کد خبر: 91903

در اولین روز از سال جدید میلادی به بررسی تازه‌های حوزه‌های علم و فناوری پرداخته‌ایم؛

2024 چشم‌انتظار کدام نوآوری‌ها باشیم؟

همان‌طور که در سال 2023 برترین پیشرفت‌های علمی را پشت سر گذاشتیم سال 2024 نیز جهان دستاوردهای متعددی را تجربه می‌کند و دانشمندان و محققان در حوزه‌های مختلف پزشکی، شیمی، محیط زیست، فضا و... توانسته‌اند به اکتشافات قابل توجهی دست پیدا کنند که تداوم این مطالعات می‌تواند آینده روشنی را پیش‌روی کره زمین و بشر قرار دهد.

ندا اظهری، مترجم: هر سالی که می‌گذرد فناوری‌ها و نوآوری‌ها و پیشرفت‌های علم و فناوری شگرفی در دنیا رخ می‌دهد که پیش از شروع سال جدید پیش‌بینی می‌شود که بشر در سال پیش‌رو شاهد آن خواهد بود و فرصتی برای بررسی دستاوردهای گذشته و دستاوردهای پیش‌رو ایجاد می‌شود. همان‌طور که در سال 2023 برترین پیشرفت‌های علمی را پشت سر گذاشتیم سال 2024 نیز جهان دستاوردهای متعددی را تجربه می‌کند و دانشمندان و محققان در حوزه‌های مختلف پزشکی، شیمی، محیط زیست، فضا و... توانسته‌اند به اکتشافات قابل توجهی دست پیدا کنند که تداوم این مطالعات می‌تواند آینده روشنی را پیش‌روی کره زمین و بشر قرار دهد. انجمن شیمی آمریکا به‌تازگی تازه‌ترین دستاوردهایی که در سال 2024 انتظار آن را خواهیم داشت، بیان کرده است.
افزایش سهم هوش مصنوعی در R&D
در حالی که هوش مصنوعی چشم‌اندازی روشن داشته، تحول هوش مصنوعی در حوزه شیمی و کشف دارو هنوز به‌طور کامل محقق نشده است. درحالی‌که این حوزه شکست‌های متعددی را نیز تجربه کرده اما نمی‌توان از پیشرفت‌هایی غافل شد که در این زمینه‌ها ایجاد شده است. هوش مصنوعی مولد نقش مهمی در کشف داروها ایفا می‌کند به‌طوری که یادگیری ماشینی بیشتر در تحقیقات محیطی و مدل‌های زبانی بزرگ مانند ChatGPTدر برنامه‌های مراقبت‌های بهداشتی و تنظیمات بالینی مورد آزمایش و استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از دانشمندان به‌دقت در جست‌وجویAlphaFold، نرم‌افزار پیش‌بینی ساختار پروتئینی شرکت DeepMindهستند که چگونگی درک پروتئین‌ها را متحول می‌کند. شرکت DeepMind و آزمایشگاه‌های «ایزومورفیک» به‌تازگی اعلام کرده‌اند که چگونه آخرین مدل آنها که دقت بالایی را نشان می‌دهد قادر است پیش‌بینی‌هایی را برای تمام مولکول‌های موجود در بانک داده پروتئین انجام داده و پوشش لیگاندها، اسیدهای نوکلئیک و تغییرات پس از انتقال را گسترش دهد. کشف آنتی‌بادی درمانی که توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شود نیز محبوبیت پیدا می‌کند و پلتفرم‌هایی چون موتور کشف آنتی‌بادی، یعنی RubrYc Therapeutics به پیشرفت تحقیقات در این زمینه کمک می‌کند. اگرچه بسیاری با هیجان بالایی به توسعه هوش مصنوعی می‌نگرند، نگرانی درمورد داده‌های آموزشی دقیق و قابل دسترس، انصاف و تعصب، عدم نظارت قانونی، تاثیر بر دانشگاه، تحقیقات و انتشارات علمی، توهمات در مدل‌های زبانی بزرگ و حتی نگرانی درمورد تهدیدات اطلاعاتی برای سلامت عمومی مورد بحث قرار می‌گیرند. باوجوداین، پیشرفت مستمر در زمینه هوش مصنوعی اجتناب‌ناپذیر است بنابراین انتظار می‌رود که در طول سال 2024 شاهد پیشرفت‌ها و نوآوری‌های جدید باشیم.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها