کد خبر: 93219

شرکت‌های نوآور جهان جدیدترین فناوری‌های خود را به رخ کشیدند؛

ضیافت ربات‌‌ها در CES 2024

نمایشگاه CES 2024 درحالی طی روزهای گذشته به کار خود پایان داد که شاهد عرضه و نمایش طیف گسترده‌ای از فناوری‌های نوظهور در حوزه‌های مختلف، از دستگاه‌های تناسب اندام گرفته تا بازی‌های ویدئویی و وسایل حمل‌ونقل خودران بود.

ندا اظهری، مترجم: نمایشگاه CES 2024 درحالی طی روزهای گذشته به کار خود پایان داد که شاهد عرضه و نمایش طیف گسترده‌ای از فناوری‌های نوظهور در حوزه‌های مختلف، از دستگاه‌های تناسب اندام گرفته تا بازی‌های ویدئویی و وسایل حمل‌ونقل خودران بود. اما در میان این فناوری‌ها، ربات‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند و بازدیدکنندگان زیادی را هم به سمت خود جلب کرده‌اند. با توجه به هوشمند شدن بسیاری از فناوری‌های روز دنیا، دنیای ربات‌ها توسعه بیشتری پیدا کرده تا بتواند در انجام بسیاری از کارها به نیروهای انسانی کمک کرده و سرعت کار را بالاتر ببرند. این نمایشگاه که از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های حوزه فناوری در دنیاست از 9 تا 12 ژانویه 2024 طبق روال هرساله در لاس‌وگاس آمریکا برگزار شد که در آن بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری تازه‌ترین محصولات خود شامل گوشی‌های موبایل، لپ‌تاپ، نمایشگر و انواع لوازم خانگی و اتومبیل و سرور و... را به نمایش می‌گذارند. در نمایشگاه CES 2024 امسال نیز ربات‌ها بخش قابل‌توجهی از نمایشگاه را به خود اختصاص دادند که برخی از برترین‌ها را در ادامه می‌خوانید.

تحویل سفارش مشتری با ربات‌های هوشمند
استارتاپ کره‌ای Mobinnکه زیرمجموعه کمپانی هیوندای قرار دارد روی تولید ربات‌ها فعالیت می‌کند و در نمایشگاه CES 2024 یک دستگاه خودران تحویل سفارش به مشتری طراحی کرده است که درواقع یک ربات است که به‌طور نوآورانه‌ای برای آن چرخ‌های انعطاف‌پذیری تعبیه شده است که به کمک آنها می‌تواند از پله‌ها بالا و پایین رفته و سفارش مشتری‌ها را تحویل دهد. یک جعبه خودتراز در قسمت بالای ربات طراحی شده که به‌واسطه حسگرهایی که برای آن طراحی شده به‌طور پایدار بین موانع یا در جاده‌های ناهموار حرکت کنند و محموله را حتی موقع بالا و پایین رفتن از پله‌ها مسطح نگه می‌دارد تا موادغذایی و نوشیدنی‌ها از ظرف بیرون نریزد. این ربات قادر است هم سفارش‌های رستوران‌ها و هم فروشگاه‌ها را تا در منازل تحویل دهد. هدف از طراحی این ربات‌ها استفاده از نیروهای غیرانسانی برای غلبه بر موانع شهری است.
پرسرعت‌ترین خودروی مسابقه رباتیک دنیا
شرکت IACکه یک تولیدکننده جهانی در خودروهای پرسرعت به شمار می‌رود، یکی از چشمگیرترین غرفه‌ها را در این نمایشگاه در اختیار داشت به‌طوری که در جدیدترین محصول خود موفق به تولید یک خودروی مسابقه‌ای خودران موسوم به AV24 شده که مجهز به حسگرهای «لیدار»، رادار، حسگر بینایی و GPS است. پلتفرمی که روی این خودرو تعبیه شده، نشان‌دهنده یک جهش رو به جلو در فناوری سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مستقل است و عملکرد سریع‌ترین اتومبیل‌های مسابقه‌ای خودران جهان را ایجاد کرده است. در این پلتفرم استفاده از هوش مصنوعی تقویت شده و باعث شده خودرو در سرعت‌های بالاتر از 306 کیلومتر در ساعت با ایمنی بالایی در حرکت باشد. این خودرو، پرسرعت‌ترین خودروی مسابقه در دنیاست و شبیه‌سازی دیجیتال دوقلو برای آموزش راننده با هوش مصنوعی، طراحی و نیز سیستم سفارشی با فعال‌سازی مستقل برای ترمزهای جلو و عقب تعبیه شده است.
رباتی که عصای دست نابینایان می‌شود
با توجه به بالا رفتن میانگین سن در دنیا و مشکل بینایی که بسیاری از سالمندان با آن دست به گریبان بوده و کیفیت زندگی آنها به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد، محققان استارتاپGlidanceبا رباتی که طراحی و تولید کرده‌اند آزادی حرکت بیشتری به نابینایان داده‌اند. این ربات درواقع، یک وسیله نقلیه خودران است که به‌عنوان ابزاری کمکی برای افراد نابینا و کم‌بینا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این افراد می‌‌توانند با استفاده از فناوری هدایت خودکار پیشرفته این ربات و طراحی مکانیکی آن و بدون نیاز به شخصی دیگر مسیر خود را پیدا کنند. این ربات همچنین از بازخورد لمسی و صوتی برای کمک به حرکت ایمن نابینایان و کم‌بینایان برای کاربران خود استفاده می‌کند. شارژر باتری رباتGlideبسته به میزان مصرفی که دارد به مدت هشت ساعت دوام می‌آورد و با خروجی استاندارد برق قابل شارژ است.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها