• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۰۹-۱۹ - ۱۱:۱۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس‌جمهور: نقد لازم است

حضور رسانه‌ها در جلسه روحانی با دانشجویان ممنوع بود

روحانی امسال چه با انتخاب دانشگاه و چه با نحوه اطلاع‌رسانی برنامه و همچنین عدم دعوت از خبرنگاران تلاش کرد این مراسم به صورت نمادین، با نهایت کنترل و به دور از حواشی اجرا شود.

حضور رسانه‌ها در جلسه روحانی با دانشجویان ممنوع بود

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، حسن روحانی روز گذشته نخستین‌بار پس از اجرای تصمیم بنزینی دولت که با اعتراضات گسترده‌ای همراه شد در تریبونی دوطرفه حاضر شد. البته او با وجود هماهنگی دانشگاه‌های بزرگ کشور  مانند فردوسی مشهد و علوم‌پزشکی ایران، دانشگاهی به دور از تب و تاب سیاسی را برای 16 آذر پرالتهاب 98 انتخاب کرد تا هم برای گرامیداشت روز دانشجو، به دانشگاه رفته باشد و هم در جوی خنثی‌تر نسبت به سایر دانشگاه‌ها شنونده انتقادات دانشجویان باشد، چراکه از ابتدای هفته جاری در برخی دانشگاه‌های بزرگ به‌خصوص در پایتخت تجمع‌های اعتراضی مختلفی برگزار شده و دانشجویان با استفاده از فرصت برنامه‌های دانشجویی انتقادات گسترده‌ای به عملکرد دولت دوازدهم وارد کردند.

روحانی که تاکنون درخصوص روز دانشجو، رکورد ویژه و متفاوتی نسبت به روسای‌جمهور پیش از خود ثبت کرده - به نحوی که از سال 92 تاکنون 16 آذر هرسال به دانشگاه رفته و شنونده اظهارات فعالان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی بوده- امسال چه با انتخاب دانشگاه و چه با نحوه اطلاع‌رسانی برنامه و همچنین عدم دعوت از خبرنگاران تلاش کرد این مراسم به صورت نمادین، با نهایت کنترل و به دور از حواشی اجرا شود که می‌توان گفت تا حد زیادی هم در این زمینه موفق بود. 

  در مراسم روز گذشته پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان، هفت دانشجو به نمایندگی از تشکل‌ها و مجموعه‌های مختلف دانشجویی دیدگاه‌ها، نظرات و نقدهای خود را در زمینه‌های مختلف بیان کردند.  حمیدرضا قائم‌پناه دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، سارا مسافریان نماینده کانون‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان از پردیس تهران، محمد نوری‌الموتی نماینده انجمن‌های اسلامی دانشجویان از پردیس شهید رجایی استان قزوین، محمد زادمهر دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان، فائزه فداکار به نمایندگی از نشریات دانشجویی، مریم مسیبی نماینده شورا‌های صنفی از مرکز شهید شرافت و علیرضا کریمی نماینده انجمن‌های علمی و کرسی‌های آزاداندیشی از پردیس حکیم فردوسی دانشگاه فرهنگیان کرج روز گذشته به بیان دیدگاه‌های خود در حضور رئیس‌جمهور پرداختند.

 

محمد زادمهر، دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان:

