• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۰-۳۰ - ۱۰:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

تغییر جهت‌گیری‌های کلان فرهنگی در دوره جدید مدیریتی دانشگاه آزاد

در دوران جدید مدیریتی نه‌تنها انتخابات اتحادیه‌ها برگزار شد، بلکه انتخابات تشکل‌ها و پویایی ناشی از آن موجب برگزاری اجلاسیه و مجمع دبیران تشکل‌ها و نیز نشست‌های تشکیلاتی اتحادیه‌ها شده است.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، محمد قربانی، مدیرکل تشکل‌های اسلامی، سیاسی دانشگاه آزاد طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: بعد از تغییرات مدیریتی در دانشگاه آزاد اسلامی و حضور شخصیت فرهیخته و ممتاز دانشگاهی جناب آقای دکتر ‌علی‌اکبر ولایتی، هم شاهد تغییر جهت‌گیری‌های کلان فرهنگی و هم تحولات کمی و کیفی در حوزه فرهنگی بودیم. البته لازم است ذکر کنم هم ایشان و هم مسئولان ارشد دانشگاه، به‌رغم انجام برنامه‌های فرهنگی، هنوز از وضعیت فرهنگی رضایت کامل ندارند و بر تداوم، سرعت و شدت آن تاکید می‌ورزند که ان‌شاءالله به نقطه مطلوب برسد.

در حوزه تشکل‌های دانشگاهی، در گذشته اقداماتی صورت گرفته بود که اولا مبتنی‌بر قوانین و مقررات به‌ویژه آیین‌نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نبود و ثانیا تناسبی با آنچه مدنظر امام‌(ره) و مقام معظم رهبری است نداشت، با این حال متاسفانه از لحاظ شکلی و ساختاری، انتخابات اتحادیه‌های دانشجویی با تأخیرهای چند ساله برگزار شده بود و این تاثیر منفی بر انتخابات تشکل‌های عضو در کارکرد و عملکرد آن داشت.

در کنار مسائل اشاره شده در گذشته هیچ دوره آموزشی یا نشست تشکیلاتی چه در ستاد و چه در صف برگزار نمی‌شد و به‌همین‌دلیل باید اذعان کنم که هم به‌لحاظ محتوایی و هم به‌لحاظ شکلی و ساختاری دچار بحران بودیم؛ از این رو در اولین گام، تغییر نمایندگان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در هیات‌های نظارت‌ بر تشکل‌های اسلامی واحدهای دانشگاهی در دستور کار قرار گرفت و به سرانجام رسید. البته بعد از قریب به دو سال، مجددا در‌حال ارزیابی عملکرد و جابه‌جایی در راستای بهینه‌شدن فرآیندها هستیم.

در گام دوم طراحی دوره‌های آموزشی‌تشکیلاتی حیات طیبه بود که اولین دوره آن در واحد فیروزکوه و سپس تداوم آن در سال 97 به‌صورت منطقه‌ای و در سال 98 به‌صورت استانی دنبال شده است و باید به این مساله توجه شود که این دوره‌ها صرفا آموزشی نبوده، بلکه در کنار محورهای آموزشی، مهارت‌های تشکیلاتی، نشست‌های هم‌اندیشی، کرسی‌های آزاد‌اندیشی و... نیز طی آن برگزار می‌شود که قطعا در ارتقای توان و ‌انگیزه تشکیلاتی دانشجویان موثر و راهگشاست.

درحقیقت در دوران جدید مدیریتی نه‌تنها انتخابات اتحادیه‌ها برگزار شد، بلکه انتخابات تشکل‌ها و پویایی ناشی از آن موجب برگزاری اجلاسیه و مجمع دبیران تشکل‌ها و نیز نشست‌های تشکیلاتی اتحادیه‌ها شده است. در این بین در حوزه فعالیت خواهران عضو تشکل‌های دانشجویی هم اقدامات خوبی صورت گرفته که از جلمه آن می‌توان به طرح «بانوی مومن انقلابی» اشاره کرد که هم به‌صورت متمرکز و هم استانی در‌حال پیگیری است.

همچنین در طرح «شهید شهریاری» دوره ویژه اساتید فعال، تشکیلاتی نیز به‌صورت استانی و متمرکز (شهریور 98 بروجرد و بهمن 97 تهران) برگزار شد که در دوره متمرکز درمجموع دو دوره 800 نفر و در دوره‌های استانی قریب به 3000 نفر از اساتید حاضر شد‌ند.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار