کد خبر: 95690

هندی‌ها تلاش می‌کنند نیاز دنیا را تامین کنند؛

سودای ابرقدرتی بازار تراشه با سرمایه‌گذاری 15 میلیاردی

خبرهایی که در ماه‌های گذشته منتشر شده حکایت از آن دارد که هند با سرمایه‌گذاری عظیمی که روی این حوزه انجام داده، به رقیبی سرسخت برای چین تبدیل شده و اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، می‌توان انتظار داشت که به‌زودی هند جایگزین چین در بازار تراشه‌ها در دنیا شود.

ندا اظهری، مترجم: با توسعه فناوری‌های نوین و دیجیتال در دنیا و نیاز روزافزون به تراشه‌های الکترونیکی برای تولید ابزارهای دیجیتال و الکترونیک، کشورهای مختلف رقابت داغی را برای در دست گرفتن این بازار به راه انداخته‌اند که از قرار معلوم، تایوان رتبه نخست را در اختیار دارد. تا همین چند وقت پیش هم چینی‌ها رتبه دوم تولید تراشه‌ها و نیمه‌رساناها را بعد از تایوان از آن خود کردند. در این میان، آمریکا نیز برای عقب نماندن از این رقابت، تمام تلاش خود را می‌کند تا بتواند این بازار جهانی را از آن خود کند. اما خبرهایی که در ماه‌های گذشته منتشر شده حکایت از آن دارد که هند با سرمایه‌گذاری عظیمی که روی این حوزه انجام داده، به رقیبی سرسخت برای چین تبدیل شده و اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، می‌توان انتظار داشت که به‌زودی هند جایگزین چین در بازار تراشه‌ها در دنیا شود. اساسا، فناوری‌های مدرن بر مبنای تراشه‌های نیمه‌رسانا ساخته شده‌ که برای تامین انرژی بسیاری از پهپادها، اتومبیل‌های خودران و نیز تلفن‌های همراه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر، بیشتر بازار تولید نیمه‌رساناها در دنیا تحت سلطه آمریکا، چین، کره جنوبی و ژاپن است و چنانچه هند بتواند با سرمایه‌گذاری اختصاص داده به این حوزه گوی سبقت را از چین برباید، می‌تواند خود را به‌عنوان قدرت دوم جهان در تولید ثابت کند.

رسیدن به بازار 63 میلیارد دلاری تا 2 سال آینده
به گزارش cnbc، هند به دنبال ایجاد یک مرکز جهانی برای تولید تراشه در دنیا و تبدیل شدن به ابرقدرت در صنعت نیمه‌رساناها با جذب غول‌های تولید تراشه در آمریکاست و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است با راه‌اندازی سه واحد تولید تراشه به این هدف دست یابد. هند پنجمین اقتصاد بزرگ جهان است و به نظر می‌رسد با قدرت گرفتن در عرصه تولید تراشه‌های نیمه‌رسانا، به‌طور قطع جایگاه آن از نظر اقتصادی نیز بالاتر خواهد رفت. این نخستین باری است که حوزه‌های ژئوپلیتیک، سیاست‌های داخلی و ظرفیت بخش خصوصی به نفع هند برای تبدیل شدن به ابرقدرت در تولید نیمه‌رساناها با یکدیگر همسو شده‌اند. دولت هند، سال 2023 را نقطه‌عطفی در نظر می‌گیرد که تمام برنامه‌ها برای رسیدن به این هدف در آن کلید خورد. هند که به دنبال رقابت با کشورهایی چون تایوان در تولید تراشه است، انتظار دارد تا سال 2026 ارزش بازار نیمه‌رساناهای خود را به 63 میلیارد دلار برساند. اما این انتظار درحالی مطرح می‌شود که این کشور هنوز مرکز تولید تراشه هم در اختیار ندارد اما قصد دارد در مشارکت با شرکت‌های هدف، مسیر را برای رسیدن به مأموریتی که برای خود در نظر گرفته، هموار کند.
استراتژی تراشه برای هندی‌ها
استراتژی تراشه هند از دو بخش عمده تشکیل شده است. یکی از این استراتژی‌ها به متقاعد کردن شرکت‌های خارجی برای راه‌اندازی عملیات و سرمایه‌گذاری روی موضوع تراشه‌ها در این کشور متمرکز است. استراتژی دوم هم همکاری و مشارکت با سایر کشورهای فعال در عرصه تولید نیمه‌رسانا مانند آمریکاست. دهلی‌نو، سیاست‌های حمایتی را برای بخش نیمه‌رساناها معرفی کرده است. در اواخر سال 2023 بود که دولت هند یک طرح تشویقی 10 میلیارد دلاری را برای صنعت نیمه‌رساناها روشن کرد. حتی شرکت‌های خارجی هم مجازند تا از این طرح‌های تشویقی بهره‌مند شوند. در مذاکراتی که بین آمریکا و هند شکل گرفته، شرکت‌های آمریکایی تولید تراشه‌های نیمه‌رسانا موافقت خود را به سرمایه‌گذاری در هند اعلام کرده و حتی سرمایه‌گذاری‌های جدیدی را اعلام کرده و بر تمرکز هند بر جذب شرکت‌های خارجی تاکید کرده‌اند. شرکت آمریکایی AMD نیز اعلام کرده که قصد دارد طی 5 سال آینده قریب به 400 میلیون دلار در هند سرمایه‌گذاری کند که شامل سرمایه‌گذاری روی ساخت یک پردیس جدید در «بنگلور» می‌شود که بزرگ‌ترین مرکز طراحی شرکت خواهد بود. ازجمله همین مشوق‌های مالی دولت هند به شرکت اپل کمک می‌کند تا میلیاردها دلار آیفون در هند تولید و از آن به کشورهای دنیا صادر کند درحالی‌که گوگل در حال آماده شدن برای مونتاژ گوشی‌های هوشمند در این کشور است. تیم‌های هندی در پیشرفت یادگیری ماشینی هوش مصنوعی و قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نقشی اساسی خواهند داشت. چندی پیش شرکت هندی «میکرون» اعلام کرد که قصد دارد یک مرکز مونتاژ و آزمایش نیمه‌رسانا را در ایالت «گجرات» در هند راه‌اندازی کند. سرمایه‌گذاری این شرکت چیزی بالغ بر 825 میلیون دلار برآورد شده است. مدیرعامل این شرکت ابراز امیدواری کرده که این سرمایه‌گذاری بتواند به تسریع سایر سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش شامل تقویت قابلیت‌های تولید بومی، تشویق به نوآوری بیشتر و حمایت از ایجاد اشتغال گسترده‌تر کمک کند. دولت اعلام کرده است که در صورت به سرانجام رسیدن این کارخانه‌ها و آغاز به کار آنها، 20 هزار شغل مرتبط با فناوری پیشرفته و حدود 60 هزار شغل غیرمستقیم ایجاد خواهند شد.

سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری «فاکسکان» در هند
یکی دیگر از شرکت‌های آمریکایی که هندی‌ها با آن به مذاکره نشسته‌اند، «فاکسکان» است که چند سالی از ورود آن به تولید نیمه‌رساناها می‌گذرد. مدیران این شرکت با مقامات شرکت هندی «ودانتا» برای تولید و عرضه نیروگاه و مرکز تولید نیمه‌رساناها با سرمایه‌گذاری مشترک 19 میلیارد و 500 میلیون دلاری به توافق رسیدند. اما فاکسکان خیلی زود از این سرمایه‌گذاری خارج و متحمل شکست بزرگی شد ولی حضور مدیران این شرکت در هند به بهانه سرمایه‌گذاری تنها به اینجا ختم نشد بلکه بار دیگر در سال 2023 تمایل خود را به سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری در هند در 5 سال آینده اعلام کردند.

تعرفه بالای واردات؛ چالش اصلی شرکت‌های هندی
یکی از زمینه‌هایی که هند می‌تواند در آن مقصد جذابی به نظر برسد، دو حوزه بسته‌بندی و آزمایش نیمه‌رساناهاست که به نیروی کار نسبتا کم‌مهارت اما سرمایه‌گذاری بالایی نیاز دارد که هندی‌ها هر دو مورد را نیز می‌توانند تامین کنند. فقدان یکپارچگی سیاست و تعرفه‌های بالای واردات، گلوگاه‌هایی هستند که قادرند دلیل عدم پیشرفت شرکت‌های تایوانی را مشخص کنند. در این میان، تحلیلگران به بازار بزرگ داخلی هند و عوامل دیگری چون مشوق‌ها به‌عنوان دلایل خوشبینی در بازار تراشه‌ها در این کشور اشاره کرده‌اند. مهندسان و طراحان ماهر نقطه‌قوت هند محسوب می‌شوند و به نظر می‌رسد این کشور با اختصاص سرمایه کافی و بهره‌مندی از توان استعدادهای خود، به خوبی می‌تواند در این حوزه پیشگام شود.

پیشنهادهای 21 میلیارد دلاری برای مشارکت با هندی‌ها
به گزارش نیویورک‌تایمز، پس از آنکه هند سال‌ها نظاره‌گر رقابت تنگاتنگ کشورها در حوزه تراشه‌ها بود، حالا که تصمیم گرفته در این عرصه وارد گود شود و عرض‌اندامی کند، با پیشنهادهای 21 میلیارد دلاری شرکت‌های مختلف دنیا در حوزه نیمه‌رساناها مواجه شده است. در این میان، شرکت اسرائیلی «تاور» پیشنهاد ساخت یک کارخانه 9 میلیارد دلاری را مطرح کرده، درحالی‌که شرکت «تاتا» هند پیشنهاد ساخت 8 میلیارد دلاری یک کارخانه تولید تراشه را مطرح کرده است. تلاش هند برای پیشی گرفتن در این عرصه به دلیل صرفه‌جویی در هزینه واردات گران‌قیمت و تقویت روزافزون مونتاژ گوشی‌های هوشمند است.

کارخانه‌ای با ظرفیت سالانه 3 میلیارد تراشه
دولت هند ساخت سه کارخانه تولید نیمه‌رسانا را با سرمایه‌گذاری بیش از 15 میلیارد و 200 میلیون دلاری تصویب کرده است. هند در حال حاضر قابلیت‌های عمیقی در طراحی تراشه دارد و قرار است علاوه‌بر توسعه ساخت تراشه، فناوری‌های بسته‌بندی پیشرفته نیز به صورت بومی در این کشور توسعه یابد. به دنبال آن، شرکت هندی «تاتا الکترونیکس» با شرکت «پاورچیپ» تایوان که در زمینه تولید نیمه‌رساناها فعال است، برای ساخت یکی از کارخانه‌های ساخت تراشه‌های نیمه‌رسانا در «دهلرا» گجرات هند با سرمایه‌گذاری حدود 11 میلیارد دلاری مشارکت خواهد کرد. دولت هند در تلاش است تا شرکت تایوانی TSMC را که بزرگ‌ترین سازنده تراشه در جهان است، متقاعد کند تا وارد همکاری شود و همچنین شرکت‌هایی مانند کوالکام، مدیاتک و اینتل را نیز تحت فشار قرار می‌دهد تا طرح‌های بیشتری را برای تولید نیمه‌رساناها در هند ارائه دهند. شرکت TSMC تایوان که صاحب 6 کارخانه تولید نیمه‌رسانا در این کشور است، خدمات طراحی و ساخت تراشه را ارائه می‌دهد. این شرکت قرار است تمرکز خود را روی تولید تراشه برای صنایع خودروسازی، لوازم الکترونیکی مصرفی و دفاعی بگذارد. علاوه‌بر این، شرکت تاتا در حال برنامه‌ریزی برای ساخت یک کارخانه بسته‌بندی تراشه‌ به ارزش 3 میلیارد دلار در شرق هند است که تراشه‌ها را مونتاژ و برای استفاده در صنعت خودروسازی صادر خواهد کرد. این اقدامات بخشی از تلاش شرکت نوپای تاتا برای سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار در مشاغل فناوری پیشرفته است. این شرکت بزرگ‌ترین کارخانه تولید قطعات گوشی‌های هوشمند در هند است که با هزینه‌ای بیش از 700 میلیون دلار در جنوب هند راه‌اندازی شد. به گزارش techcrunch، انتظار می‌رود که این کارخانه ماهیانه ظرفیت تولید 50 هزار قطعه تراشه را داشته باشد و هدف آن تولید سالانه 3 میلیارد تراشه برای بخش‌های مختلف بازار ازجمله رایانه‌های پرقدرت، خودروهای برقی، مخابرات و حوزه الکترونیک قدرت است.

هند قطب صادرات تراشه در دنیا می‌شود؟
یک کارخانه تولید نیمه‌رسانا هم قرار است با سرمایه‌گذاری 3 میلیارد و 200 میلیون دلاری دولت هند در ایالت شمال شرقی «آسام» توسط شرکت تاتا راه‌اندازی شود که قرار است در حوزه مونتاژ، آزمایش، علامت‌گذاری و بسته‌بندی نیمه‌رساناها فعالیت کند. این کارخانه قادر به تولید 48 میلیون تراشه در روز خواهد بود و در 7 بخش خودرو، وسایل نقلیه الکتریکی، لوازم الکترونیکی مصرفی، مخابرات و تلفن همراه فعالیت می‌کند. کارخانه واحد «آسام» قرار است تراشه‌های تولید شده را برای طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها ازجمله شرکت‌های هندی، آمریکایی، اروپایی و برخی شرکت‌های ژاپنی تامین کند و به نوعی، تامین‌کننده نیاز تراشه دنیا را به خود اختصاص خواهد داد که علاوه‌بر اینکه نیاز داخل را نیز تامین می‌کند، به یک قطب صادراتی تبدیل خواهد شد.
اشتغالزایی برای 80 هزار نفر در یک کارخانه تراشه
شرکت «سی جی پاور» هند با مشارکت شرکت ژاپنی «رنساس الکترونیک» و «استارز میکروالکترونیک» تایلند، سومین کارخانه را در «سنند» گجرات راه‌اندازی خواهد کرد که قرار است در تولید تراشه‌های مصرفی، صنعتی، خودروسازی، کاربردهای برقی، سیستم‌های دفاعی و پهپادها وارد خط تولید شود. برای ساخت این کارخانه یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد. ساخت این سه کارخانه طی 100 روز آینده آغاز می‌شود که در کوتاه‌مدت، مأموریت نیمه‌رساناها در هند با موفقیت انجام خواهد شد و اکوسیستم نیمه‌رساناها در هند مستقر می‌شود. با راه‌اندازی این کارخانه‌ها، به‌طور مستقیم 20 هزار شغل مرتبط با فناوری پیشرفته و حدود 60 هزار شغل به‌طور غیرمستقیم ایجاد خواهد شد و به عبارتی، بیش از 80 هزار نفر دارای شغل خواهند شد. این کارخانه تراشه‌هایی را برای بخش‌های خاصی چون بخش دفاعی، فضایی، وسایل نقلیه الکتریکی و قطارهای پرسرعت تولید خواهد کرد. این مرکز تخصصی تولید تراشه ظرفیت تولید روزانه 15 میلیون تراشه را خواهد داشت. این اولین تلاش هند برای تقویت بخش نیمه‌رساناها در داخل نیست اما سال‌ها تلاش این کشور نتیجه‌ای به دنبال نداشته است اما این بار با مشارکت گسترده با شرکت‌های خارجی، توانسته هم قدرت و هم سرمایه لازم برای پیشبرد این مأموریت بزرگ را فراهم کند. در سال‌های گذشته، شرکت‌های بین‌المللی تمایلی به همکاری با هند از خود نشان نمی‌دادند اما از سال 2021 که دولت هند طرح تشویقی 10 میلیارد دلاری را برای جلب توجه سازندگان تراشه و نمایشگر برای راه‌اندازی تسهیلات بومی در کشور اجرایی کرد، قرار شد مشوق‌هایی که ارائه می‌دهد تا 50 درصد از هزینه‌های سرمایه‌ای برای شرکت‌های تولیدکننده پروژه‌های تولید داخلی را تامین کند.

مرتبط ها