کد خبر: 89269

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد؛

غزه پرچمدار انتقال تمدنی بزرگ در جهان است

پدیده بسیار مهم طوفان ‌الاقصی و اتفاقاتی که این مدت شاهد آن بودیم از زوایای مختلفی قابل بررسی است ولی به نظرم می‌رسد که مجموعه این اتفاقات را می‌توانیم در یک چهارچوب تمدنی تحلیل کنیم؛ زیرا در آستانه یک انتقال تمدن بزرگ هستیم.

محمدهادی همایون، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد با اشاره به اتفاقات طوفان ‌الاقصی بیان کرد: «پدیده بسیار مهم طوفان ‌الاقصی و اتفاقاتی که این مدت شاهد آن بودیم از زوایای مختلفی قابل بررسی است ولی به نظرم می‌رسد که مجموعه این اتفاقات را می‌توانیم در یک چهارچوب تمدنی تحلیل کنیم؛ زیرا در آستانه یک انتقال تمدن بزرگ هستیم و همه این ماجرا در سرزمینی به نام فلسطین شکل می‌گیرد و موضوعی به نام غزه امروز پرچم‌دار این جریان بسیار بزرگ است.»
وی افزود: «مقام‌معظم‌رهبری از جریان غزه تعبیر کلید فرج مسلمین را داشتند. اما چرا فلسطین کلید فرج است و چرا این اتفاق بزرگ با محوریت فلسطین رخ می‌دهد؟ اجازه بدهید که از یک تحلیل جغرافیایی شروع کنیم که در فهم مساله فلسطین حائز اهمیت است. حضرت ابراهیم در زمان خود مامور به مهاجرت از کوفه به فلسطین شدند؛ این سرزمین بسیار مهم که من به آن پایتخت تمدنی جهان می‌گویم برای مدتی به شکل تعلیق درآمد و بنا شد که دین خداوند از جای دیگری گسترش پیدا کند.» همایون ادامه داد: «در ابتدای حرکت حضرت ابراهیم به سمت مصر هاجر و حضرت لوط به ایشان ملحق شدند و در نهایت این سه به فلسطین مهاجرت کردند. فلسطین از لحاظ جغرافیایی دقیقا محل تلاقی سه قاره اصلی، اروپا، آسیا و آفریقا است و درواقع می‌توان گفت این سرزمین مانند فروشگاهی که در چهارسوی بازار قرار دارد، مرکزیت دارد. بسیاری از لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها نیز از گذشته تاجر بودند و اصلا بحث تجارت از این منطقه آغاز شد. این مساله حتی با فرهنگ آنها آمیخته و این کشورها در رفتار سیاسی خود کاملا روحیه معاملاتی دارند. به طور طبیعی در منطقه فلسطین فرهنگ‌ها با یکدیگر آمیخته می‌شوند.»
همایون با بیان اینکه فلسطین جایگاه میان‌‌فرهنگی دارد، اظهار کرد: «در نتیجه حضرت ابراهیم یا هر کس دیگری اگر می‌خواهد پیام دین را در عرصه جهانی گسترش دهد قاعدتا باید از فلسطین شروع کند. حضرت ابراهیم مامور می‌شود که در قدس ساکن شود. این ماجرا از طریق فرزندانش ادامه پیدا کرد تا به قوم بنی‌اسرائیل رسید. از ابتدا برنامه خداوند این بود که پیامبران، دین خدا را از منطقه فلسطین راهبری کنند.» وی افزود: «زمانی که رسانه‌ها می‌خواهند درباره اهمیت فلسطین صحبت کنند، به دو ویژگی محل معراج پیامبر اکرم و دیگری اینکه قدس قبله اول مسلمین است، استناد می‌کنند. اما امروز مقابله‌ای که با رژیم‌صهیونیستی صورت می‌گیرد، جنگ دین با ضد‌دین و حزب شیطان است و نه جنگ بین ادیان که ما ادعا کنیم از لحاظ دینی در این جنگ سهم داریم. در نتیجه اگر بگوییم معراج پیامبر در این سرزمین اتفاق افتاده و قائل به جنگ ادیان باشیم، صهیونیست‌ها نیز می‌توانند بگویند که زندگی همه پیامبران ما در این سرزمین شکل گرفته یا اگر بگوییم قدس قبله اول مسلمین بوده، می‌توانند ادعا کنند که اگر در مدت زمان محدودی قدس قبله شما بوده برای ما همیشه قبله است. ماجرا این نیست و حتی پیامبر از قبله اول ناراضی و به دنبال تغییر آن بودند.» همایون با اشاره به اینکه اهمیت فلسطین منعطف به مرکزیت جغرافیایی آن است، تشریح کرد: «این سرزمین به شدت برای حزب‌الله و حزب شیطان دارای اهمیت است. اگر قرار بر این باشد که یک انتقال تمدنی رخ دهد، قاعدتا باید با محوریت سرزمین فلسطین باشد. زمانی قرار بود بنی‌اسرائیل یک قوم متحد باشند و این ماموریت را انجام دهند اما بین آنها اختلاف افتاد و خداوند تدبیری کرد و این قوم را به مصر پایگاه تربیتی جهان فرستاد اما در نهایت این قوم به جای حزب‌الله به حزب شیطان تبدیل شد.»
وی افزود: «تقریبا برای همه افرادی که در حوزه فلسطین و رژیم اشغالگر قدس فعالیت می‌کنند، روشن است که فرمول نابودی آنها فروپاشی است و لازم نیست که اسرائیل با جنگ از بین برود. آیات ابتدایی سوره اسرا این مساله را روشن می‌کند و خواهید دید که چگونه اسرائیلی‌ها با دستان خودشان شهرک‌هایشان را تخریب می‌کنند.» همایون با اشاره به آیات قرآن درباره فلسطین و رژیم‌صهیونیستی، بیان کرد: «خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که ما در کتاب قضا(امر قطعی) می‌‌کردیم که شما(بنی‌اسرائیل) دوبار در زمین فساد خواهید کرد و یک برتری‌جویی عظیم‌ را ایجاد می‌کنید. ما از جانب خودمان بندگانی را بر شما می‌گماریم که آنها به شدت پیکارجو هستند درحالی‌که این افراد از دست گروه مقاومت فرار کرده‌اند و جریان مقاومت به دنبال آنها هستند؛ خداوند در قرآن آورده است که ما ورق را به نفع شما برمی‌گردانیم اما شما از این آزمایش سربلند بیرون نیامده و عبرت نمی‌گیرید. اما در نوبت دوم روی شما را سیاه می‌کنیم. وارد مسجد می‌شوید و آن را با خاک یکسان می‌کنید. در تفسیر این آیات که دو نوبت فساد و جزای آنها در زمین چه زمانی بوده، اختلاف است.»

مرتبط ها