کد خبر: 85638

بیش از 50 درصد دانشجویان می‌خواهند کسب‌و کار خودشان را داشته باشند؛

راه‌اندازی 5هزار استارتاپ توسط دانشجویان انگلیسی در سال گذشته

سایت نظرسنجی Intelligent در سال 2022 برای مطلع شدن از گرایش دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به کارآفرینی، حدود هزار دانشجوی 24- 18 ساله را پیرامون برنامه‌هایی که برای بعد از فارغ‌التحصیلی در سر می‌پروراندند، مورد بررسی قرار داده‌است.

ندا اظهری، مترجم: در دنیای امروز شمار بیکاری جوانان افزایش چشمگیری دارد و بسیاری از آنها یا ادامه تحصیل نداده‌اند و مدرک دانشگاهی ندارند یا به‌رغم کسب مدرک دانشگاهی، نتوانسته‌اند کار مناسبی برای خود بیابند و از این رو بیکار هستند. اما در این بین، شمار زیادی از جوانان را هم می‌توان مشاهده کرد که از همان سال‌های نخست ورود به دانشگاه و تحصیلات دانشگاهی به فکر سر و سامان دادن به آینده خود هستند و چشم‌انداز شغلی را در ذهن می‌پرورانند. این گروه از افراد به‌ویژه با سازوکاری که چندسالی است بر دنیا حاکم شده و جوانان را به‌سمت کارآفرینی و خوداشتغالی سوق می‌دهد، به‌دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار خود هستند تا علاوه‌بر اینکه برای خود شغل ایجاد می‌کنند، برای تعداد دیگری از افراد هم کارآفرینی ‌کنند. در این راستا سایت نظرسنجی Intelligent در سال 2022 برای مطلع شدن از گرایش دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به کارآفرینی، حدود هزار دانشجوی 24- 18 ساله را پیرامون برنامه‌هایی که برای بعد از فارغ‌التحصیلی در سر می‌پروراندند، مورد بررسی قرار داده‌است. این بررسی نشان می‌دهد که آیا این دانشجویان کسب‌وکاری را برای خود راه انداخته‌اند؟ آیا ایده‌ای برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی درنظر دارند یا خیر.


به گزارش سایت نظرسنجی Intelligent، قریب‌به 17 درصد از فارغ‌التحصیلان درحال‌حاضر کسب‌وکار خود را انجام می‌دهند و پس از فارغ‌التحصیلی قصد دارند به کسب‌وکاری که در دوران یا قبل از دانشکده شروع کرده‌اند، ادامه دهند. در این میان 16 درصد از آنها اعلام کرده‌اند به‌طور قطع برنامه‌ای برای راه‌اندازی کسب‌وکار بعد از فارغ‌التحصیلی خواهند داشت؛ 27 درصد هم گفته‌اند به راه‌اندازی یک کسب‌وکار بعد از اتمام تحصیلات‌شان فکر کرده‌اند و این موضوع را مدنظر قرار خواهند داد. در این میان، 28 درصد از فارغ‌التحصیلانی که قطعا درحال راه‌اندازی کسب‌وکار هستند، قصد دارند بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی کار خود را شروع کنند. درحالی‌که 12 درصد باقی‌مانده هنوز برنامه‌ای برای دوران پس از فارغ‌التحصیلی ندارند. دونفر از هر پنج فارغ‌التحصیل دانشگاهی که قطعا کسب‌وکار خود را راه می‌اندازند، می‌گویند می‌خواهند کاری را انجام دهند که به آن علاقه دارند و این مهم‌ترین‌ انگیزه‌ای است که آنها را به‌سمت شروع کسب‌وکار می‌کشاند. در میان دانشجویانی که از پیش دارای کسب‌وکار بوده‌اند، 47 درصد فعالیت‌های خود را از دوره دانشگاه و 32 درصد هم از دوران دبیرستان آغاز به کار کرده‌اند. 21 درصد از آنها کسب‌وکار خود را در فاصله بین یک‌سال یا سال‌های بین دبیرستان و دانشگاه راه‌اندازی کرده‌اند. مراقب‌های بهداشتی، تجارت و امور مالی، کامپیوتر و‌ آی‌تی، و نویسندگی و ارتباطات درصدر فهرست صنایعی قرار دارند که دانشجویان ترجیح می‌دهند به‌عنوان کسب‌وکار خود راه‌اندازی کنند.


علاقه دانشجویان به راه‌اندازی کسب‌وکارهای شخصی در سال‌های فارغ‌التحصیلی متفاوت است. در میان کلاس‌های فارغ‌التحصیلی سال‌های بعد، تنها 10 درصد از دانشجویان همزمان با دوران دانشجویی، مشغول به کار در کسب‌وکار خود هستند، درحالی‌که 14 درصد به‌طور قطع قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار را دارند و 24 درصد قصد دارند بعد از فارغ‌التحصیلی کسب‌وکار خود را آغاز کنند، همچنین 48 درصد از دانشجویان هم به‌طورکلی به مقوله کارآفرینی علاقه‌مند بوده‌اند. مجموع خالص دانشجویانی که درحال‌حاضر کسب‌وکارشان را راه‌اندازی می‌کنند یا به‌طور قطع یا بالقوه کسب‌وکاری را پس از فارغ‌التحصیل شدن کلید می‌زنند، 53 درصد برای فارغ‌التحصیلان سال 2024، حدود 50 درصد برای فارغ‌التحصیلان سال 2025 و 61 درصد برای فارغ‌التحصیلان سال 2026 و پس از آن و 54 درصد نیز برای دانشجویانی اعلام شده که قصد ندارند مقطع تحصیلی خود را به اتمام برسانند.
در میان دانشجویانی که قرار است در سال 2023 به بعد فارغ‌التحصیل شوند و از پیش هم در کسب‌وکارهای خود مشغول به کار بوده‌اند، 43 درصد اعلام کرده‌اند که اگر کسب‌وکارشان به اندازه‌ای سودآور باشد که بتوانند از آن کسب درآمد کنند، به احتمال زیاد پیش از اتمام تحصیل و کسب مدرک، دانشگاه را ترک خواهند کرد. 33 درصد هم به‌طور قطع حرف از ترک تحصیل نزده‌اند، درحالی‌که 24 درصد احتمال زیادی به ترک تحصیل بدون اخذ مدرک برای اشتغال در کسب‌وکار شخصی داده‌اند. همچنین 43 درصد از فارغ‌التحصیلانی که مشغول به کار حرفه‌ای بوده و قطعا به‌دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار خود هستند، به‌دلیل علاقه خود تمایل به این کار دارند. 31 درصد دلیل راه‌اندازی کسب‌وکارشان را تبدیل کردن جهان به مکان بهتری برای زندگی عنوان کرده‌اند.
آن گروه از دانشجویانی که امسال فارغ‌التحصیل می‌شوند، شاهد تورم، کمبود موادغذایی و تغییرات ایجادشده در جهان هستی هستند. افراد در زندگی به‌دنبال هدف می‌گردند و فارغ‌التحصیلان به‌جای اشتغال در مشاغل تمام‌وقت، به دنبال صرف زمان برای کارهایی هستند که به آن علاقه‌مندند. 40 درصد ازفارغ‌التحصیلان این گروه بر این باورند که راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی، پتانسیل درآمدی آنها را بالاتر می‌برد. 31 درصد از پاسخ‌دهندگان هم منتظر تعیین حقوق، سیاست‌ها و برنامه‌های خودشان هستند که نشان می‌دهد آنها می‌خواهند شرکت خود را اداره کنند، زیرا می‌خواهند رئیس خودشان باشند.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها