خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار سرویس جشنواره 39

«فرهیختگان» از معایب سمفا و آمار واقعی میزان تماشاگران، سانس‌ها، فروش و آرای مردمی جشنواره این دوره گزارش می‌دهد

پایان انحصارگرایی قدیمی با یک‌‌ انحصارگرایی جدید

اگر بتوانیم توجیه «حمله سایبری» را در روز نخست بلیت‌فروشی به بالا نبودن پهنای باند سمفا در نتیجه استقبال بالای مخاطبان مرتبط بدانیم، اختلال 40 دقیقه پایانی روز 21 بهمن را باید ناشی از کدام اتفاق بدانیم؟ بررسی این وضعیت مشکوک ما را به این هدف می‌رساند که سمفا، با دست‌هایی در پشت‌پرده، گرچه با هدف انحصارزدایی آمده اما خود موجبات یک انحصارگرایی ویژه را رقم زده است.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۳۹۹-۱۱-۲۹ - ۰۷:۱۰

آراز مطلب‌زاده:

چرا بی‌همه‌چیز یک اقتباس ناموفق است؟

در بی‌همه‌چیز این تعارض به علتِ عدمِ ترسیمِ باورپذیرِ فقر ابدا شکل نمی‌گیرد و پایان‌بندیِ فیلم نیز به هدفِ غایی فیلمساز که نقدِ جامعه و تقدس‌زدایی از حقانیت آن است منتهی نمی‌شود.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۳۹۹-۱۱-۲۸ - ۱۵:۱۵

دولت حسن روحانی با سینما و جشنواره فجر چه کرد؟

دکترین شوک در سینما

در این گزارش به هشت خصوصیت عمده که در مدیران مختلف جشنواره فجر، در دولت تدبیر و امید وجود داشت و گاهی کمرنگ‌تر و گاهی پررنگ‌تر به چشم می‌آمد اشاره می‌شود و پس از آن مروری کلی به هرکدام از هشت دوره‌ای که بین سال‌های ۹۲ تا ۹۹ برگزار شدند خواهیم داشت.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۳۹۹-۱۱-۲۵ - ۰۸:۵۴

گزارش کامل از آیین اختتامیه جشنواره فیلم فجر

«یَدو» بهترین فیلم فجر ۳۹ شد/ سیمرغ تماشاگران به «ابلق» رسید

در آیین اختتامیه سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی به فیلم «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری و سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم «ابلق» اهدا شد.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۳۹۹-۱۱-۲۲ - ۲۰:۵۳

تهیه‌کننده فیلم «بی همه چیز»:

اگر در آرای مردمی فجر ۳۹ تقلب شده، آن را قضایی کنید/ به شعور مخاطبان توهین نکنید

جواد نوروزبیگی به بالارفتن غیر منطقی آرای یک فیلم در نیم ساعت پایانی دیشب، واکنش تندی نشان داد.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۳۹۹-۱۱-۲۲ - ۱۵:۵۸

مجتبی اردشیری:

شگفتی‌سازی «یدو» و تحویل گرفته‌نشدن فیلم‌های پرسروصدا

قطعا «یدو» شگفتی‌ساز جشنواره سی‌ونهم لقب گرفته است. فیلم کم‌ادعا و شریفی که توانست پابه‌پای «بی‌همه‌چیز» که کلی سروصدا به راه انداخته بود، در 13 رشته، بیشترین تعداد نامزدی را از آن خود کند. «زالاوا» با 10 و «ابلق» با 9 نامزدی، پرافتخارترین فیلم‌های جدول کاندیداهای جشنواره امسال محسوب می‌شوند.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۳۹۹-۱۱-۲۱ - ۱۲:۰۰

معین احمدیان:

یک جشنواره و دو هشدار

مدیران دولتی در بلاتکلیف‌ترین و بی‌برنامه‌ترین وضعیت سینمایی قرار دارند؛ نه راهی جلوی پای سینماداران باز می‌کنند و نه تضمینی برای ضرر و زیان فیلمسازان دارند.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۳۹۹-۱۱-۲۱ - ۱۰:۵۴

سیدمهدی موسوی‌تبار:

جشنواره علیه امید؟

در جشنواره امسال عموما با دو نوع فیلم مواجه بودیم؛ نوع اول، فیلم‌هایی که در مخالفت با مردم بودند و در انتها هم تلخ یا همراه با خودویرانگری تمام می‌شد. نوع دوم شامل فیلم‌هایی بودند که از امید و تلاش و غرور می‌گفتند و ضد ناامیدی بودند.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۳۹۹-۱۱-۲۱ - ۱۰:۴۸

میلاد جلیل‌زاده:

جنوب، آقای سینما

نقدا درباره جنوب ایران می‌توان گفت که اگر فیلمی حتی درموارد مختلف ایراد داشته باشد و تنها بتواند یک فضاسازی درست و جذاب از جنوب ایران را در بیاورد، تا همین‌جا صد- هیچ از خیلی فیلم‌های پایتخت جلو است.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۳۹۹-۱۱-۲۰ - ۰۹:۲۷

سیدمهدی موسوی‌تبار:

این خط به‌جایی نمی‌رسد

«خط فرضی» مانند اکثر فیلم‌های اولی، گرفتار «زیاد گفتن» است. انگار این سندرمی‌ است که کارگردان‌های فیلم‌اولی فکر می‌کنند قرار نیست دیگر فیلم بسازند و همه حرف‌هایشان را در همین یک فیلم باید بزنند.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۳۹۹-۱۱-۲۰ - ۰۹:۲۵

کلاس نقد سینما

یک سوال درمورد عناصر حاضر در فیلم

با قبول اینکه فرم در سینما عبارت است از رابطه متقابل فراگیر بین سیستم‌های متعدد، پس می‌توان گفت هر عنصری در این کلیت دارای یک یا چند کارکرد است؛ یعنی هر عنصر عهده‌دار یک یا چند نقش در بطن آن سیستم کلی خواهد بود.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۳۹۹-۱۱-۲۰ - ۰۹:۰۸

آراز مطلب‌زاده:

ناطورِ آبادان؟! یدو

یدو جزء معدود آثار سینمای ایران است که جنگ را در نسبت با معصومیت جهان کودکانه روایت می‌کند اما متاسفانه به علت ناتوانی در تبدیل مضمون به مساله، عدم پرداخت دقیق به مساله و جای‌گذاری آن در سیر روایی، در خلق یک نوجوان کاریزماتیک که دارای شمایلی قهرمانانه و جهانی آرمان‌خواهانه باشد، شکست خورده است.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۳۹۹-۱۱-۲۰ - ۰۹:۰۶

فاطمه جعفری:

بزرگ‌مردان کوچک

نکته مهم یدو، ساختن قهرمان برای نسلی است که شاید همیشه به‌دنبال قهرمان می‌گردند، اما معمولا در فیلم‌های وطنی با این موضوع روبه‌رو نمی‌شوند. اما مهدی جعفری از قهرمان‌های گمنامی می‌گوید که یک زمانی با وجود سن کم وقتی دیدند، وطن‌شان با یک جنگ ناخواسته روبه‌رو شده است، خم به ابرو نیاوردند و لباس رزم پوشیدند و از وطن دفاع کردند.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۳۹۹-۱۱-۲۰ - ۰۹:۰۴

مهدی جعفری، کارگردان «یدو» در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

نوجوانان راوی صادقی برای وقایع هستند

«یدو» دومین ساخت بلند مهدی جعفری است که شریف است و البته خالی از ضعف هم نیست و می‌توانست در جاهایی بهتر داستان را پیش‌ببرد؛ اما او شرایط کرونا را هم در ساخت فیلمش تاثیرگذار می‌داند و می‌گوید که با همه وجود تلاشش را کرده است تا بتواند فیلمی قابل قبول را برای مخاطب ارائه دهد.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۳۹۹-۱۱-۲۰ - ۰۸:۵۱

نامزدهای سی و نهمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند

درخشش فیلم «یدو» در جشنواره سی‌ و نهم فیلم‌ فجر

نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین سی و نهمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند که «یدو» و «بی همه چیز» با نامزدی در ۱۳ بخش پیشتاز هستند.
تقویم روزنامه فرهیختگان۱۳۹۹-۱۱-۱۹ - ۲۰:۰۵

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سیدمهدی موسوی‌تبار:

جشنواره علیه امید؟

میلاد جلیل‌زاده:

جنوب، آقای سینما

سیدمهدی موسوی‌تبار:

این خط به‌جایی نمی‌رسد

آراز مطلب‌زاده:

ناطورِ آبادان؟! یدو

فاطمه جعفری:

بزرگ‌مردان کوچک

مجتبی اردشیری:

پیچ اشتباهی

احمد مختاری:

به مردم رحم کنید

میلاد جلیل‌زاده:

برای ایرانی‌های وطن‌پرست

علیرضا جباری‌دارستانی:

هم انقلابی، هم محافظه‌کار؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار سرویس جشنواره 39