کد خبر: 93504

مدیرکل صنعت، جامعه و دانشگاه در گفت‌وگو با «فرهیختگان»

مشارکت 1500 استاد در پروژه‌های برون‌دانشگاهی

«ما باید ریل‌گذاری‌ها را تغییر داده و الگوهای ذهنی حاکم بر دانشگاه آزاد اسلامی را عوض کنیم.» این جمله‌ای است که دکتر محمد‌مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد مرداد ماه سال 1397 آن را بیان کرد؛ زیرا مسئولان این دانشگاه به این نتیجه رسیده بودند که اگر الگوهای دانشگاه تغییر پیدا نکند قطار دانشگاه نیز، در همان ریل قبلی به مسیر خود ادامه می‌دهد.

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: «ما باید ریل‌گذاری‌ها را تغییر داده و الگوهای ذهنی حاکم بر دانشگاه آزاد اسلامی را عوض کنیم.» این جمله‌ای است که دکتر محمد‌مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد مرداد ماه سال 1397 آن را بیان کرد؛ زیرا مسئولان این دانشگاه به این نتیجه رسیده بودند که اگر الگوهای دانشگاه تغییر پیدا نکند قطار دانشگاه نیز، در همان ریل قبلی به مسیر خود ادامه می‌دهد. همان زمان دکتر طهرانچی بیان کرد این ریل‌گذاری‌ها به‌ گونه‌ای است که در سال بتوان آنها را با شاخص‌های سالانه اندازه‌گیری کرد. سال 1398 همان سالی بود که این ریل‌گذاری انجام شد و مسیر دانشگاه تغییر کرد. در واقع مسئولان دانشگاه با شناخت مشکلات کشور، ریل‌گذاری خود را از سمت یک دانشگاه آموزشی به یک دانشگاه کارآفرین تغییر دادند. ارکان مختلف دانشگاه مثل اداره کل صنعت، جامعه و دانشگاه نیز فعالیت‌های خود را در مسیر جدید شروع کرد، چراکه یکی از پازل‌ها برای تبدیل شدن به دانشگاه حل مساله و کارآفرین بدون تردید ارتباط با صنایع است. به همین دلیل از سال 98 ‌اداره کل صنعت، جامعه و دانشگاه نیز شکل گرفت و برنامه‌های خود را بر طرح‌های ماموریت‌گرا، حل‌مساله و کاربردی متمرکز کرد. لاله ملک‌نیا، مدیرکل صنعت، جامعه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان» می‌گوید از سال 98 تاکنون مبلغ قراردادهای برون‌دانشگاهی روند افزایشی و جهشی داشته است که مشروح این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید.

ملک‌نیا در پاسخ به این سوال که چند استاد در این پنج سال در این حوزه و در قراردادهای صنعت و جامعه مشارکت داشته‌اند توضیح داد: «بر اساس آمار و اطلاعات ثبت‌شده در سامانه‌های مربوطه بیش از 1500 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه در جذب پروژه‌های برون‌دانشگاهی مشارکت داشته‌اند.»

او اضافه کرد: «به بیان بهتر در سال 98 و 99 یک سری آیین‌نامه‌ها را تغییر داده و ابلاغ کردیم. دو تا از این آیین‌نامه‌ها یکی فرصت‌های مطالعاتی و دیگری طرح‌های پژوهشی برون‌دانشگاهی‌ مشترک و داخلی است. دو آیتم شاخص در این آیین‌نامه‌ها گنجانده شد که درصد زیادی از مشارکت اساتید را بالا برد که یکی از این شاخص‌ها حق آورنده طرح بود.»

مدیرکل صنعت، جامعه و دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: «البته لازم به ذکر است درمورد تعداد استادانی که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم در جذب طرح‌های برون‌دانشگاهی موثر هستند بگویم از سال 1399 که آیین‌نامه جدید طرح‌های برون‌دانشگاهی را ابلاغ و اجرایی کردیم، موردی را تحت عنوان «آورنده طرح» به آیین‌نامه اضافه کردیم که براساس آن هر عضو هیات‌علمی یا غیرهیات‌علمی که فارغ از تخصص و سابقه علمی خود پروژه‌ای را برای دانشگاه جذب کند از پنج درصد بودجه طرح به‌عنوان حق آورنده طرح برخوردار شود.» او در ادامه تصریح کرد: «همچنین در این آیین‌نامه تسهیلات ویژه‌ای برای جذب طرح برون‌دانشگاهی توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی به‌عنوان پروژه رساله و پایان‌نامه دیده شد که خود این موضوع در دخیل شدن تعداد بیشتری از اساتید و دانشجویان در جذب پروژه‌ها تاثیر‌گذار شد. بنابراین در حال حاضر مشارکت استادان و دانشجویان در جذب پروژه‌ها فراتر از این است که صرفا به‌عنوان مجری طرح مستقیما در جذب طرح‌ها مشارکت داشته باشند.»

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها