کد خبر: 89595

شراره نظری، قهرمان مچ‌اندازی آسیا؛

حقوقی نمی‌گیریم اما مچ‌اندازی آینده روشنی دارد

شراره نظری، قهرمان مچ‌اندازی آسیا و کشور و نماینده ایران در مسابقات جهانی آنتالیا که میهمان «فرهیختگان» بود، درباره نحوه تمرینات در این رشته ورزشی گفت: تمرینات ما فقط به یک کار خاص محدود نشده است.

شراره نظری، قهرمان مچ‌اندازی آسیا و کشور و نماینده ایران در مسابقات جهانی آنتالیا که میهمان «فرهیختگان» بود، درباره نحوه تمرینات در این رشته ورزشی گفت: «تمرینات ما فقط به یک کار خاص محدود نشده و تلفیقی از تمرینات سرعتی، استقامتی و قدرتی است. گاهی مردم فکر می‌کنند در این رشته باید ورزشکار حتما قدرت زیادی داشته باشد یا مثلا جثه بزرگی داشته باشند تا بتواند موفق شود. من هم در ابتدا چنین فکری می‌کردم که چطور بدون اینکه جثه بزرگی داشته باشم بتوانم در این رشته فعالیت کرده و بتوانم موفق عمل کنم اما این تفکر اشتباه است، چون اولین فاکتور برای موفقیت در رشته ما سرعت است و هرچقدر شما سرعتی‌تر و چابک‌تر باشید می‌توانید موفق‌تر باشید. ضمن اینکه مباحث تمرکز و استفاده از هوش و تفکر نیز در مچ‌اندازی فاکتورهای بسیار مهمی به‌شمار می‌روند.»
وی ادامه داد: «از بچگی این رشته در خانواده یا مدارس بین همه ما باب بوده اما سبک انجام آن با سبک برگزاری حرفه‌ای رقابت‌ها متفاوت است. در سطح آماتور که به آن اشاره کردم فقط زور فاکتور موفقیت به‌شمار رفته، این درحالی است که امروز در این رشته در سطح حرفه‌ای تکنیک بسیار مهم است. به‌خاطر همین باید یک‌سری فنون و تکنیک‌ها را بلد باشید که خود من در اولین مسابقه بدون یادگیری این فنون شرکت کردم اما کم‌کم اطلاعات بیشتری را در این خصوص به‌دست آوردم و در مسیر حرفه‌ای شدن گام برداشتم. باید تاکید کنم که در این رشته ما از دنیا عقب هستیم، هرچند فعالیت‌های اخیر فدراسیون که بانوان را به این رشته ورود داده و با اعزام‌های بین‌المللی که انجام شده می‌توانیم به آینده این رشته در کشورمان خوشبین باشیم. ما از این رشته ورزشی حقوقی دریافت نمی‌کنیم اما این رشته در کشورمان درحال پیشرفت است.»
نظری درباره تبعیض بین قهرمانان رشته‌های مختلف تاکید کرد: «رشته ما طرفداران زیادی دارد، چون هرکسی حداقل یک‌بار این رشته را امتحان کرده است و تمامی قهرمانان رشته‌های دیگر حداقل یک‌بار آن را انجام داده‌اند. شاید 40 سال پیش فوتبال هم توجه مردمی و رسانه‌ای امروز را نداشت و حالا که برای این رشته این اتفاق افتاده ‌ای کاش حالا رشته‌های نوپا را تبلیغ و از این‌طور رشته‌ها حمایت کنند و ما هم از رشته‌های نوپای بعدی حمایت خواهیم کرد تا به این شکل در خانواده ورزش به هم کمک کنیم. شاید جالب باشد بدانید تیم ملی مچ‌اندازی هند توسط یک کارگردان سینمایی برای حضور در مسابقات آسیایی راه‌اندازی و آماده شده است و ما هم می‌توانیم از این دست اقدامات را برای شناخت رشته‌های ورزشی نوپا انجام دهیم.»

مرتبط ها