کد خبر: 89672

«فرهیختگان» گزارش سال مالی بنیاد ملی علوم آمریکا (NSF) را بررسی می‌کند؛

پیش‌بینی بودجه 11.5 میلیارد دلاری برای NSF

بنیاد ملی علوم آمریکا (NSF) یک آژانس مستقل فدرال یا دولتی است که مدیریت آن از سوی رئیس‌جمهور منصوب و توسط سنای آمریکا تایید می‌شود.

ندا اظهری، مترجم: بنیاد ملی علوم آمریکا (NSF) یک آژانس مستقل فدرال یا دولتی است که مدیریت آن از سوی رئیس‌جمهور منصوب و توسط سنای آمریکا تایید می‌شود. از مهم‌ترین سیاست‌های ملی این بنیاد می‌توان به ارتقای پژوهش و آموزش در حوزه علوم و مهندسی اشاره کرد. حدود 1500 کارمند فدرال و 200 دانشمند طی قراردادهای موقت در این مرکز مشغول به کار هستند که همکاری آنها با یکدیگر، همگی در راستای کشف مسیرهای جدید پژوهشی در علوم، مهندسی و آموزش است. درصورتی‌که مقر اصلی بنیاد در اسکندریه، ویرجینیای آمریکاست، دفتری هم در نیوزیلند تاسیس‌ شده که برای پیشبرد طرح‌های بنیاد در ارتباط با طرح جنوبگان فعالیت می‌کند. در 73 سالی که از عمر بنیاد ملی علوم آمریکا می‌گذرد، طرح‌ها و ابتکارهای پژوهشی که بودجه‌های خود را از این بنیاد تامین کرده‌اند، باعث پیشرفت دانش شده و علاوه‌بر تقویت نوآوری‌های علمی، اقتصاد آمریکا را هم رو به جلو هدایت و امنیت ملی را تقویت کرده است. امروزه بسیاری از فناوری‌ها و صنایع که ریشه در رقابت‌پذیری اقتصاد آمریکا دارند مانند تولید پیشرفته، زیست فناوری، میروالکترونیک و نیمه‌رساناها و محاسبات کوانتومی با سرمایه‌گذاری‌هایی که بنیاد ملی علوم انجام داده، جان گرفته و به‌سرعت درحال پیش‌روی هستند. در گزارش مالی 2023 بنیاد ملی علوم آمریکا که به‌تازگی منتشر شده، اهداف پژوهشی بنیاد، بیش از همه روی قانون تراشه و علم 2022 تمرکز شده که هم کنگره آمریکا و هم دولت روی آن سرمایه‌گذاری کرده و باعث افزایش تمرکز روی فناوری و نوآوری است. نقش بنیاد به انتقال سریع‌تر دانش کمک می‌کند و پذیرش فناوری‌های جدید را سرعت می‌بخشد، از سرمایه‌گذاری‌های آمریکا با بالا بردن امنیت پژوهشی محافظت و اکوسیستم اکتشاف را تقویت می‌کند. علاوه‌بر این، سرمایه‌گذاری روی تحقیق و توسعه حوزه‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) آمریکا درکنار سرمایه‌گذاری‌های مکمل در شرکت‌ها، فرصت‌هایی را برای نوآوری برای همه افراد فراهم می‌کند.

7دهه تلاش برای پیشگامی در علم و فناوری
بنیاد ملی علوم (NSF) در سال 1950 به‌منظور پیشرفت علم، توسعه سلامت و رفاه ملی، و برقراری دفاع ملی راه‌اندازی شد. بیش از هفت‌دهه است که NSF از دانشمندان و پژوهش‌هایی حمایت کرده که به‌دنبال ناشناخته‌ها بوده است و مرزهای علوم و مهندسی را گسترش می‌دهند. تاکنون اکتشافاتی که با هزینه این بنیاد به سرانجام رسیده‌اند، منجر به پیشرفت‌ها و نوآوری‌های خاصی شده‌اند که چالش‌های علمی، اقتصادی و اجتماعی پیش‌روی آمریکا و جهان را مورد توجه قرار می‌دهند. این اکتشافات اغلب برخاسته از پژوهش‌های الهام‌گرفته از نیازهای واقعی دنیا بوده و روی راهکارهای کاربردی تمرکز کرده‌اند. فناوری‌هایی چون اینترنت و پرینت سه‌بعدی درحال تکامل هستند، درحالی‌که فناوری CRISPER نشانه‌هایی از حیات را نشان می‌دهد، فناوری‌ها از تولید واکسن کووید گرفته تا تولید محصولات مقاوم به شرایط آب‌وهوایی و بیماری‌ها را تسهیل می‌کنند. این تنها نمونه‌های محدودی از پیامدها و مزایای به‌دست آمده از سرمایه‌گذاری‌های بنیاد در پژوهش‌های بنیادی هستند. سرمایه‌گذاریNSF روی تمام رشته‌های STEM در تحقیق و توسعه بنیادی، کاتالیزوری برای پیشرفت‌های تحول‌آفرین به‌شمار می‌روند. به‌عنوان مثال طبق گزارش منتشرشده از منابع مالی سال 2023 بنیاد ملی علوم، این بنیاد از تیم‌های چندرشته‌ای حمایت کرده که به تولید مواد جدید با کاربری‌های گسترده و کاربردی در حوزه مراقبت‌های بهداشتی، تغییرات آب‌وهوایی، محاسبات نسل آینده و ارتباطات می‌انجامد. علاوه‌بر این، زیست‌شناسان به‌دنبال سیستم‌های زیستی هستند که به ارتقای امنیت غذایی و کنترل آب آشامیدنی از نظر آلاینده‌ها کمک می‌کند. محققان مستقر در جنوبگان نیز با سرمایه‌گذاری بنیاد ملی علوم به‌دنبال توسعه در زمینه «اخترشناسی نوترینو» با بینش‌های پیشگام در ماهیت جهان هستند. علاوه‌بر گسترش دسترسی به زیرساخت‌های پژوهشی و ایجاد روابط میان‌رشته‌ای محققان، شرکای پژوهشی می‌توانند اکتشافات علمی و نیز تبدیل علم به محصول و خدمات را تسهیل کنند.
گرنت 5 میلیون دلاری برای توسعه علم تراشه و نیمه‌رساناها
NSF در سال مالی 2023، از بودجه اختصاص‌یافته به قانون علم و تراشه برای پیشرفت مشارکت‌های خصولتی در حمایت از سرمایه‌گذاری روی حوزه‌های میکروالکترونیک و نیمه‌رساناها استفاده کرده‌اند. این اقدام منجر به پیشرفت سریع در فناوری‌ها و تولید نیمه‌رساناها و نیز توسعه نیروی کار خواهد شد. چند دهه تلاش بنیاد برای تقویت همکاری بین صنایع، دانشگاه‌ها و دولت، پروژه‌های پژوهشی آمریکا را رو به جلو حرکت می‌دهد و به ثبات جایگاه بنیاد به‌عنوان رهبری آمریکا در حوزه علم و فناوری کمک می‌کند. یکی از مراکزی که بودجه خود را از بنیاد ملی علوم آمریکا دریافت می‌کند، مرکز عالی پژوهش‌ها در حوزه علم و فناوری (CREST) است که نخستین فاز این مرکز با تمرکز روی آهنرباهای پیشرفته و نیمه‌رساناها راه‌اندازی خواهد شد. این مرکز پژوهشی و آموزشی قرار است در دانشگاه ایالتی مورگان واقع در بالتیمور و با سرمایه‌گذاری بنیاد راه‌اندازی شود. گرنت پنج‌ساله‌ای که با مبلغ پنج میلیون دلار به‌دنبال قانون علم و تراشه 2022 ارائه‌شده، از این دانشگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه سیاهپوستان حمایت می‌کند که نقش حیاتی در تربیت نیروی کار بااستعداد و متخصص در فناوری ایفا می‌کند. این مرکز با موسسات دیگر مطالعات برجسته و نوآورانه‌ای را روی تولید آهنرباهای پیشرفته و نیمه‌رساناها و نظارت بر آموزش حوزه‌های STEM و توسعه ابداعات جدید انجام می‌دهند که شامل دو دوره فارغ‌التحصیلی جدید، ابداعات آموزشی مشترک مانند کارآفرینی و دوره‌های تابستانی برای دانش‌آموزان دبیرستانی و معلمان علوم می‌شود.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها