• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۱-۲۲ - ۲۱:۴۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مدیر خبرگزاری النخیل عراق در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان»:

الکاظمی از گروه‌های سیاسی هیچ‌گونه گارانتی دریافت نکرده است

الحکیم گفت: «الکاظمی هنوز هیچ گارانتی نگرفته است و معلوم نیست آیا بتواند دولت را کامل تشکیل دهد یا خیر، یک ماه فرصت وجود دارد و هیچ‌کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند که چه اتفاقی رخ خواهد داد.

الکاظمی از گروه‌های سیاسی هیچ‌گونه گارانتی دریافت نکرده است

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، محمدعلی الحکیم، فعال سیاسی و مدیر خبرگزاری النخیل عراق در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به آشفتگی سیاسی در عراق ابراز امیدواری کرد که مصطفی الکاظمی بتواند روند اداره حکومت در عراق را به ریل صحیح بازگرداند.

الحکیم با اشاره به شخصیت منتخب نخست‌وزیری عراق، وی و عدنان الزرفی را دو روی یک سکه خواند ولی با این حال تاکید کرد؛ مصطفی الکاظمی قدری ملایم‌تر و لذا مناسب‌تر برای تصدی پست نخست‌وزیری است.

وی ادامه داد: «اکنون شرایط در عراق خطرناک است و عملا تحمل تداوم وضعیت بی‌دولتی وجود ندارد و همین شرایط هم باعث شده اکثر قوای عراقی اعم از سنی، شیعه و کرد برای اولین‌بار بعد از 17سال روی شخصیتی همانند مصطفی الکاظمی متحد شده‌ا‌ند، مضاف بر اینکه اگر به نظر مرجعیت عراق نیز توجه کنیم، خواهیم دید گزینه جدید از نفر قبلی یعنی آقای الزرفی مناسب‌تر است، چراکه آقای الزرفی کار خود را با جدال آغاز کرد و مشخص بود نمی‌تواند موفقیتی داشته باشد. این مسائل علاوه بر این است که انتخاب وی اساسا فاقد وجاهت قانونی بود و برهم صالح رئیس‌جمهور عراق با نادیده‌گرفتن قانون اساسی عراق دست به انتخاب وی زده بود.»

الحکیم با اشاره به اینکه برخی اخبار گویای تعیین قریب به اتفاق اعضای کابینه از سوی متصدی جدید نخست‌وزیری در عراق است، ابراز امیدواری کرد کابینه دولت آتی ظرف یکی، دو هفته آینده به پارلمان این کشور معرفی شوند. وی معرفی کابینه را آزمون بزرگ مصطفی الکاظمی دانست و با ذکر اینکه هرگونه قضاوت و داوری در مورد عملکرد وی و البته پیش‌بینی در خصوص میزان موفقیتش زود است، گفت: «با معرفی کابینه می‌توان تحلیل‌های دقیق‌تری در این خصوص ارائه کرد.»

مدیر خبرگزاری النخیل عراق در ادامه توضیحات بیشتری در این مورد ارائه کرد و با ذکر اینکه فعلا معلوم نیست الکاظمی به کدام یک از احزاب و قوای سیاسی درون عراق گرایش بیشتری دارد، گفت: «این مساله بر همه مشخص است که گزینه جدید نخست‌وزیری فردی نیست که محبوب همه ملت عراق و تمامی احزاب شیعه، سنی و کرد  باشد و تحت‌شرایط کنونی عراق، گزینه مناسبی تلقی شده است بنابراین امیدواریم در فرآیند تشکیل کابینه طوری عمل کند که هم نشان دهد سیاستمداری مستقل است و هم بنا ندارد مثل ادوار گذشته حزبی عمل کند و از وزیران فاسد، تند و با خلقیات طایفه‌گری برای تشکیل کابینه استفاده کند.»

وی افزود: «ایشان هنوز هیچ گارانتی نگرفته است و معلوم نیست آیا بتواند دولت را کامل تشکیل دهد یا خیر، یک ماه فرصت وجود دارد و هیچ‌کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند که چه اتفاقی رخ خواهد داد. از طرفی مشخص نیست برخی فراکسیون‌ها در آینده از او چه چیزی بخواهند، ممکن است برخی بخواهند وزرای حزبی خود را وارد دولت کنند و همین امر تبدیل به چالشی برای تشکیل دولت شود.»

الحکیم با اشاره به مسائل مهم پیش‌روی نخست‌وزیر جدید عراق گفت: «اولین مساله حضور نیروهای آمریکایی در عراق است که نخست‌وزیر جدید باید به سرعت تکلیف خود را با این مساله روشن کند. اگر جلوی آمریکایی‌ها بایستد، صددرصد وضعیت عراق بهتر می‌شود چون وجود آمریکایی‌ها عراق را متزلزل می‌کند، دومین مساله برقراری عدالت بین مذاهب مختلف و گروه‌های متفاوت عراقی است. مساله سوم موضع و رفتار او با حشدالشعبی در عراق است. اینکه او بتواند روابط خود را با این گروه مردمی که هم رای مثبت مرجعیت و هم پارلمان عراق را پشت‌سر خود دارد، تنظیم کند و به گونه‌ای رفتار نکند که تلقی مخالفت و ضدیت با آن ایجاد شود، مساله بسیار مهمی است. در این موضوع باید تاکید کرد که او اگر می‌خواهد تفکر خود را روبه‌روی حشدالشعبی قرار دهد و به فکر این باشد که افکار آمریکایی‌ها را در عراق پیاده کند شاید تداوم فعالیتش به چند ماه هم نکشد و تظاهرات ضد او دوباره شکل بگیرد. مساله آخر هم تشکیل کمیته‌ای برای رسیدگی به خواسته معترضان است که باید به صورت جدی فعالیت خود را آغاز کند.»

مدیر خبرگزاری النخیل همچنین با اشاره به اینکه مبارزه با داعش از مهم‌ترین وظایف نخست‌وزیر جدید خواهد بود، گفت: «مصطفی الکاظمی باید در مورد داعش دقت کند، چراکه آمریکایی‌ها به راحتی اجازه نمی‌دهند در این مسیر اقدامات لازم صورت پذیرد. الان سفارت آمریکا در عراق به پایگاه نظامی تبدیل شده و از این‌رو لازم است هرچه سریع‌تر نیروهای آمریکایی در عراق محدود شوند و سفارت آمریکا که بزرگ‌ترین سفارت این کشور در جهان است با محدودیت‌هایی به فعالیت خود ادامه دهد.»

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند