کد خبر: 87521

سخنرانی هوشمندانه سیدحسن نصرالله؛

قدرت‌نمایی عقلانیت انقلابی

سخنرانی هوشمندانه سیدحسن نصرالله ضمن تقویت موضع حماس، با تهدید صریح آمریکا و اسرائیل سطح بازدارندگی مقاومت را به بالاترین حد رساند.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه جهان‌شهر: جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه، علاوه‌بر مسلمانان، احساسات بسیاری از غیرمسلمانان را نیز برانگیخته است. حداقل در کشورهای اسلامی بسیاری منتظر عصر جمعه و سخنرانی سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله بودند. همه منتظر بودند تا سید، فریاد خشم‌های فروخورده‌ای باشد که این چند هفته در سینه‌ها حبس شده است. دبیرکل حزب‌الله هم این را به خوبی می‌دانست که در آخرین بخش از صحبت‌هایش درباره جنبش‌های مقاومت گفت که «همه منتظر این بخش هستند.» او در میانه بحران، نه با «احساسات» که با «تدبیر»، «دقیق و هوشمندانه» سخن گفت. این همان اصلی است که سال‌ها قبل شهید ابومهدی المهندس به فرماندهان عراقی یادآوری کرده بود: «ما معمولا در بحران‌ها به ذهنی سرد و قلبی گرم نیاز داریم. به‌محض اینکه برعکس بشود، به هرج‌ومرج تبدیل خواهد شد.» با این‌حال، نصرالله در یک جمله حرفش را گفت: «باید غزه پیروز شود.»
دبیرکل حزب‌الله لبنان دیروز، ابتدا به چرایی ورود مقاومت به این عملیات نظامی علیه صهیونیست‌ها اشاره کرد، سپس از طراحی کاملا بومی عملیات و تبعاتی که جنگ 7 اکتبر علیه رژیم‌صهیونیستی داشته گفت و آن را «پایه‌ریزی برای آینده» خواند. او اهداف مقاومت در جنگ را تشریح کرد و گفت که حزب‌الله از هشت اکتبر در جبهه لبنان رسما وارد جنگ شده است و به این حد هم اکتفا نخواهد کرد. نصرالله، ضمن بی‌اعتبار دانستن تهدیدهای آمریکا، از روی میز بودن همه گزینه‌ها سخن گفت و همه چیز را به تحولات در میدان گره زد. او بزرگ‌ترین متضرر توسعه جنگ را آمریکا و سربازانش خواند.
سیدحسن نصرالله چهار موضوع را زمینه‌ساز عملیات 7 اکتبر عنوان کرد:1- پرونده اسرای فلسطینی 2- قدس شریف و مسجدالاقصی 3- محاصره 20 ساله غزه و 4- چالش‌های کرانه باختری (شهرک‌سازی‌ها و تخریب خانه‌ها). به گفته او، با وجود این وضعیت مسائل فلسطین در حاشیه بود و روزبه‌روز چالش‌ها و تنش‌ها علیه آنها افزایش پیدا می‌کرد. بر همین اساس باید حادثه‌ای اتفاق می‌افتاد تا این رژیم غاصب و حامیان مستکبر به‌ویژه در واشنگتن و لندن را به لرزه در می‌آورد و فلسطین را دوباره تیتر اول می‌کرد. به گفته او مجموع این شرایط باعث شد تا عملیات بزرگ 7 اکتبر کلید بخورد. نصرالله گزینه دیگر در برابر رژیم را «سکوت» و «انتظار برای مرگ» خواند و از این‌رو، عملیات طوفان ‌الاقصی را گزینه «شجاعانه» و «حکیمانه» دانست.
به گفته دبیرکل حزب‌الله، «تصمیم»، «اقدام» و «اجرا»ی عملیات «صد در صد» فلسطینی بوده و طراحانش حتی آن را از «دیگر گروه‌های مقاومت مستقر در غزه» نیز «پنهان» کرده بودند. او در ذیل خبرسازی‌ رسانه‌های غربی پیرامون ارتباط این عملیات با پرونده‌های منطقه‌ای را رد کرد و گفت که «ایران هیچ فشار و توصیه‌ای به گروه‌های مقاومت نکرده و تصمیم‌گیرندگان واقعی سران مقاومت و رزمندگان آنها هستند.» نصرالله، طوفان‌الاقصی را «زلزله‌ای امنیتی، نظامی، سیاسی، روانی و روحی» و با «نتایج راهبردی» خواند و گفت که این عملیات پایه‌ریزی زمان حال و آینده این رژیم خواهد بود. وی درباره برخورد دشمن با این عملیات، «خشم جنون‌آمیز» رژیم را ناشی از «غافلگیری» و «سردرگمی» آن خواند و اهداف آنها را نیز بر همین اساس غیرعاقلانه خواند: «آنها گفته بودند که می‌خواهند حماس را نابود کنند و هدف بسیار بالایی تعریف کرده بودند. ما از آنها می‌پرسیم آیا می‌خواهید تمامی حماس را نابود کنید؟ چطور می‌توانید چنین هدفی را تعریف کنید؟ آنها در ادامه که اندکی هوشیار شدند گفتند می‌‌خواهیم اسرا را پس بگیریم.» دبیرکل حزب‌الله، با اشاره به اینکه از آغاز تاسیس جنبش‌های مقاومت تا امروز «اسرائیلی‌ها هرگز نتوانستند اسرای خود را بدون قید و شرط و بدون مذاکره آزاد کنند»، به جنگ 33 روزه اشاره کرد که صهیونیست‌ها در آن نیز ادعاهایی مشابه داشتند اما نه‌تنها نتوانستند حزب‌الله را نابود کنند که برای آزادی اسرایشان نیز مجبور به مذاکره شدند. او به دست خالی صهیونیست‌ها از یک «دستاورد نظامی» بعد از گذشت یک ماه اشاره کرد و گفت که در جنگ 33 روزه هم پس از ناکامی در حملات هوایی، به‌صورت زمینی وارد لبنان شدند و سلحشوری لبنانی‌ها را دیدند.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها