مقرر شده در سال جدید هم این کار چه به‌صورت حضوری و چه به‌صورت مجازی با ایجاد گروه مشاوره تحصیلی عملیاتی شود.»

رئیس واحد نورآباد ممسنی اظهار داشت: «کار بسیار جالبی که در سال‌گذشته توسط کمیته تبلیغات در این واحد دانشگاهی صورت گرفت، این بود که درکنار تبلیغ جهت جذب دانشجو از مطالب فرهنگ‌سازی درسطح شهرستان هم استفاده شد؛ به شکلی که بنرهای نصب‌شده علاوه‌بر تبلیغ، دارای یک پیام فرهنگ عمومی نیز بود که ازجمله می‌توان به پیام‌هایی چون مصرف بهینه آب، امر به معروف و نهی از منکر، استفاده صحیح از فضای مجازی، حجاب و... اشاره کرد. درحال‌حاضر معرفی رشته‌ها با پیام ماسک بزنید و مطالبی در زمینه پیشگیری از بیماری کرونا همراه است که این شیوه توانسته نقش بسیار موثری در جذب دانشجو داشته باشد.»

حدادنیا افزود: «برای داوطلبانی که در ترم گذشته ثبت‌نام کردند، اما به‌هردلیل برای تحصیل به دانشگاه مراجعه نکرده بودند هم تدابیری اندیشیده‌ایم و مقرر شده همکاران در حوزه آموزش ضمن شناسایی این‌گونه داوطلبان و برقراری تماس با آنها، زمینه شناخت بیشتری از دانشگاه آزاد اسلامی را  برای آنها فراهم و این دانشجویان را از قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد این واحد دانشجویی آگاه کنند.»

 او بیان اینکه این واحد دانشگاهی به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز علمی شهرستان محسوب می‌شود، گفت: «از ویژگی‌های این واحد می‌توان به داشتن بهترین و مناسب‌ترین فضای آموزشی درسطح شهرستان، بهره‌مندی از کارکنان و اساتید برجسته، نداشتن نگرانی بابت تامین شهریه، مکان تحصیل از مقطع کاردانی تا ارشد در بسیاری از رشته‌ها، فضایی کاملا آکادمیک و مناسب در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، ارائه تسهیلات ویژه و استثنایی مالی، تخفیف کامل شهریه برای قهرمانان ورزشی، امکان ادامه تحصیل برای کارکنان ادارات و شاغلان، فراهم بودن امکانات رفاهی از قبیل خوابگاه، میهمانسرا با سوئیت‌های مجهز و مجزا، سلف‌سرویس، داشتن بزرگ‌ترین مجموعه چندمنظوره ورزشی همراه با امکانات و تجهیزات مدرن و پیشرفته، وجود دفتر مشاوره دانشجویی، راه‌اندازی مراکز رشد و شرکت‌های مستقر فناور، داشتن پیشرفته‌ترین و مجهزترین امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی و... اشاره کرد.»

 حدادنیا درباره تصویب رشته‌های جدید خاطرنشان کرد: «تقریبا این واحد دانشگاهی همه رشته‌های کاردانی و کارشناسی مورد نیاز شهرستان را دارد، اما آنچه باید مدنظر قرار گیرد دایر کردن رشته‌های علوم پزشکی است. متاسفانه در زمینه علوم پزشکی فاقد هرگونه رشته تحصیلی هستیم که در این زمینه نیز پیگیری‌های موثری در یک‌سال اخیر صورت گرفته و پرونده چندرشته تکمیل شده است که امیدوارم بتوانیم در آینده به این امر مهم نیز دست پیدا کنیم. همچنین اقدامات افزایش چندرشته جدید درمقطع کارشناسی ازجمله رشته‌های میان‌رشته‌ای هم فراهم شده و پرونده‌های آنها تکمیل شده و در دست اقدام است. از سوی دیگر رشته تربیت‌بدنی درمقطع کارشناسی‌ارشد با گرایش مدیریت راهبردی در سازمان‌های ورزشی که فقط یک‌ترم فعال بوده و حدود پنج سال از دفترچه حذف شده بود، امسال مجددا در دفترچه قرار گرفته و این واحد دانشگاهی اقدام به پذیرش دانشجو در آن خواهد کرد.»

ارائه بسته‌های علمی و فرهنگی رایگان به نودانشجویان واحد آباده

محمد رستم‌پور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده درباره این واحد دانشگاهی گفت: «این واحد دانشگاهی در شمالی‌ترین نقطه استان پهناور فارس واقع شده و در مسیر اصلی سه استان دیگر ازجمله استان‌های یزد، اصفهان و کهگیلویه‌وبویراحمد قرار گرفته و همواره میزبان علاقه‌مندان به تحصیل از این استان‌ها علاوه‌بر استان فارس و استان‌های دوردست بوده و هست.»

 رستم‌پور اظهار داشت: «دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده با سابقه نزدیک به 30 سال فعالیت آموزشی و پژوهشی، سرآمد مراکز علمی شهرستان آباده است که تاکنون دانش‌آموختگان زیادی را تربیت کرده است. مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده با داشتن 35 هکتار عرصه متشکل از چندین ساختمان آموزشی، رفاهی، ورزشی، آزمایشگاهی بوده که دارای امکانات به‌روز آموزشی نیز هست.»

او به بخش آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده اشاره کرد و گفت: «واحد آباده با داشتن دانشجو در دورشته-مقطع دکتری تخصصی، 10 رشته کارشناسی‌ارشد و 34رشته کارشناسی و کاردانی از توان 50 نفرعضو هیات‌علمی با مدارج علمی دانشیار، استادیار و مربی بهره می‌گیرد. همچنین درحوزه پژوهش دارای تجهیزات کتابخانه‌ای با جست‌وجوی هوشمند و غریب به 38 هزار جلد کتاب و منابع علمی و نشریات و مجلات علمی فیزیکی و نرم‌افزاری موجد است. از سوی دیگر در بخش تحقیقاتی و مرتبط با رشته مهندسی منابع طبیعی و موضوعات خاص، این واحد دارای مزرعه تحقیقاتی 20 هکتاری در مجاورت دانشگاه است و درحال‌حاضر علاوه‌بر فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی در این مزرعه، در راستای درآمدزایی زمین‌های این بخش زیرکشت گیاهان دارویی، انگور، ذرت و جو، نهال‌های زردآلو، هلو و صیفی قرار دارد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده گفت: «تلاش کرده‌ایم با شعار دانش به‌علاوه مهارت برابر است با اشتغال پایدار، بتوانیم در جذب دانشجویان نخبه در باشگاه پژوهشگران جوان نیز فعالیت گسترده‌ای داشته باشیم. همچنین اعزام اعضای باشگاه به اردوهای علمی و حمایت از اعضا در نگارش و چاپ مقالات علمی همواره در راس امور حوزه پژوهش واحد بوده است. این دانشگاه با دارا بودن بالاترین سرانه فضای رفاهی و خوابگاهی و همچنین سالن‌های ورزشی و سالن‌های چندمنظوره میزبان برنامه‌های مختلف شهرستان و استان بوده و آزمایشگاه‌های مجهز بیوشیمی و پراتیک و سالن آناتومی و سالن‌های مجهز برای برگزاری آزمون استاندارد اسکی (OSCE) و آتلیه معماری و کارگاه‌های برق و جوش و رایانه و لابراتوار زبان از دیگر ویژگی‌های این واحد دانشگاهی به‌شمار می‌رود.»

رستم‌پور گفت: «در راستای حرکت به جلو و نگاه علمی و توسعه‌یابی به علم، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده در چندسال گذشته سه همایش ملی با رعایت استانداردهای لازم و با مجوزهای استان و سازمان برگزار کرده و برگزاری این قبیل برنامه‌ها همچنان در دستورکار است. همچنین به‌منظور توجه به جامعه هدف و از سوی دیگر هدفگذاری مناسب برای برنامه‌های آینده کمیته‌های جذب و هدایت تحصیلی دانشجویی، تحلیل و بررسی طرح‌های درآمدزایی غیرشهریه‌ای، پیگیری مطالبات معوق و طرح‌های بازگشت به تحصیل دانشجویان ترک تحصیلی در واحد تشکیل شده و به‌طور منظم با برگزاری جلسات تخصصی برای برنامه‌های آتی دانشگاه با خردجمعی و همفکری اساتید و کارشناسان، تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.»

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده افزود: «درحوزه فرهنگی نیز می‌توان به تشکیلات منظم و منسجم دانشجویی-فرهنگی اشاره کرد که شاکله این حرکت فرهنگی با توجه به منویات مقام‌معظم‌رهبری و نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در ابعاد مختلف شهرستان، استان و کشور با برنامه‌های خودجوش و داوطلبانه دانشجویان و اساتید همراه بوده و باعث شده تا خانواده‌های دانشجویان رغبت بیشتری برای تحصیل دیگر اعضای خانواده‌شان در این واحد دانشگاهی نشان دهند. همچنین درحوزه‌های بسیج دانشجویی و بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده در فعالیت‌های جهادی و برنامه‌های علمی پیشگام بوده و هست.»

او افزود: «به‌منظور ارائه خدمات متفاوت و درعین‌حال جذاب، علاوه‌بر ارائه دروس برابر طرح درس و سرفصل مصوب وزارت علوم، تلاش کرده‌ایم به دانشجویان بسته‌های آموزشی، فرهنگی و علمی رایگان ارائه کنیم؛ این بسته‌ها به فراخور حال دانشجو و رشته تخصصی، متفاوتند و کاملا مرتبط با علاقه و دانش مقدماتی دانشجویان هستند. از این‌رو از اعضای هیات‌علمی خواسته شده با بررسی دقیق تجربیات سنوات گذشته، بسته یا بسته‌های آموزشی خود را در ایام تابستان تهیه کنند تا بعد از تایید گروه آموزشی، به‌محض ورود دانشجویان جدیدالورود به‌صورت رایگان در اختیارشان قرار گیرد. به‌عنوان مثال آموزش برخی نرم‌افزارهای مکمل دوره تحصیلی در رشته‌های معماری، برق، آموزش‌های جانبی در رشته پرستاری و زبان انگلیسی و دیگر رشته‌های دایر در واحد آباده ازجمله این بسته‌هاست.»

رستم‌پور از ارائه تسهیلات وام بلندمدت و تقسیط شهریه در این واحد دانشگاهی ویژه دانشجویان خبر داد و افزود: «معرفی به بانک‌های طرف قرارداد با دانشگاه جهت اعطای وام دانشجویی، برگزاری کلاس‌های درسی در ساعات غیراداری برای شاغلان در ادارات، عقد تفاهمنامه با برخی ادارات و نهادهای دولتی جهت همکاری در پرداخت اقساط کارمندان و اعضای خانواده‌هایشان که در واحد آباده مشغول به تحصیل هستند، از دیگر کمک‌های این واحد به دانشجویان است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده درباره دیگر اقدامات انجام‌شده برای مشاوره به داوطلبان علاقه‌مند به تحصیل، گفت: «با راه‌اندازی فضای مجزا در مرکز شهر (ساختمان متعلق به واحد) جهت ارائه خدمات مشاوره هدایت تحصیلی به علاقه‌مندان درقالب مرکز مشاوره امین و برقراری ارتباط با کارگزینی برخی ادارات و نهادهای شهرستان جهت اخذ اطلاعات پرسنل و کارکنان و ارتباط با آنها برای تشریح رشته‌ها و ارائه مشاوره به آنان برای ادامه تحصیل درمحل سکونت خود، ازجمله فعالیت‌های ما برای جذب حداکثری دانشجو به‌شمار می‌رود.»

او با تاکید بر اینکه در رشته پرستاری صرفا از طریق کنکور سراسری پذیرش دانشجو صورت می‌گیرد، تصریح کرد: «از بین بیش از 60 رشته در این واحد نزدیک 34 رشته ازجمله مهندسی پزشکی، روانشناسی، حقوق و مجموعه مدیریت‌ها جزء رشته‌های پرطرفدار محسوب می‌شوند. همچنین در برنامه توسعه رشته مصمم هستیم با توجه به کادر هیات‌علمی و توان سخت‌افزاری در سال تحصیلی، رشته‌هایی از قبیل مدیریت مالی، مهندسی عمران و مهندسی شهرسازی و تربیت بدنی‌وعلوم ورزشی را در واحد راه‌اندازی کنیم. این واحد دانشگاهی ظرفیت پذیرش دوهزار دانشجو را دارد.»

* نویسنده: مریم حضرتی، روزنامه نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین