کد خبر: 86090

دانشگاه‌های آمریکا در سال گذشته محل بیش از ۶۶۰ اقدام اعتراضی بودند؛

رشد 2 برابری واکنش‌های ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکایی

طی چند دهه، گروه‌های دانشجویی و اعضای هیات‌علمی آمریکا از دیدگاه‌های ضد‌صهیونیستی حمایت کرده‌اند و در فعالیت‌های مرتبط شرکت کرده‌اند. به نظر می‌رسد این فعالیت در سال‌های اخیر از جمله در سال تحصیلی 2023-2022 برجسته‌تر شده است.

ندا اظهری، مترجم: مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی به‌ویژه در سال‌های اخیر در بسیاری از کشورهای دنیا رواج پیدا کرده و با توجه به آشکار شدن ظلمی که از سوی این رژیم نامشروع به فلسطینی‌ها وارد می‌شود، اعتراضات گسترده‌ای در دنیا شکل گرفته است. در این میان، دانشگاه‌ها به‌عنوان نهادهای آموزشی که در آگاه‌سازی جامعه نقشی حیاتی ایفا می‌کنند، اقداماتی را برای مقابله با این رژیم در دستور کار خود قرار داده‌اند که دانشجویان و استادان فعال‌ترین ارکان آن را تشکیل می‌دهند. طی چند دهه، گروه‌های دانشجویی و اعضای هیات‌علمی آمریکا از دیدگاه‌های ضد‌صهیونیستی حمایت کرده‌اند و در فعالیت‌های مرتبط شرکت کرده‌اند. به نظر می‌رسد این فعالیت در سال‌های اخیر از جمله در سال تحصیلی 2023-2022 برجسته‌تر شده است. از اظهارات ضد‌صهیونیستی گرفته تا برگزاری تظاهرات در قالب‌های مختلف هنری و اعتراضی از جمله مدل‌های مبارزات دانشگاه‌های آمریکا به شمار می‌رود. در این گزارش به انعکاس بخشی از اقدامات دانشگاهیان در مخالفت با رژیم‌صهیونیستی پرداخته شده که به‌طور قطع می‌تواند باعث به حاشیه رانده شدن دانشجویان یهودی در فضای آموزش عالی آمریکا شود.

گزارش پیش رو، تصویری از صدها رویداد اختصاصی است که دانشگاهیان به شکل‌های مختلفی چون عبارات کلامی، مکتوب یا تظاهرات ضدصهیونیستی در محوطه دانشگاه تاثیر گذاشته‌اند. انتقاد و بحث درباره سیاست‌های حول محور رژیم‌صهیونیستی مانند انتقاد از سیاست‌ها و اقدامات هر کشوری، بخشی از سلامت اکوسیستم پردیس‌های دانشگاهی به شمار می‌رود. نخستین اقدام، حمایت از حق بایکوت و نیز قرار دادن حق دخالت در استفاده از الفاظ تند و تفرقه‌انگیز است. اقدامات ضد‌صهیونیستی که در دل دانشگاه‌ها در پیش است، زمانی قدرتمندتر است که به‌عنوان بازاری برای تبادل آزاد ایده‌ها عمل می‌کند. باوجوداین، به دنبال تهاجم گسترده رژیم‌صهیونیستی به فلسطین، رویدادهای ضدصهیونیستی در سال‌های اخیر افزایش یافته و از این رو الفاظ‌ اعتراض‌گونه‌ای که در فضاهای دانشجویی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اهمیت بالایی پیدا می‌کند. هر عضوی از جامعه دانشگاهی باید با در نظر گرفتن این واقعیت در مسائل مرتبط با صهیونیسم و رژیم‌صهیونیستی مشارکت کند. در این میان، دانشجویان و استادان از همه اقشار سیاسی باید تمام تلاش خود را برای مشارکت در گفت‌وگوی سالم و محتر‌مانه انجام دهند. به نظر می‌رسد این گزارش تنها نمایی کلی از اقداماتی است که علیه رژیم‌صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا طی سال 2022 تا سال جاری انجام شده چراکه بسیاری از فعالان ضد‌صهیونیستی فعالیت‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر نمی‌کنند. برخی هم تصمیمی برای انتشار آن نگرفته‌اند و شاید بعضی اقدامات از سوی رسانه‌های دانشگاهی منعکس نشده باشند.

در آمارهایی که در طول سال تحصیلی 2023-2022 به دست آمده، حدود 665 اقدام ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا انجام شده است که بیشترین اقدامات را برگزاری رویدادها و اعتراض‌ها به ترتیب با 303 و 326 مورد به خود اختصاص داده‌‌اند. اگرچه تعداد کل اقدامات و رویدادها‌ از سال 2021 تا 2022 تقریبا دو برابر شده، اما نمونه‌هایی از مبارزات مختلف دانشجویان و اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها از 11 مورد به 9 مورد کاهش داشته ولی هنوز هم می‌توان ردپای مبارزات علیه رژیم‌صهیونیستی را مشاهده کرد. مصوبه‌ای تحت عنوان بایکوت، واگذاری و تحریم (BDS) رژیم‌صهیونیستی در موسسات مقطع کارشناسی، اتحادیه‌های کارکنان و اعضای هیات‌علمی و طرح‌های دانشجویی فارغ‌التحصیلی مورد بررسی قرار گرفته و در هیات‌های دانشجویی در مقطع کارشناسی به تصویب رسیده‌اند.

به نظر می‌رسد افزایش کلی در رویدادهای ضد‌صهیونیستی در دل دانشگاه‌ها به دنبال عوامل متعددی از جمله تداوم تحرکات در جنبش ضدصهیونیستی رخ داده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که فعالیت‌های دانشگاهی به شیوه‌های مختلف هنوز هم ادامه دارد و هر روز با آگاه‌تر شدن دانشجویان و دانشگاهیان از فعالیت‌های رژیم‌صهیونیستی، حجم و تعداد اقدامات ضدصهیونیستی افزایش می‌یابد. تجزیه و تحلیل بیشتر این قبیل اقدامات و رویدادها نشان‌دهنده افزایش ترویج صریح تظاهرات و مبارزات ضد‌صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا و نیز تشدید لفاظی‌هایی است که همگی با هدف مقابله با آنها صورت می‌گیرند. گروه‌های فعال به‌ویژه دانشجویانی که برای برقراری عدالت فلسطینی‌ها مبارزه می‌کنند، بزرگ‌ترین و فعال‌ترین گروه ضدصهیونیستی را در دانشگاه‌های آمریکا تشکیل داده‌اند. از نمونه اقداماتی که در این راستا انجام شده می‌توان به «پروژه نقشه‌برداری» توسط گروه دانشجویان ملی برای برقراری عدالت در فلسطین (SJP) اشاره کرد. این پروژه در قالب یک وب سایت وارد عمل شده که حاوی نقشه‌ای تعاملی است که مکان قرارگیری بسیاری از سازمان‌های جمعی صهیونیست‌ها و سایر سازمان‌هایی را شناسایی می‌کند که درمجموع مسئول «استعمار فلسطین» هستند و صهیونیسم هم جزئی از آنهاست. این وب سایت، فراخوانی را منتشر کرده و از دانشجویان و دانشگاهیان خواسته تا نقشه شوم آنها را در ادامه استعمار فلسطین خنثی کنند.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها