کد خبر: 89591

«طوفان الاقصی» باعث قرار گرفتن منطقه در آستانه روندهای جدیدی شده است؛

فلسطین اشغالی عرصه دستخوانی از آمریکا

دور نخست جنگ «طوفان الاقصی» که 48 روز به طول انجامید، نشان داد رژیم‌صهیونیستی در حوزه ذخیره‌سازی و تولید «مهمات» دچار مشکل است. رژیم با نزدیک به 400 جنگنده عملیاتی و چهار هزار تانک و تعداد بیشتری نفربر و خودروهای زرهی، کمبودی به لحاظ تسلیحات و حتی قطعات مصرفی ندارد، بلکه مشکلاتش متمرکز بر حوزه «مهمات» است.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه جهان‌شهر: دور نخست جنگ «طوفان الاقصی» که 48 روز به طول انجامید، نشان داد رژیم‌صهیونیستی در حوزه ذخیره‌سازی و تولید «مهمات» دچار مشکل است. رژیم با نزدیک به 400 جنگنده عملیاتی و چهار هزار تانک و تعداد بیشتری نفربر و خودروهای زرهی، کمبودی به لحاظ تسلیحات و حتی قطعات مصرفی ندارد، بلکه مشکلاتش متمرکز بر حوزه «مهمات» است. این پدیده نیز نه در نبرد با چندین جبهه، بلکه در جریان نبرد با باریکه غزه با وسعت 360 کیلومت مربع رخ داده است. این موضوع دلایلی دارد.
1. نیاز به بمباران و گلوله‌باران چندباره
ارتش رژیم پیش از ورود زمینی به نوار غزه تلاش کرد زیرساخت‌های نظامی مقاومت در این منطقه مانند تونل‌ها و مراکز ذخیره‌سازی و تولید سلاح را با بمباران، نابود یا ناکارآمد سازد. گلوله‌باران‌ها که برای آماده‌سازی برای پیشروی زمینی صورت می‌گرفتند، در ادامه نیازمند تجدید بودند زیرا احتمال داشت نیروهای حماس مجددا از طریق تونل یا حتی سطح زمین به مناطقی که پیشتر بمباران شده بودند بازگشته و در آنها کمین کنند. این نیاز مداوم به بمباران و گلوله‌باران‌ باعث شد تا رژیم‌صهیونیستی دچار کمبود مهمات شود. از همین رو تهاجم رژیم به غزه را نمی‌توان جنگ با یک منطقه کوچک دید زیرا نیاز به تعدد حملات، وسعت آن را درحال حاضر غیرقابل محاسبه کرده است. به گزارش وال‌استریت ژورنال، آمریکا برای کمک به رژیم در حین جنگ و پرساختن ذخایر مهمات رژیم حدود ۱۵۰۰۰ بمب و ۵۷۰۰۰ مهمات توپخانه برای تل‌آویو ارسال کرده است.
2.جغرافیای وسیع جنگ
رژیم در جریان جنگ از چهار جبهه خارجی لبنان، سوریه، عراق و یمن مورد حمله قرار گرفته که به‌طور مستقیم به لبنان و سوریه واکنش نظامی نشان داده و آمریکا نیز به‌طور رسمی در عراق دست به اقدام زده است. وسعت این چهار کشور که از آنها حملاتی علیه رژیم صورت گرفته درمجموع یک میلیون و 608 هزار کیلومترمربع است که 40 هزار کیلومترمربع (2.5 درصد) از وسعت ایران کوچک‌تر است. گروه‌های مقاومت در تمام این جغرافیا مستقر نیستند اما وسعت محدوده کشوری محل استقرارشان، می‌تواند وسیع بودن جبهه فعال شده در مقابل رژیم را نشان دهد. صهیونیست‌ها برای عملیات در این جبهه‌ها به صورت زمینی (لبنان و سوریه) و هوایی (عراق و یمن) باید آمادگی‌های لازم را داشته باشند که به لحاظ تسلیحاتی تقریبا آمادگی آن را دارند، به جز جبهه یمن که فاصله‌ای بسیار زیاد از فلسطین اشغالی دارد. با این‌حال این آمادگی به لحاظ مهمات وجود ندارد.
3. محدودیت فضای انبار مهمات
فلسطین اشغالی 27 هزار کیلومترمربع وسعت دارد که شش هزار کیلومترمربع آن را کرانه باختری و غزه تشکیل می‌دهد که برای ذخیره‌سازی مهمات مطمئن نیستند. در فضای باقی مانده نیز مناطق مرزی برای ذخیره‌سازی سنگین سلاح، امن نبوده و از این رو صهیونیست‌ها با محدودیت فضا برای این امر مواجهند.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها