• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۰-۳۰ - ۱۰:۵۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

بازگرداندن اعتماد و روند افزایش دانشجویان پس از 5 سال

تعداد دانشجویان پذیرش و ثبت‌نام‌شده دانشگاه آزاد اسلامی برای نیمسال اول تحصیلی 99-98 نسبت به سال‌های اخیر روند صعودی به خود گرفته است.

بازگرداندن اعتماد و روند افزایش دانشجویان پس از 5 سال

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، براساس آمارهای رسمی اعلام‌شده، جمعیت دانشجویی کشور در پایان سال تحصیلی 97 تعداد سه‌میلیون و ۶۱۶هزار و ۱۱۴ نفر بوده است، این آمار درحالی است که جمعیت دانشجویی کشور در ابتدای دهه 90 به بیش از چهارمیلیون و 600 هزار نفر رسیده بود، این رقم نشان‌دهنده کاهش شدید داوطلب ورود به دانشگاه است. البته این مساله دلایل زیادی ازجمله کاهش پیک جمعیتی «دهه‌شصتی‌ها» و مسائل اقتصادی و اجتماعی دارد. این کاهش جمعیت دانشجویی بدون‌شک روی ورودی دانشگاه‌ها تاثیرگذار است. کشور ایران بیش از دوهزار مرکز آموزش عالی دارد و این کاهش اکوسیستم فعلی دانشگاهی کشور را به هم ریخته است. به‌طور مثال فقط کافی است به آمار صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها توجه شود، مسئولان موسسات غیرانتفاعی از خالی ماندن بیش از 60 درصد ظرفیت‌ها، دانشگاه‌های علمی و کاربردی نزدیک بیش از 70 درصد و نزدیک به همین آمار در واحدهای پیام‌نور خبر داده‌اند و حتی برخی واحدها فعالیت‌شان لغو و منحل شده است.  اما این مساله در دانشگاه آزاد اسلامی به چه صورت است؟

دانشگاه با در نظر گرفتن تدابیری تازه در جذب دانشجو همچون بازآرایی و جابه‌جایی رشته‌های تحصیلی متناسب با اقتصاد شهری و فرصت‌ها و مزیت‌های محلی، افزایش تعداد رشته‌محل‌ها و همچنین متناسب‌سازی رشته‌محل‌ها براساس نیازها و تقاضاهای موجود در مناطق مختلف کشور براساس طرح آمایش آموزشی دانشگاه، تعداد دانشجویان پذیرش و ثبت‌نام‌شده دانشگاه آزاد اسلامی برای نیمسال اول تحصیلی 99-98 نسبت به سال‌های اخیر روند صعودی به خود گرفته است.

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مهر سال جاری در ششمین جلسه شورای این دانشگاه اطلاعات قابل‌توجهی از افزایش ثبت‌نام دانشجو در تعدادی از واحدهای این دانشگاه داده است. او گفته است: «خوشبختانه با مدیریت و تدابیری که در مرکز سنجش و پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی اتخاذ شد، دانشگاه آزاد اسلامی در اعلام نتایج آزمون‌های دکتری، کارشناسی‌ارشد و رشته‌های با آزمون و بدون‌آزمون مقطع کارشناسی و اعلام تکمیل‌ظرفیت‌ها منظم و به‌موقع عمل کرد و به همین دلیل شاهد افزایش دانشجویان جدید در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم. البته این افزایش ثبت‌نام‌ها در واحدهای علوم پزشکی این دانشگاه نیز بوده است.» 

سید‌علی ابطحی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران در گفت‌وگویی با مهر با اشاره به میزان افزایش پذیرش دانشجو در این واحد گفت: «امسال هیچ رشته‌ای منحل نشد و با افزایش ۵۰ تا ۶۰درصدی مواجه شدیم. امسال پذیرش بسیار خوبی داشتیم و حتی با کمبود کلاس نیز مواجه شدیم که البته بخش عمده‌ای از آن برطرف شده و در تلاش هستیم با کمک سازمان مرکزی، بخش دیگر را هم رفع کنیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار