کد خبر: 94371

رشد واقعی درآمد 1400 دانش‌بنیان‌ها 15 درصد؛

20 نکته درخصوص آخرین ارقام مالی شرکت‌های دانش‌بنیان

شرکت‌های دانش‌بنیان در دو دهه اخیر توانسته‌اند‌ نقش مهمی را در اقتصاد ایران ایفا کنند. حدود 6هزار شرکتی که در سال 1400 وجود داشته‌اند، طبق اظهارنامه مالیاتی خود، در این سال مالی حدود 411 همت درآمد داشتند که حدود 255 هزار میلیارد تومان این مبلغ، حاصل محصولات غیردانش‌بنیان این شرکت‌ها بوده است.

فاطمه طاری‌بخش، خبرنگار گروه دانشگاه: شرکت‌های دانش‌بنیان در دو دهه اخیر توانسته‌اند‌ نقش مهمی را در اقتصاد ایران ایفا کنند. حدود 6هزار شرکتی که در سال 1400 وجود داشته‌اند، طبق اظهارنامه مالیاتی خود، در این سال مالی حدود 411 همت درآمد داشتند که حدود 255 هزار میلیارد تومان این مبلغ، حاصل محصولات غیردانش‌بنیان این شرکت‌ها بوده است. همچنین سهم فروش محصولات دانش‌بنیان شرکت‌ها از تولید ناخالص داخلی حدود 0.79 درصد تخمین زده می‌شود. در ادامه این گزارش نگاهی به وضعیت آماری شرکت‌های دانش‌بنیان می‌اندازیم.

12 درصد از مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان زن هستند

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد شرکت‌هایی که از سال 1392، تا به امروز تاسیس شده‌اند، توانسته‌اند 16 درصد از درآمد کل شرکت‌ها را به خود اختصاص دهند و از سمت دیگر نیز بیش از نیمی از شرکت‌ها دانش‌بنیان از 12 سال پیش تاکنون تاسیس شده‌اند. در بین این شرکت‌ها، شرکت‌های نوآور، 58 درصد کارکنان، شرکت‌های فناوری 28 درصد و شرکت‌های نوپا 15 درصد از کل کارکنان را به خود اختصاص داده‌اند. شرکت‌های دسته فناوری نرم‌افزار و فناوری اطلاعات با 33 درصد و ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته با 19 درصد، بیشترین رشد کارکنان را داشته‌‌اند. نکته قابل توجه این است که در مدیریت شرکت‌های دانش‌بنیان، با توجه به نوع فعالیت و اتمسفر فضای این نوع شرکت‌ها، تنها 978 مدیرعامل زن و 3 هزار و 264 عضو هیات مدیره زن وجود دارد.

درآمد یک‌ساله دانش‌بنیان‌ها 15 درصد رشد کرد

درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال مالی 1400، 411 هزار میلیارد تومان بوده و حدود 255 هزار میلیارد تومان آن حاصل از محصولات غیر‌دانش‌بنیان این شرکت‌ها بوده است. از سال 96 تا 1400، درآمد این شرکت‌ها بیش از 10 برابر افزایش داشته اما اگر بخواهیم این افزایش درآمد را بدون تورم در نظر بگیریم، به نظر می‌رسد که رشد چندانی در این درآمد صورت نگرفته است. رشد یکساله درآمد دانش‌بنیان‌ها بدون در نظر گرفتن تورم 61 اما با در نظر گرفتن تورم 15 درصد بوده است.

هزار و 297 میلیارد تومان، معافیت مالیاتی برای محصولات دانش‌بنیانی

در سال 1400، با نگاهی به بررسی میزان معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان، حدود 34 درصد از کل معافیت‌ها، مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است. البته این آمار برای پیش از آیین‌نامه ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بوده و قطعا آمار در سال‌‌ جاری و سال‌های آتی رشد خواهد داشت. تا کنون هزار و 297 میلیارد تومان به معافیت مالیاتی برای محصولات دانش‌بنیان اختصاص یافته است که مجموع سود خالص محصولات دانش‌بنیان، 6 هزار و 484 میلیارد تومان بوده است.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها