کد خبر: 92634

سال گذشته برای عرصه فناوری دنیا پرفراز و نشیب سپری شد؛

برندگان و بازندگان فناوری در 2023

سال 2023 مملو از خبرهای مختلفی در عرصه‌های علمی و فناوری بود و از جنجال‌های بی‌وقفه ایلان ماسک گرفته تا رقابت مداوم کشورها و شرکت‌های مختلف دنیا بر سر مقوله هوش مصنوعی مولد را شامل می‌شد.

ندا اظهری، مترجم: سال 2023 مملو از خبرهای مختلفی در عرصه‌های علمی و فناوری بود و از جنجال‌های بی‌وقفه ایلان ماسک گرفته تا رقابت مداوم کشورها و شرکت‌های مختلف دنیا بر سر مقوله هوش مصنوعی مولد را شامل می‌شد. درست است که در هر حوزه‌ای ممکن است شکست‌هایی نیز رخ دهد اما در عین حال پیروزی‌هایی هم نصیب فعالان این حوزه‌ها می‌شود و درسالی که گذشت هم شاهد پیروزی‌ها و شکست‌های مختلفی بوده‌ایم که برخی از آنها توانستند مسیر جدیدی پیش‌روی علم و فناوری دنیا باز کنند و به‌طور قطع، شکست‌ها هم با توجه به تجربیاتی که ایجاد می‌کنند، می‌توانند در توسعه فناوری موثر باشند.

بازندگان فناوری 2023
ناکامی ایکس، توییتر و ایلان ماسک

از بزرگ‌ترین ناکامی‌هایی که در دنیای فناوری در سال گذشته اتفاق افتاد به طور قطع می‌توان به پروژه ایکس، توییتر و ایلان ماسک اشاره کرد. سال گذشته و مدت کوتاهی پس از تصاحب توییتر توسط ماسک، بسیاری منتظر بودند تا به دنبال موفقیت‌های چشمگیر ایلان ماسک در رهبری تسلا و اسپیس ایکس، شاهد موفقیت چشمگیر او در توییتر هم باشند. اما ماجرا آنگونه که پیش‌بینی می‌شد، پیش نرفت و برعکس، توییتر به بی‌نظم‌ترین پلتفرم رسانه‌های اجتماعی در 2023 تبدیل شد. یکی از اقدامات ماسک که منجر به افول توییتر شد، حذف سیستم راستی‌آزمایی از این شبکه اجتماعی بود که ماحصل آن ایجاد حساب‌های جعلی به ظاهر قانونی شد. اما شاید بزرگ‌ترین اشتباه ماسک تغییر نام توییتر به X بود. این در حالی اتفاق افتاد که تغییر نام تجاری هرگز اتفاق نیفتاد. شاید نتوان آینده X را متصور شد اما با توجه به تمام اتفاقات 2023، واضح است شرکتی که پیش‌تر با عنوان توییتر شناخته می‌شد، هنوز به پایین‌ترین سطح خود نرسیده است.

تبلت Surface مایکروسافت
تبلت ‌Surface استودیو 2، لپ‌تاپی قدرتمند محسوب می‌شود اما در میان محصولاتی که در 2023 تولید شده نقطه ضعف به شمار می‌رود. در حالی که Surface Pro 9 از سال قبل از آن ارتقا پیدا نکرده، همچنان از یک تراشه قدیمی نسل دوازدهم اینتل استفاده می‌کند و یک مدل مجهز به 5G با یک تراشه مایکروسافت SQ3 است. فراتر از Laptop Studio 2، فقط لپ‌تاپ مدل Surface Go 3 وجود دارد. به نظر می‌رسد رویای مایکروسافت برای تولید یک تبلت یا لپ‌تاپ هیبریدی واقعی از بین رفته است؛ چرا‌که این شرکت روی استفاده از AI Copilot (چت هوش مصنوعی بینگ) متمرکز شده است. درست است که محصولات Surface برای سامسونگ درآمدزا بودند اما در مقایسه با آنچه این شرکت از درآمد سیستم‌های ابری Azure کسب کرد، مبلغ ناچیزی به شمار می‌رود. درعوض، تولیدات Surface ثابت کردند مایکروسافت می‌تواند سخت‌افزار ویندوزی پیشرفته‌ای تولید کند که قادر است صنعت رایانه‌های شخصی را پیش ببرد. با اینکه 11 سال از تولید نخستین دستگاه Surface می‌گذرد، تازه مشخص شده کاربران علاقه‌ای هم به جایگزینی لپ‌تاپ با تبلت ندارند.

محصولات سخت‌افزاری «هالو» آمازون
آمازون در 2023 در خط تولید محصولات سخت‌افزاری مرتبط با سلامت با عنوان «هالو» (Halo) ناکام ماند. این سخت‌افزار از زمان راه‌اندازی سیستم‌های پوشیدنی Halo با حرف و حدیث‌های زیادی روبه‌رو شد. این دستگاه مجهز به یک ردیاب فعالیت barebones بود و در صورت ایجاد استرس، از میکروفون‌هایی برای گوش دادن و حرف زدن با کاربر استفاده می‌کند. کاربران معتقد بودند که این دستگاه اگرچه مشابه برخی ویژگی‌های سخت‌افزار Tone عمل می‌کند که شاد بودن یا غمگین بودن آنها را نشان می‌دهد، اما اطلاعات کافی و داده‌های مفیدی ارائه نمی‌کند. برنامه ‌هالو‌ راهی برای استفاده از دوربین گوشی کاربر برای اسکن ترکیبات بدن ارائه می‌دهد. کاربر باید قد و وزن را وارد کند و با چند نمونه عکس گرفتن از بدن خود، میزان چربی یا عضله بدن را مشخص می‌کند. آمازون مدعی شده این برنامه دو برابر دقیق‌تر از ترازوهای هوشمند خانگی عمل می‌کند اما به نظر می‌رسد این تنها در حد یک ادعاست و در مقایسه با سایر دستگاه‌های هوشمند، اطلاعات دقیقی ارائه نمی‌دهد. همین ادعاها، عاملی برای شکست این محصولات در بازار شد.

پایانی برای نمایشگاه‌های عرضه بازی‌های ویدئویی
E3 نمایشگاه رسانه و تجارت و به نوعی نمایشگاه بازرگانی برای صنعت بازی‌های ویدئویی به شمار می‌رود و یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های مربوط به بازی‌های رایانه‌ای در دنیا محسوب می‌شود. هنوز هم بازی‌ها صنعت پررونق خود را دارند اما چند سالی است شکل و شمایل عرضه آنها در بازار دگرگون شده است. رونمایی از PS4 و Xbox One و بسیاری دیگر از بازی‌های پرطرفدار دنیا در همین نمایشگاه اتفاق افتاد اما به نظر می‌رسد رونق این نمایشگاه تنها تا سال 2019 ادامه داشت و پس از آن، در 2020 به دنبال تعطیلی ناشی از همه‌گیری کرونا، رونق این نمایشگاه نیز به پایان رسید و بسیاری از شرکت‌ها، بازی‌های خود را به طور آنلاین عرضه کردند و همین امر، جذابیت چنین نمایشگاه‌هایی را نیز از بین برد. درست است که جشنواره بازی‌های تابستانی قرار است در 2024 برگزار شود اما به نظر می‌رسد جایگزین E3 نخواهد شد.

ارزهای دیجیتال و امور مالی در حوزه فناوری
در سال‌های گذشته، ارزهای دیجیتال طرفداران خاص خود را پیدا کرد و بسیاری تلاش کردند با خرید و فروش آنها، وضعیت مالی خود را بهبود بخشند. از این رو، در زمینه رمزارزها، کلاهبرداری‌های زیادی هم اتفاق افتاد و در سال 2023 مجرمان زیادی از سوی قانون بازداشت شدند. از این رو، کارشناسان اعلام کردند که چنین سیستمی آنقدر شکاف و خلأ قانونی دارد که دست کلاهبرداران و پولشویان را باز می‌گذارد. به عنوان مثال، آزمایشگاه‌های Terraform از سوی «کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا» متهم به کلاهبرداری از اوراق بهادار پس از نابودی بیش از 45 میلیارد دلار شدند. ‌بایننس‌، بزرگ‌ترین صرافی رمزارز جهان از نظر حجمی، سال 2023 مانند سال قبل از آن در سرتیتر اخبار دنیا قرار داشت. در این صرافی نیز مانند بسیاری دیگر از صرافی‌های دیگر متهم شدند که عمدا کنترل‌ها و فرآیندهای خود را تضعیف کرده‌اند تا کاربران خود را مجبور به قانون‌شکنی کنند. یکی دیگر از صرافی‌ها نیز متهم به کلاهبرداری یک میلیارد دلاری از سرمایه‌گذاران خود شده است.

افول وب‌سایت «ردیت»
‌ردیت،‌ وب‌سایت جمع‌آوری اخبار اجتماعی آمریکایی و رتبه‌بندی محتوای وب است. این وب‌سایت از سال 2005 آغاز به کار کرده و شامل محتوای تولیدی کاربران از جمله عکس‌ها، فیلم‌ها، لینک‌ها و پست‌های مبتنی بر متن است. دسترسی به «واسط برنامه‌نویسی کاربردی» در این وب‌سایت تاکنون رایگان بود و کاربران برای دسترسی به آن هزینه‌ای نمی‌پرداختند. اما وضعیت ‌ردیت‌ از آنجایی رو به افول گذاشت که مقامات آن تصمیم گرفتند دسترسی کاربران به «واسط برنامه‌نویسی کاربردی» دیگر رایگان نباشد و در قبال دریافت هزینه، این دسترسی را به کاربران بدهد. از این رو، بسیاری از برنامه‌ها در این وب‌سایت نیز مجبور شدند قیمت‌گذاری‌های خود را تغییر دهند. تغییر خط مشی ‌ردیت‌ تنها باعث ایجاد چالش پیش روی این برنامه‌ها نشد و مشکلاتی را نیز برای کاربران خود ایجاد کرد و برنامه‌ها را برای آنها نیز غیرقابل‌استفاده کرد و باعث شد توسعه‌دهندگان این برنامه‌ها نیز هزینه‌ها را برای کاربران بالا ببرند که این هزینه تا ده‌ها هزار دلار افزایش یافت. ‌ردیت‌ در نهایت پذیرفت که دریافت هزینه، دسترسی بسیاری از معلولان را به برنامه‌ها غیرممکن می‌کند که باعث می‌شود برخی توسعه‌دهندگان امکانات رایگان در اختیار معلولان قرار دهند. در نیمه دوم سال 2023، بسیاری از زیرمجموعه‌های وب‌سایت ‌ردیت‌ این پلتفرم یا ارسال پست در آن را متوقف کردند و تنظیمات خود را تغییر دادند. اما این چالش‌ها، تغییری در تصمیم‌گیری‌های این وب‌سایت نداد تا همین باعث کاهش 6.6 درصدی ترافیک روزانه این وب سایت شود.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها