• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۰۹-۱۱ - ۱۰:۰۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رقابت مسی، رونالدو و فن‌دایک برای توپ طلا

فوق‌ستاره‌ها یا ستون هلندی؟

درحالی که رسانه‌های اروپایی از قطعی شدن انتخاب مسی خبر می‌دهند، گفته می‌شود رونالدو که از این اتفاق خبردار شده، تمایلی به حضور در این مراسم ندارد.

فوق‌ستاره‌ها یا ستون هلندی؟

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، آخرین جایزه مهم فوتبال جهان سال 2019 امشب در پاریس به بهترین بازیکن جهان اهدا می‌شود تا مشخص شود توپ طلای مجله فرانس فوتبال به کدام بازیکن خواهد رسید. لیونل مسی، کریس رونالدو و ویرجیل فن‌دایک سه کاندیدای نهایی این جایزه هستند و امشب مشخص می‌شود که روزنامه‌نگاران سراسر جهان کدام‌یک را به‌عنوان فاتح این جایزه انتخاب کرده‌اند. فرانس فوتبال هر ساله 30 نفر منتخب خود برای این جایزه را به معرض آرای نماینده خبرنگاران هر کشور قرار می‌دهد و در پایان نفری که بیشترین رای را کسب کند، فاتح توپ طلا خواهد شد. مسی و رونالدو با 5 بار فتح این جایزه رکورددار هستند و در مراسم امشب اگر یکی از آنها بتواند برنده شود، به‌تنهایی این رکورد را در اختیار خواهد داشت. سال گذشته لوکا مودریچ، هافبک کروات رئال‌مادرید پس از درخشش در جام‌جهانی توانست این جایزه را تصاحب کند.
 
مسی شانس نخست

لیونل مسی سال خوبی را به همراه بارسلونا سپری کرد و براساس نظرسنجی‌ها شانس نخست کسب این عنوان در سال 2019 است. او با بارسا قهرمان لالیگا شد و در میان تمام لیگ‌های اروپایی نیز بهترین گلزن بود و در اسپانیا بیشترین پاس گل را داد تا سالی موفق را از نظر عملکرد انفرادی سپری کند. البته او با آبی و اناری‌ها تا نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان فصل پیش نیز رسید، اما شکست عجیب و تحقیرآمیز 4 بر صفر کاتالان‌ها در دیدار برگشت در آنفیلد باعث شد لیورپول با برتری 4 بر 3 در مجموع فینالیست و مسی برای سومین سال پیاپی در این تورنمنت ناکام شود. در رده ملی نیز آرژانتین با این فوق‌ستاره در نیمه‌نهایی کوپا آمه‌ریکا به دست برزیل حذف شد و درنهایت عنوان سوم این مسابقات را به دست آورد تا ناکامی دیگری برای او رقم بخورد. با این حال گفته می‌شود ششمین توپ طلای او تقریبا قطعی است و او بیشترین رای را به دست آورده است.

 بدشانسی فن‌دایک

نمایش عالی مدافع هلندی لیورپول در این سال تحت‌الشعاع درخشش دو فوق‌ستاره سال‌های اخیر فوتبال قرار گرفته و شاید اگر او در برهه‌ای دیگر از تاریخ فوتبال چنین عملکردی داشت، به‌راحتی می‌توانست نفر نخست این فهرست باشد. وقتی او در ژانویه 2018 در ازای 75 میلیون پوند راهی آنفیلد شد بسیاری متعجب از پرداخت چنین مبلغی برای یک مدافع بودند، اما او خیلی‌زود تبدیل به بهترین مدافع میانی جهان شد و ثابت کرد که یورگن کلوپ یک خرید منطقی انجام داده و با توجه به مبالغی که این روزها در فوتبال دنیا پرداخت می‌شود، شاید حتی لیورپولی‌ها او را ارزان نیز خریده باشند.لیورپول مدت‌ها در خط دفاعی خود دچار مشکل بود و بارها از این ناحیه لطمه خورده بود، اما با این ستاره هلندی آنها بهترین خط دفاعی اروپا را در اختیار داشتند که حاصل آن فتح لیگ قهرمانان در فصل گذشته بود. البته تنها بدشانسی فن‌دایک و یارانش در فصل قبل این بود که منچسترسیتی در اوج آمادگی قرار داشت و مانع از پایان حسرت 30 ساله آنها برای فتح لیگ برتر شد. اتفاقی که با توجه به نتایج این فصل تیم بسیار متحمل به نظر می‌رسد و اگر حادثه عجیبی رخ ندهد، شاگردان کلوپ در پایان فصل قهرمان لیگ جزیره خواهند شد. یکی از رکوردهای تاریخی فن‌دایک دریبل نخوردن او در 50 مسابقه‌ای بود که از مارس 2018 تا آگوست 2019 به میدان رفت و بی‌شک حضور این مدافع مقتدر در ترکیب لیورپول یکی از دلایل اوج‌گیری آنها در دو فصل اخیر بوده است.

کریس؛ افت، قهر

رونالدو پس از 9 سال درخشش با پیراهن رئال‌مادرید راهی یوونتوس شد تا چالش جدیدی را تجربه کند. انتقال  100 میلیون پوندی برای این بازیکن 33 ساله درنهایت عنوان تاثیرگذارترین بازیکن سری A و همچنین فتح اسکودتو را به همراه داشت. درحالی که به نظر می‌رسید او کار راحت‌تری در فوتبال ایتالیا داشته باشد، درنهایت به‌عنوان آقای گلی این لیگ نیز نرسید و در لیگ قهرمانان به همراه تورینی‌ها ناکام بود و برابر آژاکس حذف شدند. در رده ملی اما او با پرتغال درخششی عالی داشت و درنهایت توانست قهرمانی نخستین دوره لیگ ملت‌های اروپا را به دست آورد. هت‌تریک او در نیمه‌نهایی برابر سوئیس نقش زیادی در موفقیت پرتغالی‌ها در این تورنمنت داشت.

درحالی که رسانه‌های اروپایی از قطعی شدن انتخاب مسی خبر می‌دهند، گفته می‌شود رونالدو که از این اتفاق خبردار شده، تمایلی به حضور در این مراسم ندارد و احتمالا همانند مراسم The Best فیفا به‌نوعی با قهر اعتراض خود را نسبت به انتخاب نشدنش نشان خواهد داد. جالب اینکه گفته می‌شود او حتی پایین‌تر از فن‌دایک و در رتبه سوم قرار گرفته است. این در شرایطی است که ماه گذشته و زمانی که مجله فرانس فوتبال یک مصاحبه اختصاصی با این ستاره پرتغالی داشت و عکس او را روی جلد برد، شایعات زیادی مبنی‌بر انتخاب او به‌عنوان فاتح توپ طلا منتشر شد که ظاهرا حقیقت نداشته است. در همین حال روز گذشته عکسی که گفته می‌شد از تعداد آرای نفرات برتر لو رفته است در رسانه‌های مختلف منتشر شد که در کمال تعجب نام رونالدو بعد از محمد صلاح مصری و در رده چهارم این فهرست قرار داشت.

* نویسنده :سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار