کد خبر: 87208

مسی و رکوردی جاودانه؟

امشب برنده توپ طلای 2023 در پاریس مشخص می‌شود

امشب نگاه فوتبال دنیا به پاریس و سالن تئاتر دوشاتل در پایتخت فرانسه خواهد بود تا تکلیف برنده توپ طلای 2023 مشخص شود. مجله فرانس فوتبال نزدیک به 70 سال است که این مراسم را میزبانی می‌کند و این بار قرار است شصت و هفتمین برنده توپ طلا را معرفی کند.

مسعود خاموشی، خبرنگار: امشب نگاه فوتبال دنیا به پاریس و سالن تئاتر دوشاتل در پایتخت فرانسه خواهد بود تا تکلیف برنده توپ طلای 2023 مشخص شود. مجله فرانس فوتبال نزدیک به 70 سال است که این مراسم را میزبانی می‌کند و این بار قرار است شصت و هفتمین برنده توپ طلا را معرفی کند. انتخابی که به عقیده بسیاری از کارشناسان لئو مسی آرژانتینی خواهد بود تا او رکورد فوق‌العاده‌اش در فتح این جایزه را یک بار دیگر بهتر کند. مسی تاکنون هفت بار برنده این عنوان شده و به‌تنهایی عنوان پرافتخارترین فوتبالیست دنیا در کسب توپ طلا را در اختیار دارد در حالی‌که نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌اش کریس رونالدو پرتغالی است که پنج بار توانسته به این عنوان دست پیدا کند. با توجه به سن و سال رونالدو و حضورش در لیگ عربستان بعید است او دیگر بتواند رکوردش را بهتر کند و اگر مسی امشب در پاریس بار دیگر این جایزه را کسب کند بعید است تا مدت‌ها بازیکنی بتواند به این رکورد استثنایی دست پیدا کند. البته برخی منتقدان اعتقاد دارند با توجه به اینکه از ابتدای پیدایش این جایزه تا سال‌ها تنها بازیکنانی که ملیت اروپایی داشتند در بین کاندیداها قرار می‌گرفتند و بازیکنان آمریکای‌جنوبی جایی در بین برندگان نداشتند ستاره‌هایی چون پله و مارادونا نتوانستند این جایزه را به دست آورند. حتی برخی اعتقاد دارند اگر از ابتدا همه بازیکنان دنیا در بین کاندیداها قرار می‌گرفتند چه بسا پله که سال‌ها جزء برترین‌های فوتبال دنیا بود حتی می‌توانست هفت بار فاتح این جایزه شود. 

   ابداع یک جایزه
در سال‌های اخیر کمتر پیش آمده که بازیکنی بتواند اجماع اکثریت کارشناسان برای رسیدن به توپ طلا را داشته باشد. به‌خصوص که مدت‌ها رقابتی جذاب و تماشایی بین رونالدو و مسی وجود داشت و هواداران هر کدام اعتقاد داشتند که بازیکن محبوب‌شان شایسته کسب این جایزه است. البته در چهار دوره اخیر بالاخره دو بار انحصار این دو فوق‌ستاره شکسته شد و لوکا مودریچ (2018) و کریم بن‌زما (2022) موفق شدند این جایزه را به دست آورند. البته در سال 2020 هم تقریبا همه متفق‌القول بودند که این جایزه باید به روبرت لواندوفسکی برسد و این مهاجم گلزن لهستانی شایسته کسب عنوان بهترین بازیکن دنیا بوده است اما در کمال تعجب مدیران مجله فرانس فوتبال تصمیم گرفتند به بهانه شیوع کووید مراسم را برگزار نکنند تا لوا در عین شایستگی به این جایزه نرسد. جالب اینکه سال بعد که این جایزه به مسی رسید مدیران این مجله فرانسوی یک جایزه جدید به نام «جایزه گرد مولر» ابداع کرده و گفتند که این عنوان به بهترین مهاجم سال می‌رسد و درحالی‌که باز هم لواندوفسکی سال بسیار خوبی را پشت‌سر گذاشته بود اما مسی فاتح توپ طلا شد و جایزه گرد مولر به لوا رسید. جالب اینکه پس از یک دوره غیبت دوباره این جایزه به مراسم برگشته و برخی معتقدند چون قرار است توپ طلا به مسی برسد، با توجه به عملکرد فوق‌العاده ارلینگ هالند در فصل قبل، احتمالا دوباره با این روش قرار است این ستاره نروژی هم مورد تقدیر قرار گیرد. 
این بار هم دوباره این پرسش مطرح شده که توپ طلا باید به چه بازیکنی اهدا شود. معمولا در سال‌هایی که جام‌جهانی برگزار می‌شود توپ طلا به بازیکنی می‌رسد که توانسته در این تورنمنت عملکردی عالی داشته باشد و تیمش را به فینال یا قهرمانی رسانده باشد. در این شرایط مسی شایسته‌ترین بازیکن برای این عنوان به نظر می‌رسد چراکه نقش بسیار مهمی در قهرمانی آرژانتین در قطر 2022 داشت و شاید کمتر کسی در این باره تردید داشته باشد. اما برخی مخالفان این نظریه معتقدند منچسترسیتی با عملکرد عالی هالند و گلزنی‌های پیاپی او توانست قهرمانی در لیگ انگلیس و همچنین لیگ قهرمانان را کسب کند و باید این جایزه به این ستاره جوان نروژی اهدا شود. 

   رقبای ستاره آرژانتینی
مسی همواره از سوی منتقدانش با این چالش روبه‌رو می‌شد که در رده ملی نتوانسته موفقیتی داشته باشد و تنها به لطف حضور ستاره‌هایی چون ژاوی و اینیستا در کنارش موفق شده بارسا را به جام‌های متعدد برساند اما قهرمانی در کوپا آمه‌ریکا 2021 با آرژانتین تا حدی فشار را از روی دوش او برداشت و حال با فتح جام‌جهانی 2022 نشان داده که بی‌دلیل نیست که هوادارانش او را بهترین بازیکن تاریخ می‌دانند حتی اگر او رقبایی چون رونالدو، پله و مارادونا را نیز در کنار خود ببیند. ستاره آرژانتینی همانند رونالدو از فوتبال اروپا خارج شده و در اینترمیامی آمریکا توپ می‌زند در چنین شرایط احتمالا این آخرین توپ طلای او خواهد بود و از سال‌های بعد شاهد رقابت ستاره‌های تازه‌وارد فوتبال دنیا برای کسب این عنوان خواهیم بود. نفراتی که حتی شاید امسال هم اگر کمی بهتر عمل می‌کردند می‌توانستند رقیبی جدی برای مسی باشند. 
البته در همین دوره هم هالند یک رقیب بسیار جدی برای مسی است و با توجه به اینکه در 53 بازی با پیراهن سیتیزن‌ها 52 گل به ثمر رسانده یکی از مدعیان جدی فتح توپ طلا محسوب می‌شود. او در لیگ جزیره با 36 گل عنوان آقای گلی را کسب کرد و یک رکورد جدید را برای بیشترین گل زده در طول یک فصل این رقابت‌ها به ثبت رساند. همچنین در لیگ قهرمانان در 11 بازی 12 گل زده و بهترین گلزن این تورنمنت نیز لقب گرفت. با این حال حضور او در تیمی متوسط مثل نروژ این فرصت را از او می‌گیرد که در رده ملی هم بتواند موفقیت خاصی کسب کند. نروژ به جام‌جهانی قبلی صعود نکرد و امید زیادی هم به حضور در یورو 2024 ندارد. 
در سال‌های اخیر از امباپه و هالند به‌عنوان جانشینان مسی و رونالدو نام برده می‌شد و انتظار می‌رفت به‌تدریج شاهد دوئل این دو بازیکن جوان باشیم اما امباپه اگر چه فصل خوبی را در پاریس‌سن‌ژرمن سپری نکرد اما با تیم ملی فرانسه تا فینال جام‌جهانی رسید و شاید اگر در آن مسابقه بازنده نمی‌شد امشب به جای مسی شانس اصلی فتح این جایزه بود. جود بلینگام هم یکی از ستاره‌های جدید دنیای فوتبال است که فصلی عالی را در رئال‌مادرید سپری می‌کند و در همین ال‌کلاسیکوی اخیر هم یک تنه تیمش را به برد رساند. این هافبک 20 ساله اگر چه نمایش خوبی در این فصل داشته اما نه به همراه تیم ملی انگلیس و نه فصل قبل با دورتموند موفقیت چندانی کسب نکرد تا شانسی برای کسب توپ طلا داشته باشد، با این حال انتظار می‌رود در سال‌های آتی یکی از مدعیان جدی کسب این جایزه باشد. 

مرتبط ها