کد خبر: 87528

بررسی اهداف و سیاست‌های نظام آموزشی رژیم‌صهیونیستی؛

علم امنیتی و امنیت علمی

رژیم‌صهیونیستی سه سیاست کلان دارد، یکی از آنها نفوذ در افکار عمومی جهان با استفاده از رسانه‌هاست. روایتی که در رابطه با رژیم‌صهیونیستی می‌شنویم با روایتی که ما داریم بسیار متفاوت است. لابی‌گری و نفوذ در نظام حکمرانی در غرب یکی دیگر از مواردی است که باعث این شرایط شده و آخرین مورد که بیشتر بر آن تمرکز می‌کنیم سرمایه‌گذاری در بخش آموزش و پژوهش است.

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: نظام آموزشی ستون اصلی بنیان‌های اجتماعی در هر کشور است. درواقع دولت‌ها برای حفظ آرمان‌ها و جهت‌دهی به جامعه باید مفاهیم مورد توجه خود را از طریق نظام آموزش‌و‌پرورش به نسل جدید منتقل کنند تا به مرور طرز تفکر و کنش‌های جامعه نیز همراه با حاکمیت کشوری باشد و از ایجاد شکاف بین دولت‌ و مردم جلوگیری شود. این همان مسیری است که آموزش عمومی رژیم‌صهیونیستی طراحی کرده و در حال پیاده‌سازی است تا آن‌گونه که رضوان حکیم‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه تهران روایت می‌کند، نسل آینده این رژیم هم لبریز از خشونت و جنگ‌طلبی باشد. 
چندی پیش انجمن علمی علوم تربیتی دانشگاه تهران در نشستی با موضوع بررسی اهداف و سیاست‌های نظام آموزشی رژیم‌صهیونیستی به بررسی ابعاد مختلف آموزش عمومی و آموزش عالی این رژیم پرداخته بود. متن حاضر گزیده‌ای از سخنرانی رضوان حکیم‌زاده، استاد دانشگاه تهران است که در این نشست ارائه شد.

برای اینکه افراد پراکنده‌ای از سراسر جهان تبدیل شوند به سرزمینی که احساس حق کنند، آموزش‌وپرورش ابزاری بسیارمهم بوده است. سه روشی که برای تداوم آن به‌کار گرفته‌شده، تربیت صهیونیستی، آموزش‌های دینی و زبان عبری است که به‌عنوان نخ تسبیح به آن اشاره می‌کنند. پیش‌بینی من در پژوهشی که 16 سال پیش داشتم، این بود که ارتباط بین سیاست، حکومت و آموزش‌وپرورش ارتباطی بسیار قوی و تنگاتنگ در جهت تحکیم ساختار موجود دولت رژیم‌صهیونیستی است و آموزش‌وپرورش به‌عنوان وسیله‌ای در اختیار سیاستمداران صهیونیست برای تثبیت شرایط امروز است. در این رابطه می‌توان انتظار داشت نسل پرورش‌یافته از نظام آموزشی اسرائیل نه‌تنها اعتقادی به صلح نخواهند داشت، بلکه جنگ را جزئی از حیات طبیعی خود برای دستیابی به اهداف مقدس یهودی و صهیونیستی می‌دانند، علی‌رغم اینکه درمورد ماهیت سکولار و تکثرگرای دولت اسرائیل بیان می‌شود که برخی کشورهای غربی نیز معتقدند تنها کشور دموکراسی خاورمیانه است. آموزش‌وپرورش این رژیم وسیله‌ای مهم در جهت تحکیم مبانی اعتقادی و دینی یهودیان و اصول صهیونیستی است. با توجه به گسترش روحیه نظامی‌گری در سیستم آموزشی و نهادینه کردن نژادپرستی و تحقیر فلسطینی‌ها و عرب‌ها در برنامه‌های درسی نمی‌توان پذیرفت که نظام آموزشی این رژیم ماهیتی تکثرگرا و چند فرهنگی دارد. رژیم‌صهیونیستی با تشدید نابرابری در سیستم آموزشی اعراب و عدم تخصیص امکانات و تجهیزات لازم عملا از طریق نظام آموزشی همان کاری را انجام می‌دهد که از طریق محاصره نظامی و اقتصادی در کرانه باختری و نوار غزه دنبال می‌کند و اهداف، مفاهیم و جهت‌گیری نظام آموزشی رژیم‌صهیونیستی مخالف نقش اساسی تعلیم‌وتربیت به‌عنوان عامل اصلی برای گسترش تفاهم، محبت، برادری، صلح و ارزش‌های اخلاقی است. درواقع حرف ما در آن پژوهش 16 سال پیش این بود که آموزش‌وپرورش اسرائیل نسل‌هایی جنگ‌طلب را تربیت می‌کند که نه‌تنها به یک جامعه تکثرگرا کمک نمی‌کند، بلکه به نژادپرستی نیز دامن می‌زند. امروز پس از 16 سال در سال 2023 در آستانه بحرانی که همه ما ابعاد آن را می‌بینیم و کشتار فجیع کودکان، آشکارا همان حرفی را می‌شنویم که 16 سال پیش زده‌ شد.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها