کد خبر: 91638

ارزشمندترین برند جهان امسال با افت 3 درصدی درآمد مواجه شد؛

رشد 13 درصدی R&D اپل در 2023

غول فناوری اپل از مهم‌ترین و پردرآمدترین شرکت‌های فناورانه دنیاست که به‌عنوان یک شرکت فناوری چندملیتی فعالیت می‌کند. این شرکت در سال 2022 چهارمین فروشنده بزرگ کامپیوترهای شخصی بود و از نظر درآمدی هم لقب بزرگ‌ترین شرکت تولیدی دنیا را یدک می‌کشد.

ندا اظهری، مترجم: غول فناوری اپل از مهم‌ترین و پردرآمدترین شرکت‌های فناورانه دنیاست که به‌عنوان یک شرکت فناوری چندملیتی فعالیت می‌کند. این شرکت در سال 2022 چهارمین فروشنده بزرگ کامپیوترهای شخصی بود و از نظر درآمدی هم لقب بزرگ‌ترین شرکت تولیدی دنیا را یدک می‌کشد. اپل همچنین دومین تولیدکننده گوشی‌های تلفن همراه در دنیاست و از این رو در کنار آلفابت، آمازون، متا و مایکروسافت یکی از پنج غول فناوری اطلاعات آمریکا را به خود اختصاص داده است. اپل هنوز هم به دلیل محصولات و کیفیتی که دارد، یکی از برترین تولیدکنندگان فناوری اطلاعات محسوب می‌شود.

کاهش 3 درصدی درآمد اپل
به گزارش statista، در تازه‌ترین گزارش مالی سال 2023 شرکت اپل که اخیرا منتشر شده، کل فروش خالص این شرکت در سالی که به روزهای پایانی آن نزدیک می‌شویم، چیزی حدود 383 میلیارد و 290 میلیون دلار برآورد شده است که در مقایسه با رقم کل درآمد 394 میلیارد و 330 میلیون دلاری در سال 2022 با کاهش حدود سه درصدی روبه‌رو شده است. اما درمجموع اگر بخواهیم بازه 10 ساله را در نظر بگیریم، کل درآمد سالانه این شرکت طی 10 سال گذشته چهاربرابر شده است؛ به‌طوری که درآمد آن از 170 میلیارد و 900 میلیون دلار در سال 2013 رشد 55 درصدی را نشان می‌دهد. در این میان، درآمد خالص اپل در سال 2023 به 97 میلیارد دلار رسید. توسعه پیاپی محصولات نوآورانه زمینه‌ساز رشد چشمگیر کمپانی اپل در طول این سال‌ها بوده است. از جمله محصولات این شرکت می‌توان به کامپیوترهای مک، آیفون، ‌آی‌پد و اپل‌واچ اشاره کرد که همگی جزء محصولات تحول‌آفرین و انقلابی هستند که از موفقیت تجاری بی‌نظیری برخوردار بوده‌اند. شواهد بیانگر آن است که فروش خالص تمام محصولات اپل در سال جاری روند کاهشی را تجربه کرده‌اند و سیستم‌های «مک» با افت 27 درصدی فروش، بالاترین کاهش را به خود اختصاص داده‌اند.

ارزش 3 هزار میلیارد دلاری اپل
ارزش بازار غول فناوری اپل برای نخستین بار از آگوست 2023 به بعد به سه هزار میلیارد دلار رسید که بزرگ‌ترین شرکت را بین 10 شرکت برتر دنیا از نظر ارزش بازار به خود اختصاص می‌دهد. این درحالی است که سهام اپل با افزایش دو درصدی به 193 هزار و 420 دلار در هر سهم رسید. سهام اپل نیزبه‌عنوان یکی از باارزش‌ترین شرکت‌ها در دنیا شناخته می‌شود به‌طوری که در یک دهه گذشته، قیمت سهام این شرکت بیش از 10 برابر شده و باعث شده است تا به‌عنوان نخستین شرکت تریلیون دلاری از نظر ارزش بازار شناخته شود. به گزارش cnbc، از سال 2022 اپل باارزش‌ترین برند در سراسر جهان شده است. فروشگاه‌های اپل هم با توجه به فروش محصولات چشمگیر از زمان افتتاح در اوایل دهه 2000 به توسعه کمپانی اپل کمک کردند. این فروشگاه‌ها سریع‌ترین خرده‌فروشی دنیا بودند که از فروش سالانه یک میلیارد دلاری هم پیشی گرفتند. نشان تجاری فروش سالانه این شرکت و محصولات متنوع اپل در حال حاضر در صدها نقطه از جهان به نمایش درمی‌آیند. بازار خانگی اپل بیشترین تمرکز فروش محصولات را در فروشگاه‌های اپل به خود اختصاص داده است.
به گزارش hindustantimes، ارزش بازار اپل بعد از رسیدن به سه هزار میلیارد دلار تنها کمتر از میزان GDPحدودا شش کشور دنیا شامل آمریکا 25 هزار و 500میلیارد دلار، چین 18 هزار میلیارد دلار، ژاپن چهار هزار و دو میلیارد دلار، آلمان چهار هزار و 70 میلیارد دلار، هند سه هزار و 400 میلیارد دلار و انگلیس سه هزار و 70 میلیارد دلار است. انتظار می‌رود بازار سهام آیفون افزایش یابد و با ارزش گذاری‌ای که روی آن انجام شده بازار آن از اقتصاد انگلیس هم پیشی گرفته است. با نرخ رشد فعلی این احتمال وجود دارد که ارزش بازار اپل در ماه‌های آینده از تولید ناخالص داخلی هند هم پیشی بگیرد. گمانه‌زنی‌ها هم حکایت از آن دارد که ارزش بازار اپل حتی از کل ارزش بازار شرکت‌های فرانسوی نیز بالاتر رفته است.

هزینه R&Dاپل12.5درصد رشد یافته است
به گزارش statista، کمپانی اپل در سال مالی 2023 چیزی قریب به29 میلیارد و 920 میلیارد دلار روی تحقیق و توسعه هزینه کرده است که در مقایسه با رقم 26 میلیارد و 250 میلیون دلاری سال گذشته، با رشد سه میلیارد و 500 میلیون دلاری با رشد 12.5 درصدی مواجه بوده است. بودجه عظیم تحقیق و توسعه این کمپانی در سال‌ها منجر به عرضه محصولات مختلف این شرکت شده است. پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته نشان می‌دهد که اپل در سال آینده هدست‌های واقعیت مجازی خود موسوم به Vision Pro را عرضه خواهد کرد که نخستین پلتفرم محاسباتی از زمان ارائه ساعت اپل در سال 2014 به شمار می‌رود. اپل از زمان شروع به کار جنجالی خود در گاراژی در کالیفرنیا، به یک غول صنعت فناوری تبدیل شده و امروز عنوان ارزشمندترین برند جهان را به خود اختصاص داده است. این شرکت بیش از 10 محصول جدید را در سال 2023 عرضه کرده و نسل‌های جدیدی از آیفون، ساعت اپل و‌ آی‌پد را نیز روانه بازار کرده ‌است. این شرکت علاوه‌بر محصولات الکترونیکی مصرفی خود بسته‌های نرم‌افزاری، برنامه‌های کاربردی، مرورگر هایوب و به‌تازگی فناوری‌های ابری را توسعه داده. این شرکت در ابتدای نوامبر 2019 با راه‌اندازی رسمی اپل تی‌وی‌پلاس بخشی از بازار خدمات رسانه‌ای را در دست گرفت البته به نظر می‌رسد اپل ورود با تاخیری در بازی رقابتی چنین محصولاتی داشته است. طیف گسترده محصولات و نرم‌افزارهای سازگار اپل هر ساله صدها میلیارد دلار درآمد به همراه دارد و آن را به نخستین شرکت دولتی تبدیل کرده است که برای اولین بار ارزش بازار آن به یک هزار میلیارد دلار رسید. با توجه به اینکه کل میزان GDP آمریکا در سال 2023 قریب به 26 هزار و 500 میلیارد دلار برآورد شده است، کل بودجه R&D که از GDP آمریکا به کمپانی اپل اختصاص داده شده حدود 0.1 درصد را به خود اختصاص می‌دهد.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها