کد خبر: 87533

نقدی بر محدودسازی فضای مجازی چه از سوی صاحبان شبکه‌های اجتماعی و چه قوانین داخلی؛

برد در خانه حریف با خلاقیت ممکن است نه ترک میدان

در چند روز گذشته صفحات اجتماعی حزب‌الله و حماس در توییتر بسته شد. گوگل و اپل اعلام کردند برخی امکانات‌شان مانند نقشه را برای منطقه فلسطین محدود می‌کنند. اینستاگرام چندین و چند صفحه اطلاع‌رسانی از فلسطین را بست و حتی تاکنون صفحه بسیاری از کسانی که برای فلسطین و طوفان الاقصی پست حمایتی گذاشته‌اند، بسته شده ‌است. همان‌طور که سال‌ها قبل صفحه بسیاری از کاربران اینستاگرام به‌خاطر داشتن تصاویر شهید قاسم سلیمانی مسدود شد‌.

عطیه همتی، دبیر گروه نقد روز:  هنوز مادربزرگ‌های قدیمی و انقلابی در خاطرات‌شان تعریف می‌کنند که اعلامیه‌ها و نوارهای امام را زیر چادر‌هایشان می‌گرفتند و با خودشان جابه‌جا می‌کردند تا میان مردم پخش کنند، بلکه صدای امام و انقلاب اسلامی را به گوش جمع بیشتری برسانند. اعلامیه‌های ممنوعه‌ای که باید هر طور شده به‌دست مخاطبانش می‌رسید و هیچ راهی جز این نبود. 
در چند روز گذشته صفحات اجتماعی حزب‌الله و حماس در توییتر بسته شد. گوگل و اپل اعلام کردند برخی امکانات‌شان مانند نقشه را برای منطقه فلسطین محدود می‌کنند. اینستاگرام چندین و چند صفحه اطلاع‌رسانی از فلسطین را بست و حتی تاکنون صفحه بسیاری از کسانی که برای فلسطین و طوفان الاقصی پست حمایتی گذاشته‌اند، بسته شده ‌است. همان‌طور که سال‌ها قبل صفحه بسیاری از کاربران اینستاگرام به‌خاطر داشتن تصاویر شهید قاسم سلیمانی مسدود شد‌. هر بار نیز محدودیت‌های این پلتفرم برای کاربرانش بیشتر می‌شود، به‌گونه‌ای که نوشتن برخی واژه‌ها مانند شهید به شکل هوشمند شناسایی شده و پست مذکور حذف می‌شود. 
با وجود فعالیت‌های گسترده طرفداران فلسطین و انتشار ویدئوهای متعدد از غزه، همچنان در اینستاگرام به‌ندرت در صفحه اکسپلورر درباره فلسطین نمایش داده می‌شود. همزمان با این اقدامات بسیاری از کشورهای غربی مانند فرانسه، حمایت از فلسطین جرم‌انگاری شده‌ است. وزیر کشور انگلیس اعلام می‌کند حتی اهتزاز پرچم فلسطین می‌تواند جرم باشد. همه این تلاش‌ها برای سکوت و بی‌سروصدا ماندن جنایات در غزه و جریان مقاومت اسلامی است که تنها راه صدورش این روزها در شبکه‌های اجتماعی بوده‌ است. چون رسانه‌های رسمی که یا آن را بایکوت خبری کرده‌اند یا جهت‌گیری‌های انحرافی دارند. در سال‌های اخیر برخی محدودیت‌های ایجادشده در شبکه‌های اجتماعی را بهانه کردند که باید این شبکه‌ها را ترک و تحریم کرده و در اپلیکیشن‌های داخلی فعالیت کرد. برخی نیز همین موضوع را در کنار همراهی برخی از این شبکه‌ها با التهابات کشور در سال گذشته قرار داده و فرصت را برای توجیه فیلتر کردن آنها مناسب دانستند. این مشی تقابل‌جویانه درنهایت منجر به فیلتر کردن مهم‌ترین و پرکاربردترین شبکه اجتماعی در کشور شد. حال سوال اینجاست در دنیای شبکه‌های اجتماعی چطور می‌شود مفاهیم انقلاب و مقاومت اسلامی را صادر کرد؟ 
این روزها جنگ فلسطین و رژیم‌صهیونیستی دارد به‌خوبی اهمیت شبکه‌های اجتماعی را برای تبیین گفتمان مقاومت نشان می‌دهد و صاحبان رسانه‌های اجتماعی با وجود همه کارشکنی‌ها و تلاش‌ها درخصوص ساکت کردن صدای مردم مظلوم فلسطینی هنوز نتوانسته‌اند جلوی پیشروی این صدا را در شبکه‌های اجتماعی بگیرند؛ چراکه حامیان غزه می‌دانند با وجود همه تلاش‌ها برای ندیدن آنچه در غزه رخ می‌دهد تنها راه‌حل تبیینی این است که با به‌کار گرفتن خلاقیت همچنان در فضای رسانه‌‌‌ای محدودشده توسط غربی‌ها حضور داشت و از اندک منافذ برای رساندن نور واقعیت به مردم جهان بهره برد. می‌شود ابتکار عمل داشت و پروتکل‌های این شبکه‌ها را دور زد اما راه، فیلتر کردن و ترک فضا نیست. انگار که بگویی در دولت پهلوی و طاغوت کسی نباید سر کار می‌رفت و کسی نباید در محل کارش حاضر می‌شد. این در‌حالی است که در زمان طاغوت بسیاری از فعالان انقلاب اسلامی در مناصب‌شان حاضر بودند و تنها با ابتکار عمل‌های خود از فرصت و قدرت‌شان برای شکل‌گیری انقلاب اسلامی استفاده کرده و افراد زیادی را برای پیوستن به جریان انقلاب اسلامی یاری کردند. اگرچه عده زیادی از آنها دستگیر و محدود شدند اما هیچ‌وقت خودشان محل کارشان را ترک نکردند، بلکه با حضور در صحنه از این فرصت برای تبیین اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی استفاده کردند. این حضور آنقدر تداوم یافت که وقتی امام می‌خواست پیام اعتصاب بدهد آنقدر بدنه اجتماعی داشت که پیامش روی زمین نماند تا آسیبی بر قدرت نظام شاهنشاهی وارد کند. اما گروهی به‌جای اینکه ضریب نفوذ کلام صحیح را بالا برده و مردم را به‌لحاظ فکری در برابر محتوای غلط شبکه‌‌‌های اجتماعی واکسینه کنند، رویکرد دستوری را در پیش گرفته و برای همه نسخه فیلتر می‌پیچند. حال آنکه حضور در شبکه‌های اجتماعی با وجود همه سختی‌ها و محدودیت‌های داخلی و خارجی امری ضروری است که باعث می‌‌‌شود صدای انقلاب اسلامی، صدای مظلومیت فلسطین و صدای مقاومت هر طور که شده به گوش مردم برسد. لذا برای تحقق پیروزی رسانه‌ای به‌جای ترک میدان باید هر فرم خلاقانه‌ای برای تحقق این مهم به‌کار گرفته شود. 

مرتبط ها