  چرخ تدبیرتان به نفع جیب مستضعفان نمی‌چرخد

آقای روحانی از جمعه بی‌خبری شما بیش از ۲۰ روز گذشته، ولی آیا خبر دارید چه مشکلاتی برای مردم ایجاد شده؟ از گله‌مندی مردم آگاهید؟ آقای روحانی می‌شود صادقانه به مردم بگویید چطور به نرخ بنزین ۳۰۰۰ تومانی رسیدید؟ آقای رئیس ما به مردم می‌گوییم یارانه بنزین را به شما بازگردانند ولی شما یک عذرخواهی خشک و خالی از مردم بکنید. زمانی که می‌شود با افزایش درصد مالیات اقشار پردرآمد جامعه یا حتی افزایش درصد مالیات بر دخانیات کسری بودجه را جبران کرد چرا مردم؟ چرا اقشار مستضعف جامعه؟ آقای روحانی این انقلاب برای مستضعفان است و حافظان اصلی این انقلاب نیز آنها هستند. آقای رئیس‌جمهور فکر نمی‌کنید چرخ تدبیر شما نه‌تنها به نفع جیب مستضعفان نمی‌چرخد بلکه آنها را در لابه‌لای معافیت‌های مالیاتی سلبریتی‌ها لِه می‌کند؟ اخیرا شما و حضرات دولت تدبیر و امید گفته‌اید به آمریکا اعتمادی نیست، چه عجب آقای رئیس، سال ۹۲، ۹۴ و ۹۶ را یادتان رفته این دانشجویان نبودند که خلأ‌های بزرگ برجام را به شما گوشزد کردند و گفتند لبخند‌ها از روی خیانت است نه رفاقت، این شما نبودید که ما را بی‌شناسنامه خواندید، آقای دکتر ما هم شناسنامه داریم هم کارت دانشجویی داریم و هم هویت داریم. آقای رئیس‌جمهور همان‌طور که از نامش پیداست شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نماد توسعه فرهنگ و ادب باشد، بعضی کلمات در ادبیات اعضای آن نمی‌گنجد همان‌گونه که در ادبیات بنده در دانشگاه فرهنگیان نمی‌گنجد، آن کلمات را باید به کسی گفت که چشم امید به ضدانقلاب دارد.

حمیدرضا قائم‌پناه، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان:

  جو امنیتی دیگر دانشگاه‌ها، شما را مفتخر به حضور در دانشگاه فرهنگیان کرد

ظاهرا جو امنیتی دیگر دانشگاه‌ها، شما را مفتخر به حضور در دانشگاه فرهنگیان کرد. دانشگاهی که ۶ سال است به‌عنوان رئیس هیات‌امنایش، نه حاضر بودید در جلسات آن حاضر شوید و نه اسم آن را به زبان بیاورید. حضورتان را به‌عنوان ریاست هیات‌امنای دانشگاه فرهنگیان گرامی می‌داریم ولی اگر خدایی‌نکرده خواستید از فضای نجیبانه و متانت دانشجومعلمان برای خود، ایمنی در برابر مطالبات دانشجویی ایجاد کنید؛ اشتباه کردید. امروز در برابر نسل نوی تحول‌خواه نظام تربیت رسمی کشور قرار گرفته‌اید که برعکس شما به جای التماس بیگانه و اجرای سند برجام‌صفت ۲۰۳۰، راه برون‌رفت را در اتکای به اندیشه و فکر و همت خود مبتنی‌بر سند تحول بنیادین می‌دانند. امروز در برابر نسل نوی معلمی هستید که شرافت معلمی را در هویت خود می‌یابند و نه با طرح ننگین خرید خدمات آموزشی، معلم را چون کالایی قابل‌فروش ببیند و تربیت را در بازار به ثمن بخس به آموزش بفروشند. امروز در برابر معلمانی هستید که دستگاه تربیت رسمی را هزینه‌بر نمی‌دانند، بلکه آن را سرمایه‌گذاری برای شکوفایی آینده ایران‌زمین می‌دانند. امروز در دانشگاهی هستید که به دلیل ظلم‌های متعدد جنابعالی و دولت محترم‌تان، به جای آنکه انرژی خود را صرف تربیت دانشجومعلمانی در تراز انقلاب بکند، صرف تلاش برای حیات خود و عبور از خیانت‌های مشاوران آشنایتان برای حذف این دانشگاه و عبور مشکلات ابتدایی زیرساختی آن می‌کند.

فائزه فداکار، نماینده نشریات دانشجویی:

  فعالیت‌های دانشجویی تحت تاثیر انفعال معاونت فرهنگی وزارت علوم

جناب رئیس‌جمهور! آیا از این موضوع که شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت علوم در بخش‌های مختلف شکاف‌های بسیاری داشته و دانشگاه‌های ستادی به‌ویژه دانشگاه فرهنگیان در آن دیده نشده است، مطلع هستید؟ وزارت علوم به ‌ویژه معاونت فرهنگی با انفعال یا عدم‌انفعال خود، بخش‌های مهم فعالیت‌های دانشجویی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. آقای رئیس‌جمهور! می‌دانیم و می‌دانید که نشریات عرصه اندیشه و قلم و روشنگری و بصیرت‌افزایی است نه عرصه سیاسی‌بازی و سیاسی‌کاری و لذا لازم است این موضوع تبیین شود. مسئولان را چه شده که به دانشگاه شریف و عظیم فرهنگیان اعتقادی ندارند و فضای علمی و نخبگانی آن را به انزوا کشانده‌اند؟ بنده با وجود کسب رتبه‌ دورقمی در کنکور سراسری سال ۹۵، علی‌رغم آنکه می‌توانستم در بهترین دانشگاه‌ها و رشته‌های مطرح کشور به تحصیل بپردازم، عرصه‌ حیات‌بخش تعلیم و تربیت را برگزیدم، اما شاهد تفاوتی غیرمنطقی میان این دانشگاه و سایر مراکز علمی بوده‌ام که بسیار آزار‌دهنده است. چه پاسخی وجود دارد که دانشگاه تهران و بهشتی در فراخوان استعداد درخشان مقطع ارشد خود فرهنگیان را مخاطب نمی‌داند؟ چه توجیهی وجود دارد که بنیاد ملی نخبگان هیچ نماینده‌ای برای سخنرانی در جلسات مهم و دیدار با رهبری از نخبگان دانشگاه شریف فرهنگیان انتخاب نمی‌کند؟ چرا به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اجازه تحصیل در رشته‌ای به جز رشته مقطع کارشناسی را نمی‌دهند؟

سارا مسافریان، نماینده کانون‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان:

  مشکل اصلی فعالان فرهنگی هنوز هم کمبود بودجه است

آیین‌نامه رتبه‌بندی فرهنگی تربیتی در دانشگاه تدوین و براساس ظرفیت دانشگاه نسبت به تخصیص بودجه اقدام شود. براین اساس می‌بینیم در دانشگاه‌های مطرح کشور به جهت حمایت خاص وزارت علوم و تخصیص سرانه فرهنگی مناسب به ازای هر دانشجو رقم قابل‌قبولی تخصیص یافته، اما چرا در دانشگاه تربیت‌محور فرهنگیان مشکل اصلی فعالان فرهنگی هنوز هم کمبود بودجه است؟ انتظار می‌رود وزارت‌های آموزش و پرورش و علوم از این منظر نگاه ویژه‌تری نسبت به دانشگاه فرهنگیان که به تعبیر مقام معظم رهبری مرکز ثقل نظام آموزشی تربیتی کشور است، داشته باشند و با حمایت و تاکید حضرتعالی برای رفع این مساله و رشد و بالندگی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان تلاش کنیم. جناب رئیس‌جمهور وجود برنامه‌های آموزشی صرف و اجرای آن به صورت فشرده یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌هایی است که امروزه در اکثر دانشگاه‌ها وجود دارد، در صورتی که جایگزین کردن بخشی از آن با دروس اختیاری مکمل باعث می‌شود شاهد دلزدگی و خستگی دانشجویان در مواجهه با فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری نباشیم.  موضوع دیگر حمایت از جذب نیروی مطلوب جهت تربیت و تقدیم معلمان به نظام آموزشی کشور است. طی دو سال اخیر شاهد جذب دانشجو از طریق کنکور سراسری بوده ایم، آیا این نوع تربیت معلم در سنین ۱۸ تا ۲۲ سالگی و جذب جوانان نخبه در مقابل سوءبرداشت از ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و جذب فارغ‌التحصیلان دیگر دانشگاه‌ها در سنین ۳۰ و چند سال و حتی بالاتر پسندیده نیست.

مریم مسیبی، نماینده شورا‌های صنفی:

  انتقادات دانشجویی به طرح رتبه بندی معلمان

طرح ایجاد ۳۱ دانشگاه جامع فرهنگیان در ۳۱ استان با مساحت 100 هکتار به‌عنوان ایده روشن و در صورت اجرا پرثمر از جانب رئیس محترم دانشگاه فرهنگیان مطرح شده است. تهیه بخش عمده‌ای از منابع این طرح به عهده خیرین است و افق طولانی‌مدت برای طرح مذکور تخمین زده است. پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی‌بر کمک به دانشگاه و سرمایه‌گذاری توسط سازمان‌های مختلف به‌ویژه سازمان برنامه و بودجه و همچنین موافقت و حمایت‌های اولیه دکتر نوبخت از این طرح تشکر می‌کنیم. امیدواریم حمایت قاطع مقام محترم ریاست‌جمهوری بستر‌سازی برای این طرح با استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها باشد. طرح رتبه‌بندی معلمان تنها نیرو‌های با دو سال سابقه خدمت را شامل می‌شود که متاسفانه بسیاری از دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان را شامل نمی‌شود. اگر منظور طرح کمک به معیشت است باید کمک به همگی باشد، اگر نیت رتبه‌بندی مبتنی‌بر صلاحیت‌هاست، صلاحیت بسیاری از دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان نسبت به نیرو‌های موجود بیشتر است. دغدغه ما برای شأن و منزلت معلم است. آقای روحانی زیرساخت‌های دانشگاه مناسب نیست و از حضرتعالی می‌خواهیم همکاری و تعامل همه دستگاه‌های کشور را در جهت سرمایه‌گذاری برای فردای خوب ایران عزیزمان و نسل‌های شایسته توانا و ارزشمند فراهم آورید.

محمد نوری‌الموتی، نماینده انجمن‌های اسلامی دانشجویان:

  پشیمان نیستید که به وعده‌های خود عمل نکردید؟

همان جوانانی که در انتخابات حامی اصلی شما بودند، همان‌هایی که در سال ۹۶ با شعار «با روحانی تا ۱۴۰۰» همراهی کردند، آیا در مدت باقی‌مانده زمان آن نرسیده شعار و عمل‌تان را این قرار دهید: «با جوانان تا ۱۴۰۰». ما به یک فرد رای ندادیم، ما به یک تفکر رای دادیم، به قول‌ها و وعده‌های بزرگی که قرار بود عملی شوند رای دادیم. آیا پشیمان نیستید که به وعده‌های خود عمل نکردید؟ جناب آقای روحانی چه بخواهید و چه نخواهید راه سعادت کشور از توجه واقعی به جوانان می‌گذرد، مقصود من از جوان همان جوان مومن انقلابی است که در سخن مقام معظم رهبری به کرات به آن اشاره شده است. برای همگان روشن است که یکی از مصادیق بارز جوان مومن انقلابی همین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هستند و فردای این کشور منوط به تربیت نسلی است که به‌زودی در اختیارشان قرار خواهد گرفت. ما دانشجویان به دنبال مقصر نیستیم و معتقدیم با ارائه راهکار از سوی نخبگان و صدالبته توجه عملی از شما کورترین گره‌ها نیز به دست جوانان باز خواهد شد. انتقاد کردن همیشه آسان است ولی ما راهکار هم ارائه خواهیم داد.ما معلمان بیش از هر چیزی به دنبال حفظ جایگاه بالای خود در جامعه هستیم که با سیاست‌های موجود عملا غیرقابل دسترسی است. معلمی که بعد از ۳۰ سال کار و تلاش خالصانه مجبور است برای تامین نیاز‌های ابتدایی خانواده خود مسافرکشی کند چطور می‌تواند خوب کار کند؟

علیرضا کریمی،  نماینده انجمن‌های علمی:

  دانشگاه فرهنگیان در مقایسه با دیگر دانشگاه‌ها وضعیت غیرقابل‌تحملی دارد

آقای روحانی امروز شاهد کم‌رنگ شدن فضای گفتمانی دولت با دانشجویان ایران هستیم. دانشجویان در خط مقدم تحولات جامعه قرار دارند. گفت‌وگو با دانشجویان می‌تواند به حل مشکلات کشور کمک کند. حال که امروز بعد از چندین سال در دانشگاه فرهنگیان حضور یافته‌اید، در این راستا مطالبی را بیان می‌کنم.  رئیس‌جمهور محترم؛ امروز دغدغه اصلی فعالان دانشجویی، بازنگری آیین‌نامه‌های مرتبط با دانشگاه است؛ به‌طوری که مطابق با حقوق شهروندی، منشور حقوق دانشجویی و روح مطالبه‌گری دانشجویان هست، اما متاسفانه در بازنگری‌های اخیر شاهد برخی عقبگرد‌ها بوده‌ایم. جناب روحانی از شما می‌خواهیم با تشکیل کارگروهی با حضور نمایندگان و فعالان دانشگاهی بازنگری صحیحی بر آیین‌نامه‌های وزارت علوم داشته باشید؛ چراکه دانشجو روح بیدار جامعه است. جذب بیش از ۴۰هزار دانشجو نشان از دید روشن شما و هیات‌رئیسه دارد؛ اما جناب روحانی این تلاش‌ها کافی نیست. امروز دانشگاه فرهنگیان در مقایسه با دیگر دانشگاه‌ها وضعیت غیرقابل‌تحملی دارد. جناب دکتر چرا در مورد بنیاد ملی نخبگان جایگاهی برای دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفته نشده است؟ درحالی که بیش از ۵۰۰ نفر رتبه‌های کنکور دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کرده‌اند، چرا نگاه ویژه‌ای به این ظرفیت‌ها نشده است؟ چرا در دانشگاه‌های مطرح کشور ظرفیتی برای دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد؟ این مشکلات حل شدنی است، پیشنهاد می‌کنیم جلسات متعددی با نمایندگان و نخبگان دانشگاهیان فرهنگیان داشته باشید.

 

روحانی در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان:

کشور دانشجویی می‌خواهد که با صراحت و شهامت حرف بزند

حسن روحانی روز دوشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به مناسبت روز دانشجو با تاکید بر اینکه دولت بدون اشکال و ایراد نیست و از انتقاد سازنده استقبال می‌کند، گفت: «قدرت باید نقد شود چون اگر نقد نشود احتمال انحراف دارد و کشور دانشجویی می‌خواهد با صراحت و شهامت حرف بزند و مسئولان را نقد کند.»  رئیس‌جمهور با بیان اینکه آذر، به‌عنوان ماه دانشجو، وحدت حوزه و دانشگاه، مجلس، قانون اساسی و حقوق شهروندی و ماه پرافتخاری است، تاکید کرد: «اما در میان همه این روزها، روز دانشجو و ایامی که تعلق به جایگاه دانشجو، دانشگاه و اظهارنظر دارد، ویژه است.»

  وی با اشاره به اینکه در هفت سال گذشته موفق بودم در روز دانشجو در یکی از دانشگاه‌های کشور سخنان دانشجویان را بشنوم، تصریح کرد: «از طرح بیان روشن، شفاف و نقادانه دانشجو نسبت به دولت خوشحال می‌شوم و این آزادی‌بیان جزء افتخارات انقلاب اسلامی است.»  رئیس‌جمهور با بیان اینکه دانشگاه‌ها در رژیم گذشته، اینچنین بودند که دانشجو نمی‌توانست در برابر مقامات بایستد و آنچه را در دل دارد، بیان کند، گفت: «این بیان آزاد و اظهارنظر در دانشگاه‌ها از آثار انقلاب اسلامی است.»

  اگر بگوییم فلانی، مخالفان را بی‌شناسنامه خوانده حرف نادرستی است

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اگر بگوییم فلان فرد، مخالفان را بی‌شناسنامه خوانده است، حرف نادرستی است، افزود: «در یک مراسم سخنرانی فردی سخنی بر زبان آورد که مردم و ملت اینچنین می‌گویند و من گفتم از طرف مردم نگویید، بلکه بگویید نظر حزب من این است و منظور من از شناسنامه این بود و اینکه نه به‌عنوان کل ملت ایران، سخن بگویید.»  روحانی با بیان اینکه اگر کسی بخواهد به نمایندگی از ملت صحبت کند، رئیس‌جمهور است، ادامه داد: «این‌گونه سخنان را تحریف نکنیم که به نفع کشور نبوده و نباید این‌گونه عمل کنیم و باید واقعیت‌ها را درک کنیم و همه زوایا را برای منفعت کشور در نظر بگیریم.»

  چه زمانی گفتم مشکلات را 100 روزه حل می‌کنیم؟

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در انتخابات سال 92 اعلام کردم گزارش 100روزه اولیه اقدامات دولت و اعلام اقدامات و برنامه‌های چهارساله دولت در پایان دولت یازدهم دو برنامه اصلی دولت است، تاکید کرد: «چه زمانی در کشور گفتم مشکلات را 100روزه حل می‌کنیم؟ بسیاری از دولت‌ها در جهان برنامه گزارش اقدامات 100 روزه و برنامه‌های چهار ساله دارند و این اختراع و اکتشاف ما نیست.» 

روحانی با تاکید بر اینکه در همان 100 روز ابتدایی دولت یازدهم بود که اولین توافق با 1+5 و 6 قدرت جهانی به صورت توافق موقت انجام، تصویب و اعلام شد، تاکید کرد: «حتی حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد در آن توافق موقت به رسمیت شناخته شد، چراکه تا آن روز به دلیل قطعنامه‌های شورای امنیت، غنی‌سازی کشور را به رسمیت نمی‌شناختند، اما اعلام کردند ایران حق غنی‌سازی دارد و این بزرگ‌ترین دستاورد 100روز اول بود.»

   بنزین دونرخی و دلار چندنرخی سخت و فسادآور است

روحانی با تاکید بر اینکه بنزین دونرخی و دلار چندنرخی سخت و فسادآور است، گفت: «اما گاهی شرایط اضطرار به وجود می‌آید و باید در دوران سختی قبول کنیم و همه باید در کنار هم باشیم و دانشگاه‌ها در چگونگی اجرای این طرح وارد شوند.»

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه اساس تصمیم به سهمیه‌ای کردن و افزایش قیمت بنزین این بوده است که نیازمند به واردات بنزین نشویم، گفت: «قبل از این دولت بنزین و گازوئیل وارد می‌کردیم و حتی در فصل زمستان گاز را هم وارد می‌کردیم، به‌طوری که یکی از کشورهای همسایه شمالی وقتی در یک زمستان سخت متوجه نیاز ما به گاز شد، قیمت را 9 برابر کرد و دولت قبل ناچار به پرداخت آن شد. خوشبختانه امروز نیازی به واردات گاز نداریم و حتی به کشورهای عراق و ترکیه، گاز صادر می‌کنیم. در گازوئیل هم امروز صادرکننده هستیم و در بنزین خودکفا شده‌ایم، در حالی که در مقطعی مجبور بودیم برای تامین بنزین از پتروشیمی‌ها استفاده کنیم که برای محیط‌زیست مشکل‌ساز بود.»

   به دنبال کنترل مصرف بنزین بودیم

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:  «با این تصمیم برای بنزین به دنبال کنترل مصرف بودیم. مصرف بنزین در کشور در سال 97، 11 درصد افزایش یافته بود و پیش‌بینی این بود که امسال نیز 10 درصد افزایش مصرف داشته باشیم که اگر با همین روند ادامه می‌یافت در سال 1400 دوباره به واردکننده بنزین تبدیل می‌شدیم.» 

دکتر روحانی یادآور شد: «در مورد درآمد حاصل از افزایش بهای بنزین نیز به‌رغم نیاز دولت، همه درآمد حاصله را به خود مردم برمی‌گردانیم، هر چند طبق قانون اجازه این اقدام را نداریم، اما با مجوز مقام معظم رهبری این کار را کردیم و پول حاصل از افزایش قیمت بنزین را به اقشار ضعیف که مشکل معیشتی دارند، برمی‌گردانیم.» 

دکتر روحانی با اشاره به نظرات مطرح شده از سوی یکی از دانشجویان در مورد وعده‌های دولت، گفت: «اینکه دولت چقدر خدمت کرده و چقدر به وعده‌هایش عمل کرده است، انتظار این است که در محیط‌های دانشجویی و دانشگاهی به صورت روشن به موارد اشاره شود.»

  آمار و ارقام می‌گوید اقدامات خوب و اثرگذاری در دولت انجام شده است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمار و ارقام می‌گوید اقدامات خوب و اثرگذاری در دولت انجام شده است، گفت: «به‌عنوان نمونه حقوق معلمان در این دولت حدود 5/3 برابر افزایش یافته است به‌طوری که متوسط حقوق معلم در ابتدای دولت ما یک‌میلیون و 300 هزار تومان بود، اما امروز این رقم به چهارمیلیون و 100 هزار تومان افزایش یافته است. حال شما 6 سال قبل را مقایسه و بررسی کنید، اگر این دولت در مورد معلمان نسبت به دولت قبل کم کار کرده باشد، حق با شماست اما اگر بررسی کردید و دیدید دولت ما نسبت به دولت قبل خدمات بیشتری ارائه کرده است، چه باید بگوییم.» 

دکتر روحانی ادامه داد: «فعالیت‌های دانشجویی و آزادی دانشجویان و همین مراسم 16 آذر نیز در این دولت اوج گرفت و پررنگ شد. شما 16 آذرهای قبل از این دولت را ببینید، آیا به این گرمی و پرشوری بود؟»  رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به دانشگاه فرهنگیان پرداخت و با بیان اینکه از وضعیت این دانشگاه و مشکلات و مسائل آن اطلاع کامل دارد و به‌عنوان رئیس هیات‌امنا در جریان تصمیمات جلسات هیات امنا قرار می‌گیرد، افزود: «حضور من در دانشگاه‌ها در حد توان و ضرورت است اما من از دانشگاه در امور مهم کمک گرفته و می‌گیرم.»

   به آمریکا اعتماد نکردیم؛ کارمان را درست انجام دادیم

روحانی در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان درخصوص اعتماد دولت به آمریکا، گفت: «ما به آمریکا اعتماد نکردیم به همین خاطر گفتیم که توافق را بعد از تصویب در سازمان ملل می‌پذیریم و امضا می‌کنیم، ما کار خود را درست انجام دادیم.» 

رئیس‌جمهور افزود: «ببینید امروز آمریکا چقدر از برجام عصبانی است، معاون وزیر خارجه این کشور اخیرا گفته است که برجام را باید از بین ببریم، زیرا با وجود برجام، چند ماه بعد خرید و فروش تسلیحات برای ایران آزاد می‌شود و این کشور می‌تواند از چین، روسیه و اروپا سلاح بخرد و به همه کشورها سلاح بفروشد.»  روحانی ادامه داد: «وزیر خارجه آمریکا عصبانی است و می‌گوید چرا اروپایی‌ها در مقابل ایران که به تعهدات خود عمل نمی‌کند، اقدامی نمی‌کنند و این نشان می‌دهد که برجام به نفع ما بوده است و ما کار خود را درست انجام داده‌ایم.»

   برجام نه مقدس است و نه لعنتی

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه برجام نه مقدس است و نه لعنتی، گفت: «برجام یک قرارداد بین‌المللی است که باید تلاش کنیم از مزایای آن استفاده کنیم، پیامبر(ص) هم با یهود بنی‌قریظه قرارداد بست، آنها خیانت کردند و پیامبر روبه‌رویشان ایستاد، پیامبر با کفار پیمان بست و آنها پیمان شکستند. ما باید در هر شرایطی منافع خود را در نظر بگیریم.»

   بودجه سال آینده متکی بر مذاکره نیست

روحانی با بیان اینکه بودجه سال آینده در هیچ کجا متکی بر مذاکره نیست و مبنای بودجه تداوم تحریم است، گفت: «وظیفه قانونی و انقلابی ماست که از هر راهی که برای رفع مشکلات وجود دارد، استفاده کنیم.»  رئیس‌جمهور تاکید کرد: «دشمن به دنبال این است که به مردم ما فشار وارد کند، مردم ایستادگی و مقاومت می‌کنند اما معنایش این نیست که اگر راهی داریم که نقشه و توطئه دشمن را بشکنیم، آن راه را نرویم. مذاکره لازم و یک کار انقلابی است.»

   آنها که می‌گویند انتخابات فایده ندارد، دلسوز مردم نیستند

روحانی با بیان اینکه همه باید با هم باشیم، گفت: «انتخابات پیش‌روی ماست، فضا را آرام کنیم و همه در انتخابات فعال شویم، دانشجویان و دانشگاهیان در این زمینه وظیفه مهمی برعهده دارند.»
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه آنها که می‌گویند انتخابات فایده و خاصیت ندارد، دلسوز مردم نیستند، گفت: «همه باید تلاش کنیم با حضور در انتخابات و پای صندوق‌های رای، افراد لایق‌تر و بهتر را انتخاب کنیم و آینده بهتری را برای کشور رقم بزنیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین