کد خبر: 89420

«فرهیختگان» براساس یک نظرسنجی استراتژی کلان در سیاستگذاری دانشگاه‌های جهان را بررسی کرد؛

20 مساله جدی در حکمرانی آموزش عالی

آموزش عالی دنیا در سال 2023 با تغییر و تحولات کلانی روبه‌رو شده که هم در بخش نیروی کار، بخش فرهنگی و فناوری جدیدترین‌ها به کار رفته تا آموزش عالی به نهایت پیشرفت خود دست پیدا کند. در این سه حوزه درخلال تغییراتی که ایجاد شده، تاثیرات و گام‌های عمده‌ای عنوان شده است که موسسات در پاسخ به هر گرایش انجام داده‌اند.

ندا اظهری، مترجم: آموزش عالی دنیا در سال 2023 با تغییر و تحولات کلانی روبه‌رو شده که هم در بخش نیروی کار، بخش فرهنگی و فناوری جدیدترین‌ها به کار رفته تا آموزش عالی به نهایت پیشرفت خود دست پیدا کند. در این سه حوزه درخلال تغییراتی که ایجاد شده، تاثیرات و گام‌های عمده‌ای عنوان شده است که موسسات در پاسخ به هر گرایش انجام داده‌اند. برخی از این روندها با گزارش روند آموزش عالی 2022 همپوشانی دارند اما با وجود این درحالی که برخی موضوعات و مسائل ثابت و بدون تغییر هستند، تغییرات قابل‌توجهی در بسیاری از روندها برای سال 2023 رخ داده است. در دوراهی همه‌گیری کرونا، موسسات آموزش عالی از واکنش اضطراری به سازگاری درازمدت و برنامه‌ریزی استراتژیک برای آینده روی آوردند. بسیاری از موسسات فرآیندهای یادگیری و آموزشی خود را به‌صورت ترکیبی از شیوه‌های کلاس‌های حضوری و آنلاین و کلاس‌های از راه دور ترتیب داده و نیز از بسیاری از فناوری‌ها و ابزارهای نوآورانه برای آموزش استفاده کرده‌اند. درحال‌حاضر موسسات تمرکز خود را بیشتر روی طراحی و اجرای سیاست‌های موردنیاز و راه‌های ابتکاری، خلق موقعیت‌های جدید، کمیته‌های مربوط و کارگروه‌ها و نیز گسترش و به‌روزرسانی فناوری‌ها متمرکز شده‌اند. درحالی‌که موسسات آموزشی برای طی این مسیرها برای دستیابی به آینده‌ای پایدار آماده می‌شوند، رهبران و مدیران آنها هنوز هم نیاز دارند چالش‌های مهم این مسیر را مانند حفظ و جذب بیشتر دانشجویان، اعضای هیات‌علمی، کارکنان و مدیران؛ هزینه‌ها و بودجه‌ها؛ تغییر در انتظارات و اولویت‌ها در زمان تدریس، یادگیری و شیوه‌های کار و موضوعات فرهنگی گسترده‌تری چون سواد دیجیتال و ارزش آموزش عالی را مدنظر قرار دهند و برای آنها برنامه‌ریزی کنند.

1- افزایش نیاز به برقراری امنیت و حفاظت داده
از منظر تغییر در نیروی کار، موسسات تیم‌ها، گروه‌های کاری و موقعیت‌هایی ایجاد کرده‌اند که صرفا روی موضوعات امنیت سایبری متمرکزند. با وجود این، درپی «استعفای بزرگ» و به‌دلیل رقابت‌پذیری بازار کار فعلی، موسسات در جذب و استخدام کارمندان با چالش‌هایی روبه‌رو هستند. رهبران سازمانی برای تجهیز استادان، کارکنان، مدیران و دانشجویان موجود به مهارت‌ها و دانش امنیت سایبری نیاز دارند و تلاش خود را در ارائه آموزش به آنها افزایش می‌دهند. از منظر تغییر در فرهنگ موسسات به‌دنبال برنامه‌ریزی‌های استراتژیک و مشغول اجرای طرح‌ها و سیاست‌های جدید با موضوعیت امنیت سایبری هستند. برخی نیز کمپین‌هایی را برای افزایش آگاهی نسبت به امنیت سایبری سیاست‌هایی را برای ترکیب قوانین فدرال و ایالتی یا سایر چهارچوب‌های امنیتی ایجاد کرده‌اند. موسسات همچنین روی بیمه سایبری سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تلاش خود را برای تشخیص و جلوگیری از تهدیدهای امنیتی بیشتر کرده‌اند. پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی از افزایش نیاز به برنامه‌ریزی و سیاست‌هایی یاد کرده‌اند که به‌ویژه روی امنیت داده و موضوعات امنیت سایبری و اخلاقی تمرکز دارند. در زمینه تغییر در فناوری نیز بیشتر موسسات استفاده از فناوری‌های جدید و اقدامات امنیتی را از قبیل فناوری احراز هویت چندعاملی، ابزارهای پسورد، تشخیص تهدید، فناوری کنترلی و نظارتی، نرم‌افزار تشخیص بدافزار و امنیت وای‌فای به‌طور گسترده‌تر مورد استفاده قرار داده‌اند.

2- نیاز به تداوم ترتیب کاری ترکیبی و از راه دور
موسسات آموزش عالی در دوران همه‌گیری کرونا مدل‌های کاری از راه دور را به دلایل حفظ سلامت و ایمنی افراد اجرا کرده‌اند اما به‌تازگی به کمرنگ‌تر شدن این ویروس، کارها دوباره به فعالیت‌های عادی خود بازگشته‌اند. در زمینه تغییر نیروی کار، افزایش فرصت‌های کاری از راه دور و ترکیبی بازار کار رقابتی بالایی را ایجاد کرده و موسساتی که از این قانون جدید کامل استقبال نکرده‌اند، برای پر کردن شکاف جایگاهی خود هم از لحاظ جذب و هم از لحاظ حفظ نیروی کار دچار مشکل شده‌اند. برخی موسسات به دلیل رقابت بالایی که ایجاد شده بود، نیروی کار از راه دور بیشتری جذب کرده بودند. در این نظرسنجی مشخص شده است که با این نوع برنامه‌ریزی، هزینه‌های مرتبط کاهش یافته و بهره‌وری کارکنان افزایش داشته است. در زمینه فرهنگ بسیاری از موسسات، سیاست‌هایی را برای حمایت از ترتیب از راه دور یا ترکیبی اجرا کرده‌اند. برخی نیز هنوز درحال آزمایش این سیاست‌ها و برنامه‌ها هستند و اثربخشی آنها را ارزیابی می‌کنند. همان‌طور که موسسات به‌سمت ترتیب از راه دور و ترکیبی حرکت می‌کنند، با نگرانی‌هایی چون ایجاد و حفظ فرهنگ و اشتغال، ایجاد دوباره وظایف و رویدادها با فرمت دیجیتال و رسیدگی به مسائل مربوط به سلامت روان و برابری مواجه شده‌اند. از سوی دیگر در زمینه فناوری بسیاری از موسسات، فناوری را برای حمایت از کارهای ترکیبی و از راه دور ازجمله خدمات مبتنی‌بر خدمات ابری، دسترسی به شبکه‌های خصوصی مجازی، نرم‌افزار زوم و دیگر پلتفرم‌های جلسات، قابلیت‌های تلفن از راه دور، تجهیزاتی چون هدست و دوربین و تغییر از رایانه‌های رومیزی به لپ‌تاپ به کار گرفته‌اند. بسیاری از موسسات درحال ارتقا یا پیکربندی مجدد فضاهای کاری برای حمایت از فرهنگ کاری انعطاف‌پذیر و ترکیبی هستند.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها