کد خبر: 89515

تیم‌هایی که در آسیا نیستند شانس بیشتری برای قهرمانی لیگ دارند؛

6 مصدوم برای تیمی که در کورس قهرمانی است آمار خوبی نیست

در وهله اول باید به این نکته اشاره کرد که دو نکته در موضوع ارتباط بین برنامه‌ریزی مسابقات و وقفه‌های مکرر در آن و افزایش میزان آسیب‌دیدگی بازیکنان نقش دارند؛ اول، روش و مدل تمرین و دوم، سازوکار پیشگیری از مصدومیت در فوتبال.

بهزاد نوشادی، متدلوژیست علم تمرین و مربی بدنساز فوتبال: در وهله اول باید به این نکته اشاره کرد که دو نکته در موضوع ارتباط بین برنامه‌ریزی مسابقات و وقفه‌های مکرر در آن و افزایش میزان آسیب‌دیدگی بازیکنان نقش دارند؛ اول، روش و مدل تمرین و دوم، سازوکار پیشگیری از مصدومیت در فوتبال. اما در این بین نکته مهم‌تر این است که در هیچ کجای دنیا به غیر از فیفادی به‌خاطر بازی‌های ملی یا درون‌قاره‌ای، لیگ حرفه‌ای آن کشور تعطیل نمی‌شود و فقط فاصله مسابقات کمتر و فشرده‌تر می‌شود این در حالی است بهترین راهکار حرفه‌ای با توجه به وقفه‌های طولانی در برنامه‌ریزی لیگ در حال حاضر تمرین کردن در شرایط مسابقه است، یعنی عین شرایط مسابقه تمرینات هفتگی طراحی شود با این تفاوت که باید لود تمرین را تغییر دهیم، یعنی تغییرات باید در اصل اورلود و آندرلود پیاده‌سازی و اجرا شود. واضح‌تر، یعنی کیفیت تمرینی به کمیت و ریکاوری اولویت بیشتری پیدا می‌کند و فاکتورهای متغیرهایی مثل زمان تمرین، تکرار تمرین، شدت ضربان، تعداد بازیکنان، مسافت زمین تمرین را بالاتر می‌بریم. در وهله بعدی بهترین روش تمرینات نیز بازی‌های اسمال ساید گیم و راندو با تعداد عددی پنج الی هفت بازیکن و آخر هر هفته هم شیبه‌سازی بازی رسمی -تدارکاتی با تیم‌های هم‌سطح لیگ است. از سوی دیگر نیز تمرین باید بر مبنای سیستم بازی هر تیمی که با آن بازی می‌کند طراحی شود در غیر این صورت تیم دچار مشکل می‌شود چون به ترتیب هر سیستم به هفت درصد متابولیسم انرژی بدنی بیشتری نیاز دارد. البته باید تاکید شود که این روش تمرینات تا پایان ژانویه که هنوز بازیکنان از نظر جسمی و ذهنی فرسوده نشده‌اند قابل برنامه‌ریزی و استفاده است. مورد دوم بحث کنترل بازیکنان مصدوم است که این اتفاق به‌خصوص تیم‌هایی که در کورس قهرمانی هستند را آسیب‌پذیر می‌کند. متاسفانه به دلایل زیادی در آماده‌سازی فصلی، هنوز تیم‌های ما نمی‌توانند در چهار جبهه ملی، باشگاه‌های آسیا، لیگ داخلی و حذفی مسابقات باکیفیتی داشته باشند که یکی از آنها به مدیریت پیشگیری از مصدومیت‌های بدون درگیری در ایران مربوط می شود. امروز شاهد هستیم به‌طور مثال شش بازیکن اصلی یک تیم مدعی در طول یک ماه مصدوم شده‌اند که این امر برای تیمی که در کورس قهرمانی است آمار خوبی نیست. از سوی دیگر مسائل اشاره‌شده شانس تیم های مدعی که در لیگ آسیا بازی نمی‌کنند را برای قهرمانی در لیگ برتر بیشتر می‌کند. در وهله بعدی باید به این مورد اشاره کرد که با توجه به قانون 5 تعویض بعد از کرونا، وظایف مربیان بدنساز تغییر پیدا کرده و به تخصص «ری هب فیتنس» گرایش پیدا کرده است؛ موضوعی که هنوز حتی برخی از مربیان بدنساز خارجی شاغل در ایران از آن غافل شده‌اند. یک اصل مهم هست که می‌گوید: تیمی که از ماه ژانویه تا ماه می‌ کمتر مصدومیت بدهد قهرمان فصل می‌شود این در شرایطی هست که با توجه به شروع فصل هوای سرد و عدم اجرای روش RAMP در آماده‌سازی بازیکنان آمار مصدومیت‌ها به‌خصوص همسترینگ بالاتر می‌رود و با توجه به فقدان زیرساخت مناسب، زمین چمن تکنولوژی گران، روش‌های ریکاوری، ترانسفر و... این وقفه‌های ناخواسته فرصت مناسبی هست که به‌واسطه آن می‌توان به اهمیت تمرینات پیشگیری از آسیب و بازگشت مصدومان پی برد؛ چراکه اگر مسابقات به همین شکل ادامه پیدا می‌کرد هر تیم نصف بازیکنان خود را از دست می‌داد.
در آخر باید به این نکته اشاره کرد که تعطیلات ناپیوسته لیگ می‌تواند برای مربیان باهوش و حرفه‌ای فرصت مناسبی باشد که اولین سال کار با یک تیم جدید را تجربه می‌کنند که به جای اینکه ریتم شرایط مسابقه تیم خود را به‌خاطر این وقفه‌ها از دست ندهند با کنترل فشار تمرین از طریق GPS در گیم مدل و نواقص تیمی 10 بازی گذشته خود افکار و تجارب جدیدی را برای ادامه فصل ایجاد کنند.

مرتبط ها