کد خبر: 93110

معاون عملیات جهادی سازمان بسیج دانشجویی مطرح کرد؛

شرکت 45 هزار دانشجو در محرومیت‌زدایی

با سروسامان دادن به فعالیت گروه‌های جهادی که سنگ بنای آن با همه‌گیری کرونا از سوی سازمان بسیج دانشجویی کشور گذاشته شد، مسیر حرکت فعالان این حوزه هم دستخوش تغییر جدی شد.

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: با سروسامان دادن به فعالیت گروه‌های جهادی که سنگ بنای آن با همه‌گیری کرونا از سوی سازمان بسیج دانشجویی کشور گذاشته شد، مسیر حرکت فعالان این حوزه هم دستخوش تغییر جدی شد. تا جایی که حالا بعد از یک سال از حضوری شدن دوباره دانشگاه‌ها، عملا نگاه دانشجویان به فعالیت‌های جهادی هم تغییر کرده است. یعنی دیگر خبری از تمرکز صرف بر فعالیت‌های عمرانی و ساخت‌و‌ساز خانه، مدرسه و مسجد در مناطق محروم نیست و تیم‌های جهادی دانشگاه‌های مختلف با توجه به ماموریت دانشگاه‌شان، برای رفع محرومیت برنامه‌ریزی و اقدام می‌کنند. اتفاقی که باعث شد تا امروز دانشجویانی که خواهان اجرای مسئولیت اجتماعی‌شان نسبت به منطقه محل زندگی یا تحصیل‌شان هستند، از حوزه آموزش و تقویت درسی دانش‌آموزان تا ارائه خدمات مشاوره‌ای، پزشکی و .... بتوانند فعالیت کنند. در این گزارش به سراغ معاون عملیات جهادی سازمان بسیج دانشجویی و سه گروه فعال جهادی در استان‌های کرمان، البرز و سیستان‌و‌بلوچستان رفتیم تا از آنچه در این 10 ماه صورت گرفته و برنامه‌هایی که برای آینده دارند، بگویند.

معاون عملیات جهادی سازمان بسیج دانشجویی:
قرارگاه پشتیبانی حرکت‌های جهادی راه‌اندازی می‌شود

رضا غلامزاده، معاون عملیات جهادی سازمان بسیج دانشجویی گفت: «از ابتدای سال تاکنون حدود 45 هزار دانشجو در اردوهای جهادی و فعالیت‌های جهادی در حاشیه شهر شرکت کردند. این دانشجویان فعالیت‌های خود را تا به امروز در پویش‌های عهد خدمت و لبخند ایران که مناطق هدف آن مناطق روستایی و حاشیه کشور است، متمرکز کرده‌اند. برآورد ما این است در‌حال‌حاضر که فراغت بین دو ترم دانشجویان آغاز شده و تا انتهای ماه مبارک رمضان دو دسته کار داشته باشیم. این دو دسته فعالیت شامل اردوهای جهادی در بین دو ترم دانشجویان و فعالیت‌های اجتماعی در ماه مبارک خواهد بود.»
او اضافه کرد: «برآوردمان این است که 10 تا 15 هزار نفر از دانشجویان کشور در این فعالیت شرکت کنند. یکی از طرح‌های ویژه‌ای که امسال در دستور‌کار داریم و طی چند ماه آینده دنبال آن هستیم بحث کاشت درخت و افزایش پوشش گیاهی کشور است که دوستان با همکاری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری روی آن کار می‌کنند.» معاون عملیات جهادی سازمان بسیج دانشجویی اظهار کرد: «این فعالیت مشارکت بچه‌های دانشجو در طرح یک میلیارد درخت است که در‌حال اجراست. بچه‌ها در این پویش نیز چند فعالیت و طرح دارند که در‌حال برنامه‌ریزی برای انجام آن هستند. برای ماه مبارک رمضان نیز فعالیت در محله‌های حاشیه‌نشین در کمک کردن به سایر دانشجویان و فعالیت‌های دانشجویی در محیط دانشجویی را خواهیم داشت که تداوم پیدا می‌کند.»
او بیان داشت: «یکی از مباحثی که طی سال‌های گذشته وجود داشته و امسال برطرف شده، این بود که در همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور یک فعالیت جهادی تعریف شود تا همه دانشجویان امکان حضور در این بستر را داشته باشند. امسال گام بلندی در این زمینه برداشتیم اما هنوز در مجموعه‌هایی مانند وزارت علوم و بهداشت ردیف بودجه‌ای و یا حمایت خاصی از این حوزه را شاهد نیستیم. هرچند که در نهادهای حمایتی دولتی بعضا شاهد این حمایت‌ها هستیم اما آنچه اهمیت دارد اینکه در وزارتین شاهد اختصاص ردیف بودجه و اعمال سازوکار مشخصی برای حمایت باشیم و عدم آن دانشجویان را با چالش روبه‌رو کرده است. البته طرحی با عنوان «قرارگاه پشتیبانی حرکت‌های جهادی دانشجویی» با وزارت علوم مطرح شده و امیدواریم این قرارگاه زودتر راه‌اندازی شود.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها