• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۰۹-۱۲ - ۲۱:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
فن‌دایک فقط 7 امتیاز کم آورد

توپ طلای تاریخی

مراسم اهدای جوایز مجله فرانسوی فرانس فوتبال دوشنبه شب در پاریس برگزار شد و در پایان این مسی بود که توپ طلای 2019 را از دستان لوکا مودریچ، فاتح سال گذشته دریافت کرد و در رده نخست این رای‌گیری قرار گرفت.

توپ طلای تاریخی

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، لیونل مسی ششمین توپ طلای خود را هم برد و رکوردی تازه در این زمینه از خود به جا گذاشت. ستاره آرژانتینی حالا پرافتخارترین بازیکن در این زمینه است و بالاخره رونالدویی که پنج بار فاتح این عنوان شده بود را پشت سر گذاشت. مراسم اهدای جوایز مجله فرانسوی فرانس فوتبال دوشنبه شب در پاریس برگزار شد و در پایان این مسی بود که توپ طلای 2019 را از دستان لوکا مودریچ، فاتح سال گذشته دریافت کرد و در رده نخست این رای‌گیری قرار گرفت.

بارسا در صدر باشگاه‌ها

فرانس فوتبال هر ساله با نظرسنجی از خبرنگاران منتخب تمامی کشورها، فاتح توپ طلا را انتخاب می‌کند و مسی که امسال رقابت بسیار نزدیکی با ویرجیل فن‌دایک، مدافع هلندی لیورپول داشت در نهایت تنها با هفت امتیاز بیشتر به این عنوان دست یافت. در رای‌گیری امسال سیامک رحمانی به‌عنوان نماینده ایران به ترتیب به مسی، سادیو مانه، فن‌دایک، فرانکی دی‌یونگ و آلیسون رای داد. این دوازدهمین توپ طلای بازیکنان بارساست که باعث شد آنها در صدر جدول باشگاه‌هایی که بازیکنان‌شان بیشترین بار فاتح این جایزه شده‌اند، قرار گیرند. رئال مادرید با 11 و یوونتوس و میلان با هشت توپ طلا در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند و بایرن مونیخی‌ها پنج و بازیکنان منچستریونایتد چهار بار این عنوان را تصاحب کرده‌اند. در رده ملی نیز آلمان، هلند و پرتغال مشترکا با هفت توپ طلا در صدر قرار دارند و آرژانتین و فرانسه با 6 عنوان در رتبه‌های بعدی هستند. جالب اینکه هر 6 توپ طلای آرژانتینی‌ها را مسی کسب کرده است.در رای‌گیری امسال فن‌دایک از سوی 69 نفر در رتبه اول قرار گرفته بود و 61نفر مسی را به‌عنوان نفر اول آرای خود انتخاب کرده بودند اما در نهایت این مسی بود که امتیاز بیشتری کسب کرد و به این عنوان رسید.

نکته جالب این فهرست اینکه آلیسون، لواندوفسکی و امباپه هرکدام دو بار توسط خبرنگاران در رتبه نخست قرار گرفته‌اند و عجیب‌تر از آن انتخاب خبرنگار سریلانکایی است که به‌عنوان نفر نخست به ترند الکساندر-‌آرنولد، مدافع جوان لیورپول رای داده است.امسال برای نخستین بار جایزه لئو یاشین به بهترین دروازه‌بان سال نیز اهدا شد که مطابق انتظار، این جایزه به آلیسون، گلر برزیلی لیورپول رسید و مارک آندره‌تراشتگن و ادرسون در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. آلیسون در این مراسم از برگزار‌کنندگان خواست از سال آینده جایزه بهترین دروازه‌بان زن را نیز به این جوایز اضافه کنند. جایزه بهترین بازیکن خوان نیز به ماتیس دلیخت هلندی رسید که سال گذشته فصلی فوق‌العاده را در آژاکس پشت سر گذاشت و در تابستان نیز راهی یوونتوس شد. او در پایان این مراسم در مصاحبه‌ای گفت الگوی ورزشی‌اش سرخیو راموس، مدافع رئال مادرید است: «راموس الگوی من در فوتبال است. اگر بخواهم سه مدافع بسیار خوب را نام ببرم اولی راموس است و پیکه و البته ویرجیل فن‌دایک نفرات دیگری هستند که می‌توانم نام ببرم.» او همچنین درباره دریافت این جایزه گفت: «این افتخار بزرگی برای من است. خوشحالم که در اینجا حضور دارم و از هم‌تیمی‌های سابقم در آژاکس و همچنین بازیکنان یووه تشکر می‌کنم که در رسیدن به این عنوان به من کمک کردند.»

غیبت کریس

کریس رونالدو در این رای‌گیری جایگاه سوم را به خود اختصاص داد و احتمالا به دلیل اطلاع از این اتفاق ترجیح داد در این مراسم شرکت نکند. چنین رفتارهایی از سوی او قبلا هم رخ داده و در مراسم بهترین‌های فیفا نیز ترجیح داد در خانه بماند و دریافت جایزه مسی را از نزدیک نبیند. فن‌دایک در حاشیه این مراسم و در پاسخ به سوالی با این مضمون که «کریستیانو رونالدو امشب اینجا نخواهد بود، پس تو الان یک رقیب کمتر داری که بخواهی به آن توجه کنی»، پاسخ داد: «کریستیانو رونالدو واقعا یکی از رقبای من بود؟» چنین طعنه‌ای در حالی که دو بازیکن اختلافی 200 امتیازی داشتند چندان بیراه نبوده است.»

لوکا مودریچ، هم‌تیمی سابق کریس هم از این رفتار او انتقاد کرد و گفت: «من درباره خودم صحبت می‌کنم. از بودن در اینجا خشنودم. فکر می‌کنم فوتبال با احترام با تو رفتار می‌کند و زمانی که پیروز نمی‌شوید باید برای احترام به فوتبال در اینجا حضور داشته باشید چون یک جشن فوتبالی است. به همین خاطر من اینجا هستم تا فوتبال را جشن بگیرم و احترام خود را نشان دهم. فوتبال به این موضوع بر می‌گردد و خیلی ساده است.»

البته رونالدو به جای حضور در این مراسم مهم ترجیح داد راهی میلان شود تا در مراسم انتخاب بهترین‌های فوتبال ایتالیا شرکت کند و جایزه بهترین بازیکن فصل گذشته سری A را نیز به دست آورد. او پس از دریافت این جایزه گفت:«پس از دو فصل حضور در ایتالیا باید بگویم که لیگ اینجا بسیار دشوار است و خوشحالم که توانستم این عنوان را تصاحب کنم. امیدوارم سال آینده مجددا به این جایزه برسم.»

*   نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک