کد خبر: 94936

راه رفتن در صف مردگان؛

50 درصد از ارزهای پلتفرم گوین گگو دیگر زنده نیستند!

تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از 50 درصد از ارزهای رمزنگاری‌شده فهرست‌شده در «گوین گگو» از سال 2014 تاکنون مرده‌اند و 2021 پروژه بیشترین میزان شکست را تجربه کرده است. داده‌های اخیر گردآوری‌شده توسط گوین گگو نشان داد که بیش از نیمی از ارزهای دیجیتالی که از سال ۲۰۱۴ تاکنون در این پلتفرم فهرست شده‌اند، مرده‌اند.

هومن جعفری، خبرنگار: تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از 50 درصد از ارزهای رمزنگاری‌شده فهرست‌شده در «گوین گگو» از سال 2014 تاکنون مرده‌اند و 2021 پروژه بیشترین میزان شکست را تجربه کرده است. داده‌های اخیر گردآوری‌شده توسط گوین گگو نشان داد که بیش از نیمی از ارزهای دیجیتالی که از سال ۲۰۱۴ تاکنون در این پلتفرم فهرست شده‌اند، مرده‌اند. براساس این گزارش، از 24000 ارز رمزنگاری‌شده، 14039 ارز دیجیتال اکنون از بین رفته‌اند. این سایت می‌گوید که اکثر این دارایی‌های دیجیتال مرده در طول دوره صعودی 2020-2021 پدیدار شده‌اند و می‌افزاید که 53.6 درصد از ارزهای دیجیتال مرده، در مجموع 7530 پروژه در آن زمان منشا گرفته‌اند. در دوره صعود گاوی بازار- صعود با قدرت- پیشین در 2018-2017 بیش از 11000 پروژه فهرست شده بود که تقریبا 70 درصد از آنها اکنون بسته شده است. نگاهی دقیق‌تر به اعداد نشان می‌دهد که 1450 پروژه راه‌اندازی‌شده در دوره صعودی 2018-2017 فعالیت خود را متوقف کرده‌اند که نشان‌دهنده نرخ شکست قابل مقایسه در حدود 70 درصد است. تحلیلگران این سایت پیشنهاد می‌کنند که افزایش سکه‌های مرده در دوره 2021-2020 را می‌توان به‌سادگی استقرار سکه و تکثیر میم‌کوین‌ها نسبت داد. در نتیجه بسیاری از پروژه‌های میم‌کوین که از فقدان محصولی ملموس رنج می‌برند مدت کوتاهی پس از راه‌اندازی با رها شدن مواجه شدند. به نظر می‌رسد قابل‌توجه‌ترین شکست‌ها در میان ارزهای رمزپایه راه‌اندازی‌شده در سال 2021 باشد که تا ژانویه 2024 تعداد حیرت‌آور 5724 مورد شکست خورده است. این نقطه عطف تلخی است، زیرا بیش از 70 درصد از ارزهای رمزنگاری‌شده فهرست‌شده در سال 2021 مرده‌اند. با پیگیری دقیق ارزهای رمزپایه فهرست‌شده در سال 2022 با 60 درصد شکست مواجه شده‌اند و 3520 پروژه تعطیل شده‌اند. در مقابل تنها 289 از بیش از 4000 ارز رمزنگاری‌شده فهرست‌شده در سال 2023 به سرنوشت مشابهی دست یافته‌اند که نشان‌دهنده نرخ شکست کمتر از 10 درصد است و نشان‌دهنده کاهش قابل‌توجهی در مقایسه با سال‌های گذشته است.

ظهور سکه‌های مرده

صنعت کریپتو مملو از بقایای به‌اصطلاح «سکه‌های مرده» است که با سر‌و‌صدای زیادی راه‌اندازی شدند، اما در نهایت حداقل تا صفر سود برای هرکسی داشتند. این سکه‌ها معمولا‌ دچار مرگ ناپسند و اغلب عمدی می‌شوند، زیرا سازندگان آنها سرمایه‌گذاری‌های کاربران را نقد می‌کردند و صاحبان کیف (مرده؟) را رها می‌کردند تا بدانند ارزش نمونه کارشان کجا رفته است. تکثیر این سکه‌ها در طول شور و شوق عرضه اولیه سکه در سال 2017 شتاب بیشتری گرفت؛ اتفاقی که تعداد سکه‌های موجود را از 29 به بیش از 850 پروژه افزایش داد. در سال 2018، توسعه‌دهندگان بیش از 1200 پروژه رمزنگاری را راه‌اندازی کردند و حتی بیشتر به فضا اضافه کردند. در دسامبر 2020، تعداد کل ارزهای دیجیتال به نزدیک 8000 رسید. در طول همان سال، نوع جدیدی از کلاهبرداری رایج شد که ظهور نسل جدیدی از سکه‌های مرده‌شده را به دنبال داشت.

سکه‌های مرده چیست؟

سکه‌های مرده دارایی‌های دیجیتالی پروژه‌هایی هستند که رها شده‌اند، مشخص شده که کلاهبرداری هستند، نقدینگی پایینی دارند یا بودجه کافی ندارند، و موارد دیگر. در کریپتومتر، آنها ارزهایی هستند که ارزش آنها به صفر رسیده‌ اما همچنان در اعماق تیره‌ترین بلاک‌چین‌های کریپتو شناورند، بدون هیچ امیدی، رها‌شده برای همیشه و در حال اجرا؛ بدون اکسیژن در مسابقه به ماه. اغلب با کلیک کردن روی تب «نمایش همه موجودی‌ها» در بخش کیف پول صرافی‌تان یا جست‌وجو در آدرس عمومی کیف پول دیجیتالی که دارید، سکه‌های مرده را پیدا می‌کنید. هشدار داده شود؛ برای هر کاربر رمزارز با بیش از دو سال سرمایه‌گذاری در کمربند خود، دیدن سکه‌های شکست‌خورده آنها ممکن است بیش از حد تحمل شود. وب‌سایت‌هایی مانند Coinospy و Deadcoins وجود دارند که پروژه‌های رمزنگاری مرده شناور در این فضای مرده را ردیابی می‌کنند.

پروژه‌های شوخی‌محور

اینها پروژه‌هایی بدون برنامه مشخص هستند، با این حال آنها همچنان به دنبال سرمایه‌گذاری هستند، و گاهی اوقات سود غیرمنتظره‌ای را نسبت به آنچه در نظر داشتند، دریافت می‌کنند. جالب اینجاست که برخی از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال در ابتدا ارزش آنها را می‌بینند و پول خود را شرط‌بندی می‌کنند. به عنوان مثال، توکن اتریوم بی‌مصرف (UET) یک ICO برگزار کرد و بیش از 300000 دلار جذب کرد.

در حالی که موارد پرت مانند دوج کوین وجود دارد، به ازای هر کوین جوک که آن را ایجاد می‌کند، 9 سکه دیگر ثابت می‌مانند. در لیست فعلی سکه‌های مرده در کریپتو، پروژه‌های جوک 3 درصد را به خود اختصاص می‌دهند.

حجم معاملات ناچیز

هر پروژه با حسن نیت با توقعات بالا و بهترین نیت‌ها شروع می‌شود و به شدت معتقد است که در میان معامله‌گران ارزهای دیجیتال مورد پسند قرار خواهد گرفت. با این حال، برخی از آنها به دلیل فهرست‌بندی‌های محدود در صرافی‌های پیشرو، به سرعت قربانی حجم معاملات کم می‌شوند. در فضای ارزهای دیجیتال، تا 60 درصد از کل پروژه‌ها دارای نقدینگی پایین‌تری هستند. به طور کلی، حجم معاملات کم به این معنی است که دارایی رمزنگاری فاقد سود یا علاقه معامله‌گر است و این امر در بیشتر موارد به سرعت منجر به رها شدن می‌شود. تخمین زده می‌شود که از هر 10 سکه شش سکه با حجم ناچیز دیگر توسط توسعه‌دهندگان پشتیبانی نمی‌شود. پلتفرم‌هایی که سکه‌های مرده را ردیابی می‌کنند، اگر در عرض سه ماه حجم معاملاتی کمتر از 1000 دلار داشته باشند، یک ارز دیجیتال را مرده یا رها می‌کنند.

تشخیص کوین‌های مرده

کلاهبرداری‌ها پروژه‌های رمزنگاری هستند که سرمایه‌گذاران را با وعده‌های بازدهی بالا جذب می‌کنند، که اغلب پس از سرمایه‌گذاری، وعده‌های پوچ را دنبال می‌کنند. متاسفانه، تخمین زده می‌شود که 80 درصد از تمام سکه‌های وارد بازار شده در سال 2017 در واقع کلاهبرداری بوده‌اند.

بودجه کمتر یا بدون بودجه

عدم جذب بودجه یا نداشتن بودجه کافی برای حمایت از توسعه ممکن است پروژه را به مرحله اجرا درآورد. حدود 3.6 درصد از سکه‌های مرده در این دسته قرار دارند. با توجه به آنچه گفته شد، عدم جذب بودجه به این معنی نیست که یک پروژه فاقد کاربرد یا قابلیت دوام است. این می‌تواند صرفا به این دلیل باشد که حاشیه سود سودآور کافی برای علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران ارائه نمی‌دهد.

نمونه‌های معروف سکه مرده

BCC‌‌یا بیت کانکت بزرگ‌ترین طرح پانزی (کلاهبرداری هرمی) در صنعت ارزهای دیجیتال بود. این پلتفرم را برای معامله بیت‌کوین با ارز اصلی خود و دریافت بازدهی بالا فراهم کرد. بیت کانکت به لطف بودجه بازاریابی کلان و افزایش ارزش بیت‌کوین از موفقیت اولیه برخوردار بود، با این حال، در اوایل سال 2018، قانونگذاران در تگزاس آن را یک طرح پانزی نامیدند. مدت کوتاهی پس از آن، خاموش شد و باعث شد که قیمت آن تا 9 درصد سقوط کند.

زنده ماندن، زنده ماندن

خوشبختانه، آگاهی از وجود این نوع ارزها برای کمک به سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری آگاهانه کافی است.

از آنجایی که سکه‌های مرده بیشتر همچنان به توهم پروژه‌های خوب ادامه می‌دهند، سرمایه‌گذاران می‌توانند برای انتخاب ارز ارزشمند در دریایی از پروژه‌های ناخواسته، به بررسی‌های پیشینه گسترده، صورت‌های سود، در دسترس بودن در مبادلات و حجم معاملات اعتماد کنند.

چگونه از دارایی خود مراقبت کنیم؟

در اکوسیستم رمزنگاری گسترده، احتمال وجود یک سکه مرده در سبد سهام شما بسیار زیاد است. دقت لازم هنگام سرمایه‌گذاری در آلتکوین‌ها می‌تواند بینش‌های مهمی را در مورد پروژه‌های قابل اعتماد ارائه دهد. برای مثال، می‌توان با ارزیابی وعده‌های بازگشت سرمایه، از کلاهبرداری سکه‌های مرده در کریپتو جلوگیری کرد. بسیاری از آنها با وجود اینکه کریپتوها بسیار نوسان و سوداگرانه هستند، وعده «بازده تضمین‌شده» می‌دهند. چگونه یک سکه مرده را در حال راه رفتن تشخیص دهیم؟ مشاهده حضور و فعالیت یک پروژه در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی می‌تواند روی سکه‌های مرده آینده نیز روشن شود. علاوه بر این، سکه‌های قابل دوام در صرافی‌های معتبری مانند بایننس که نقدینگی قابل توجهی دارند، فهرست می‌شوند.

مرگ وگاس کوین

Aeron (ARNX) - در ابتدا، ARNX یکی از سکه‌های قابل معامله در صرافی بایننس بود. صرافی بعدا‌ سکه را از فهرست معاملات خارج کرد و قیمت آن را تا 90 درصد کاهش داد.

بنیانگذاران آن 10 برابر توکن‌های بیشتری تولید کردند اما هرگز آنها را در جامعه توزیع نکردند. متاسفانه هرکسی که این موضوع را در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرد مسدود شد. اگرچه تیم اصلی خاطرنشان کرد که بعدا سکه‌های اضافی را باز می‌کند، به جای آن به انتشار آنها در یک دوره هفت‌روزه ادامه دادند که تاثیر منفی بر قیمت داشت.

(VEGCOIN) وگاس کوین- این نمونه‌ای از یک پروژه رها شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که این پروژه توسط شرکت دیگری خریداری شده است که فعالیت خود را متوقف کرده است. VEGCOIN اکوسیستم شرط بندی ورزشی را هدف قرار داده است.

(STO) - STO‌استریوم به دلیل کاهش ارزشش در بازار درگذشت. در وب‌سایت خود یک دفترچه سفارش با تنها 18 ورودی دارد. همچنین دارای عمق نقدینگی صفر سکه اتریوم (ETH) با قیمت 0.000012 دلار است. پس از همه، آنچنان که از نامش پیداست، آنقدر ذخیره ارزش نیست.

(0xBTC) ایکس بیت کوین - اولین سکه در سال 2018 استخراج شد و به قیمت 5 دلار رسید. بعد‌ا قیمت به حدود 0.10 دلار کاهش یافت. در عوض، تیم اصلی پروژه، پروژه را ترک کردند.

مرتبط ها