کد خبر: 89594

امیر عابدینی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»؛

وقتی پول ندارید لزومی ندارد مهاجم درجه 3 بخرید

امیر عابدینی یکی از مدیران شناخته‌شده در فوتبال ایران است که سابقه سال‌ها کار در فدراسیون و باشگاه پرسپولیس را در کارنامه مدیریتی خود دارد. او در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان» در مورد مسائل مختلف که عمده ترین آن پرسپولیس بود به سوالات مطرح شده پاسخ داده است که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش: امیر عابدینی یکی از مدیران شناخته‌شده در فوتبال ایران است که سابقه سال‌ها کار در فدراسیون و باشگاه پرسپولیس را در کارنامه مدیریتی خود دارد. او در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان» در مورد مسائل مختلف که عمده ترین آن پرسپولیس بود به سوالات مطرح شده پاسخ داده است که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

حتما در جریان هستید که این روزها هجمه سنگینی روی مدیریت باشگاه پرسپولیس به خاطر خرید نبیل باهویی بدون تایید سرمربی این تیم وجود دارد و عملکرد ضعیف این بازیکن این هجمه‌ها را بیشتر کرده است.
اجازه دهید من بحثی عام داشته باشم. واقعیت این است که ما قدر مدیران خوب‌مان را نمی‌دانیم و اتفاقاتی هم که رخ می‌دهد عجیب و غریب است، یعنی گاهی اوقات به یک سیستم و تعهدات آن سیستم نسبت به کسانی که در چهارچوب آن زمان تصمیمات خوبی نمی‌گیرند تن می‌دهیم. تصمیمات عام‌شان شاید خوب باشد اما تصمیمات خاص‌شان خوب نیست. متاسفانه این نوع تفکر در خیلی از ارکان مدیریتی ما به چشم می‌آید. نمی‌دانیم چرا فردی را برای مدیریت انتخاب کرده و بعد او را برکنار می‌کنیم. اگر آن مدیر ضعیف است پس چرا او را انتخاب می‌کنیم. آن وقت شما می‌بینید عوارض به‌وجودآمده از این عزل و نصب‌ها چقدر به سازمان‌ها، باشگاه‌ها، ارگان‌ها و... ضربه می‌زند. در چنین شرایطی مدیر جدید با کوهی از مشکلات قبلی مواجه می‌شود. درواقع مدیر جدید کوله‌باری از مشکلات را بر دوش می‌کشد و در چنین شرایطی نمی‌تواند تصمیمات درستی بگیرد. من پرسپولیس را مثال می‌زنم که در اوج مشکلات داخلی و مالی‌اش راهی مسابقات مهمی چون لیگ قهرمانان شده و باید با تیم‌هایی رقابت کند که به‌نوعی پول‌شان از پارو بالا می‌رود و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند! پرسپولیس در هزینه‌های جاری‌اش هم مشکل دارد و در چنین شرایطی چطور باید با تیم‌های بزرگ آسیایی رقابت کند. باشگاهی که در آن آرامش وجود نداشته باشد نمی‌تواند مسیر خوبی را در پیش گیرد. من سعی کردن عام صحبت کنم که دوستان نروند شکایت کنند!

باشگاهی که با این همه مشکلات مالی مواجه است چه دلیلی دارد که مسئولانش بروند مهاجم خارجی با دستمزد 350 هزار دلاری جذب کنند، آن هم در شرایطی که سرمربی مخالف است؟
من مجبورم مثالی از دوره مدیریت خودم بزنم. در آن مقطع شرایط مالی باشگاه پرسپولیس بد نبود از این جهت که می‌دانستیم چطور درآمدزایی کنیم. در کنار درآمدزایی از تبلیغات پیراهن از راه ترانسفر بازیکن به اروپا نیز درآمد خوبی داشتیم. اما با این حال با وجود اینکه می‌توانستیم به سراغ بازیکن خارجی نمی‌رفتیم. در تمام دوران هشت سال مدیریت من در پرسپولیس این تیم بازیکن خارجی جذب نکرد اما به‌جای آن چندین بازیکن را ترانسفر کردیم. درست در مقطعی که باشگاه نیاز به آن بازیکن داشت و هوادار مخالف جدایی‌اش بود من او را ترانسفر می‌کردم تا درآمد خوبی داشته باشیم. البته خیلی مهم بود بازیکنی که ترانسفر می‌کنیم عملکرد خوبی داشته باشد و به‌نوعی الگو شود. خوشبختانه علی دایی با عملکرد خوبش در آلمان توانست راه را برای دیگر بازیکنان ایرانی باز کند. بعد از آن کشورهای ژاپن و کره‌جنوبی هم به فکر ترانسفر بازیکن به اروپا افتادند. حتی سامی جابر عربستانی هم ترانسفر شد. اما الان می‌بینیم که تیم‌های سرمایه‌دار آسیایی به‌دنبال این هستند که ستارگان صاحب‌نام فوتبال دنیا را به کشورشان بیاورند و تیم‌های عربستانی به بهترین شکل در‌حال انجام این کار هستند که مطمئن باشید به‌نفع فوتبال آسیا هم هست. در چنین شرایطی وقتی ما نمی‌توانیم به سراغ این بازیکنان برویم چون بضاعتش را نداریم، بهتر است دنبال بازیکنان درجه سه فوتبال اروپا هم نباشیم و به‌جای آن به بازیکنان جوان و مستعد خودمان بها دهیم.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها