• تقویم روزنامه فرهیختگان ۴ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
روز خاص هیئات دانشجویی؛

مروری بر بیانات رهبر در جمع عزاداران اربعین

مقام‌معظم‌رهبری در طول سال‌های مختلف نکات قابل توجهی را در دیدارهای خود با هیئات دانشجویی داشته‌اند. امسال نیز رهبر پس از پایان اقامه نماز، دقایقی کوتاه نکات مدنظر خود با دانشجویان را مطرح کردند.

مروری بر بیانات رهبر در جمع عزاداران اربعین

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: دسته‌های عزاداری هیئات دانشجویی از نقاط مختلف کشور روز گذشته خود را از دانشگاه تهران و خیابان انقلاب به حسینیه امام خمینی(ره) در انتهای خیابان فلسطین رساندند تا به رسم سال‌های گذشته، همزمان با اربعین حسینی، در محضر رهبر انقلاب به عزاداری بپردازند. مراسمی چند‌ساعته که در کنار خواندن نماز ظهر و عصر جماعت به امامت ایشان، فرصت اندکی را در اختیار فعالان این حوزه قرار داد تا پای صحبت‌های کوتاه رهبری هم بنشینند.

صحبت‌هایی که با اصرار دانشجویان به این دیدارها اضافه شد و رهبری نیز در بیانات کوتاه، نکات مهمی را که می‌تواند سرلوحه کار هیات دانشجویی باشد، مطرح کردند. مقام‌معظم‌رهبری در سخنانی کوتاه عنوان کردند: «مقابله جبهه حسینی با جبهه یزیدیان همیشه به معنای تفنگ به دست گرفتن نیست، بلکه باید درست اندیشید، درست سخن گفت، درست شناسایی کرد و وظیفه را شناخت و دقیق به هدف زد.» بیاناتی که نشان می‌دهد هیات‌های دانشجویی که در طول سال‌های اخیر به‌ویژه بعد از پایان همه‌گیری کرونا‌ مورد توجه نسبتا جدی متولیان امر قرار گرفتند، می‌توانند سهم قابل توجهی را در روشنگری نسل جوان در عرصه‌های مختلف داشته باشند. 

حسینیه امام خمینی(ره) در طول سال میزبان دیدارها و برنامه‌های مختلفی است. حسینیه‌ای که در همه این سال‌ها، به مناسبت‌های مختلف میزبان دانشجویان هم می‌شود. یک بار به بهانه دیدار با نخبگان و استعدادهای علمی، یک بار به بهانه روز 13 آبان که در کنار دانشجویان، دانش‌آموزان هم میهمان مقام‌معظم‌رهبری می‌شوند و یک بار هم به بهانه دیدار سالیانه تشکل‌های دانشجویی که راه را برای حضور فعالان دانشجویی در این مکان هموار می‌کند. اما برنامه‌ها تنها به قشر دانشجو و دانش‌آموز خلاصه نمی‌شود، بلکه حسینیه امام در طول دهه عزاداری امام حسین(ع)، سیاهپوش شده و مراسم عزاداری در آن با حضور قشرهای مختلف از مسئولان گرفته تا مردم عادی‌‌ برگزار می‌شود. اما روز اربعین را باید یکی از روزهای متفاوت هم از حیث میهمان و هم از حیث عزاداری در این حسینیه دانست. جاماندگان پیاده‌روی اربعین فرصتی خواهند داشت تا دلتنگی‌شان را با رهبری تقسیم نمایند تا شاید التیام برای زیارت‌نرفته‌ها باشد.

مراسمی که در آن بیشتر شعارها و اشعاری که در قالب مداحی بیان می‌شود، فضای گفت‌وگو بین دانشجویان با رهبری را به شکل غیرمستقیم شکل می‌دهد و همین مولفه دلیلی است تا بتوان اربعین را یکی از روزهای خاص برای قشر دانشجو و فعالان حاضر در هیات دانشجویی نام برد. در دیدارهای اربعینی هر سال به دلیل ماهیت عزایی که دارد، خبری از صحبت‌های مرسوم دانشجویان نیست. حتی رهبری هم بنایی به سخنرانی ندارند اما درخواست دانشجویان حاضر در این مراسم باعث شده تا رهبری پس از پایان اقامه نماز، دقایقی کوتاه نکات مدنظر خود با دانشجویان را مطرح نمایند.

  توصیه‌های رهبر انقلاب به فعالان دانشجویی 
مقام‌معظم‌رهبری در طول سال‌های مختلف نکات قابل توجهی را در دیدارهای خود با هیئات دانشجویی داشته‌اند. ایشان در دیدار سال 96 خود خطاب به دانشجویان حاضر فرمودند: « اَللّهمَّ ارزُقنی... عِلما واسِعاً... وَ عَزما ثاقِباً؛ عزم و اراده‌ محکم و پایدار داشته باشید در این راه. راه، راه درستی است؛ هدف، هدف بسیار والایی است، و اقدام جوان‌های امروز، مردم امروز، برادران و خواهران ما در حرکت در این راه مبارک انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، حرکت محبوب الهی است ان‌شاءالله؛ مرضی الهی است. منتها آنچه مهم است و همه‌‌ ما باید در نظر داشته باشیم، ثبات در این راه است.»

ایشان در سال 98 نیز به نقش این هیات‌ها اشاره و تصریح کردند: «صفا و نورانیت شما عزیزان بسیار مغتنم است و بنده همواره از خداوند متعال مسالت می‌کنم که ما و شما را همواره در مسیر مستقیم ثابت‌قدم بدارد؛ چراکه اگر شما در این مسیر حق ثابت‌قدم باشید، کشور و دنیا اصلاح و بشریت از منافع آن بهره‌مند می‌شود.»رهبر‌ انقلاب در سال 1401 نیز صبر را به معنای پایداری، ایستادگی، خسته نشدن و خود را در بن‌بست ندیدن دانستند و خطاب به جوانان عزیز هیاتی و قرآنی فرمودند: «هم خودتان راه حق را بروید هم تلاش کنید با منور کردن محیط‌های گوناگون از‌جمله دانشگاه به رنگ خدا، دیگران نیز به این راه هدایت شوند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

علی خطیبی، معاون اداری مالی وزارت علوم:

استقلال مالی دانشگاه‌ها محقق شود

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار