• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۲-۰۶ - ۰۶:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
سرپرست سازمان خصوصی‌سازی:

هدف به سوددهی رسیدن سرخابی‌هاست

ابراهیم بازیان، سرپرست سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگویی با خبرنگار ورزشی «فرهیختگان» درخصوص جزئیات واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس به نکات زیر اشاره کرد.

هدف به سوددهی رسیدن سرخابی‌هاست

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: آیین واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی صبح روز گذشته در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد تا این دو باشگاه سرانجام پس از سال‌‌ها به بخش خصوصی واگذار شوند. بر همین اساس به دنبال تایید صلاحیت متقاضیان دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در روز یکم اردیبهشت، دوشنبه سوم اردیبهشت در فرابورس ایران مزایده رسمی برای واگذاری 85 درصد از سهام این دو باشگاه برگزار و درنهایت به صورت رسمی این مقدار از سهام این دو باشگاه به متقاضیان واگذار شد. بر این اساس 85 درصد از سهام باشگاه استقلال به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و شرکت‌های تابعه آن و همین مقدار از سهام باشگاه پرسپولیس نیز به یک کنسرسیوم بانکی انتقال پیدا کرد. این آیین با حضور وزرای ورزش و جوانان و امور اقتصادی و دارایی، اعضای هیات‌مدیره باشگاه استقلال و پرسپولیس و همچنین شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و شرکت‌های تابعه آن و اعضای هیات‌مدیره بانک‌های شهر، ملت، تجارت، صادرات، رفاه و اقتصاد نوین برگزار شد. برهمین اساس ابراهیم بازیان، سرپرست سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگویی با خبرنگار ورزشی «فرهیختگان» درخصوص جزئیات این واگذاری به نکات زیر اشاره کرد.

صحبت را از واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی آغاز کنیم.
دولت سیزدهم با ریاست‌جمهوری آقای رئیسی در گام نخست با پذیرش این دو شرکت در بازار پایه فرابورس، 10 درصد این دو باشگاه را به مردم واگذار کرد و این یعنی قدم اول در مسیر مردمی شدن برداشته شد. در گام مهم بعدی، بعد از برگزاری 8 بار مزایده، در نهمین بار در تاریخ سوم اردیبهشت 1403 سازمان خصوصی‌سازی به‌عنوان کارگزار دولت و مجموعه وزارت اقتصاد در امر واگذاری؛ با تاکید، توجه و اراده‌ای که هم دولت و هم وزرای محترم ذی‌ربط در جهت رسیدن به مشتریان راهبردی، نسبت به این امر داشتند، تمامی سعی خود را کرده تا بتوانند آینده خوبی را برای آینده این دو باشگاه رقم بزنند. بر همین اساس نیز در یک عرضه عمومی، رقابتی و شفاف و با یک عرضه عمده یعنی 85 درصد این دو باشگاه را به بخش خصوصی واگذار کردند تا واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس به 95 درصد برسد.

در خصوص نکته قابل توجه در این پروسه می‌توان به افت سهام بانک‌های کشور در چند روز اخیر و چه بسا درنتیجه این واگذاری اشاره کرد. این درحالی است که در بحث هلدینگ خلیج‌فارس تا حدودی وضعیت بهتر است. درحقیقت با توجه به زیان‌ده بودن این دو باشگاه تا به امروز، دورنمای این واگذاری را چطور ارزیابی می‌کنید؟
یکی از اهداف واگذاری این است که بخش خصوصی بهتر از بخش دولتی می‌تواند مجموعه‌ها را مدیریت کرده و باید شرکت‌های مورد واگذاری را طوری برنامه‌ریزی کند که در سال اول، سال دوم و سال‌های دیگر، آنها را به سمت بهره‌وری و تاثیرگذاری بیشتر مطابق فعالیت‌های سازمان پیش ببرد. پس یکی از اهداف واگذاری این است که این باشگاه‌ها از زیان‌ده بودن خارج شده، بلکه به سودآوری هم برسند. در هر صورت اینکه کنسرسیوم‌های اقتصادی که صلاحیت و اهلیت لازم را به لحاظ خروج این بنگاه‌ها از زیان‌دهی دارند، برای واگذاری دو باشگاه پرطرفدار کشور پا پیش گذاشته و داوطلب شدند، لازم است از طرف سازمان خصوصی‌سازی از این کنسرسیوم‌ها و شرکت‌ها تشکر لازم را داشته باشم. مطمئنا این واگذاری به یک مجموعه صاحب علم و اطلاع و اراده برای شکوفا شدن امر فعالیت این دو باشگاه بزرگ و نام‌آور است و برهمین اساس هم ما آینده خوبی را ان‌شاءالله با این اتفاق برای آینده ورزش و به‌ویژه فوتبال ایران پیش‌بینی خواهیم کرد.

چه ضمانتی وجود دارد که در آینده این پروسه واگذاری شکست نخورد؟ درواقع چه تدابیری اندیشیده شده تا روزهای بی‌پولی و بدهکاری و تاریک سرخابی‌ها به پایان رسیده یا تکرار نشود؟ در هر صورت این نگرانی وجود دارد که این موضوع به صورت فرمالیته و در جهت صدور مجوز حرفه‌ای دو باشگاه انجام شده باشد. در این مورد توضیح می‌دهید؟
این حرف‌هایی که امروز درخصوص واگذاری دو باشگاه روایت می‌شود بعضا حرف‌های درستی نیست. به هر صورت ضمانت اصلی این است که اراده دولت برای واگذاری امروز محقق شد. ضمانت اصلی این است که اهلیت و صلاحیت دو مجموعه بزرگ اقتصادی پشت این اتفاق است. ضمانت اصلی این است که دولت تقریبا از کل سهام این مجموعه بیرون آمده و به هر حال، هم مالکیت و هم مدیریت را واگذار کرد. اینکه مالکیت و مدیریت را با هم و در آن واحد واگذار می‌کنیم، یعنی اراده متین و استوار برای مردمی کردن این بخش از ورزش وجود دارد. به اعتقاد ما اقتصاد ورزش در این دو باشگاه بعد از این شکل خواهد گرفت و این باشگاه‌ها خواهند توانست با پیگیری و نگاه راهبردی مالکان خود، یک مسیر رو به یک جریان اقتصادی را در حوزه ورزش پیگیری کنند و منافع و منابع و مصارف خود را تنظیم کنند. بنابراین، این روز از این جهت روز مبارکی به شمار می‌رود که یک آرزوی دیرین برجای‌مانده، خاتمه پیدا کرده و به نقطه رهایی به جهت تحقق این آرزو رسیده و این دو باشگاه پرطرفدار، قدیمی و باریشه مردمی شدند.

نکته دیگر، اینکه شنیده می‌شود این دو باشگاه با تهاتر با دولت به کنسرسیوم‌های نفتی و بانکی انجام شده و به جهت این واگذاری دولت پولی را دریافت نمی‌کند. این موضوع تا چه اندازه صحت دارد؟
فعلا در این خصوص اتفاقی نیفتاده اما همه اینها در عرضه عمومی که در بازار پایه فرابورس ایران اعلام شد، انجام شده است. ما، هم قسمت نقدی و هم قسمت غیرنقدی را طی 6 سال و در 12 قسط دریافت خواهیم کرد. این دو باشگاه هم در یک عرصه رقابتی شفاف و عمومی خریداری شدند.

صحبت پایانی؟
بنده به نوبه خودم این اتفاق عظیم و ارزشمند به جهت مردمی شدن بخش مهمی از ورزش کشور که رهاورد و دستاوردهای آن می‌تواند به مردمی شدن سایر بخش‌ها در اقتصاد و ورزش کشور بینجامد را به هواداران، پیشکسوتان و نام‌آوران ورزش و فوتبال ایران تبریک عرض می‌کنم و از همه دوستانی که در بخش‌های مختلف در حوزه وزارت ورزش، وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌های دیگر تلاش کردند تا این اتفاق مهم رقم بخورد، تشکر می‌کنم. امیدواریم روز 5 اردیبهشت، روزی باشد که آیین امضای قراردادهای واگذاری این دو باشگاه به کنسرسیوم‌های نفتی و بانکی، یک فصل جدیدی را در حوزه مالکیت، مدیریت و برنامه‌ریزی‌های مدیریتی این دو باشگاه به‌وجود می‌آورد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

شما با تعطیلی کدام روز در کنار جمعه موافقید؟


مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک