کد خبر: 85306

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

10 هزار دستیار آموزشی در کلاس‌های درس حاضر شدند

یکی از اهداف تربیت دانشجویان دکتری در دانشگاه‌های کشور، تامین نیروی انسانی یا همان تربیت استادان آینده برای نظام آموزش عالی است. ‌استاد شدن‌ نیز تنها از مسیر تمرین و تجربه حاصل می‌شود زیرا دانشجویی که هرگز فرصت تدریس نداشته، نمی‌تواند استاد خوبی باشد.

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: یکی از اهداف تربیت دانشجویان دکتری در دانشگاه‌های کشور، تامین نیروی انسانی یا همان تربیت استادان آینده برای نظام آموزش عالی است. ‌استاد شدن‌ نیز تنها از مسیر تمرین و تجربه حاصل می‌شود زیرا دانشجویی که هرگز فرصت تدریس نداشته، نمی‌تواند استاد خوبی باشد. در همین راستا مدتی است در دانشگاه آزاد طرحی با عنوان دستیاران آموزشی آغاز شده و دانشجویان دکتری این دانشگاه می‌توانند به‌عنوان ‌دستیار آموزشی‌ به تدریس در واحدهای دانشگاهی بپردازند تا در آینده بتوانند استادان خوبی باشند. ثبت‌نام در این طرح از خرداد ماه امسال آغاز شد و تا 7 تیرماه هم ادامه پیدا کرد. در همان مدت زمان کوتاه 43 هزار نفر یعنی دو سوم از دانشجویان دانشگاه آزاد در پروژه ثبت‌نام کردند که 33 نفر آنها برای تدریس در کلاس مورد تایید قرار گرفتند. حالا آن‌طور که حسن پور به «فرهیختگان» گفته است در چند روز ابتدایی مهرماه یعنی در کمتر از 5 روز 10 هزار دستیار آموزشی در کلاس درس حاضر شده‌اند.

حامد حسن‌پور، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص جزئیات پذیرش دستیاران آموزشی در دانشگاه گفت: «طرح دستیاری آموزشی یا دوره ویژه مدرسی دانشجویان دکتری با محوریت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در دانشگاه آزاد کلید خورد. هدف از این طرح، ارتقای مهارتی دانشجویان دکتری در توانایی تدریس از طریق تدریس واقعی در دوره‌های کاردانی و کارشناسی است و از حدود سه ماه پیش به‌کارگیری این دستیاران آموزشی آغاز شد و اگر بخواهم درباره نتیجه به‌کار‌گیری این عزیزان صحبت کنم باید بگویم تا به امروز بیش از 10 هزار دستیار آموزشی حداقل یک کلاس گرفته‌اند.» او با تاکید بر اینکه این میزان برای شروع طرح دستیاران آموزشی از اول مهر ماه‌ عدد قابل توجهی خواهد بود، اظهار کرد: «با این حال از آنجایی که هنوز نتایج کنکور اعلام نشده و ثبت‌نام جدیدی‌ها صورت نگرفته است، باید گفت این عدد به‌زودی افزایش خواهد داشت. به عبارت دیگر همین که تا امروز 10 هزار نفر از دانشجویان ما که جزء دانشجویان ترم دوم به بعد هستند، از این ترم در سر کلاس حاضر می‌شوند، آمار قابل توجهی به شمار می‌رود. امیدواریم بعد از اعلام نتیجه کنکور این میزان دو برابر شود.» او با تاکید بر اینکه در واحدها و استان‌های کشور، خوشبختانه لبیک خوبی صورت گرفته است، افزود: «43 هزار نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد در پروژه شرکت کردند که در میان آنها 33 هزار نفر‌ تایید شده‌اند؛ البته منظور این است که این افراد تایید ساختاری را گرفته‌اند، به این معنی که دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی بوده و مدارک‌شان کامل است. با توجه به اینکه ما 5 هزار نفر مدیرگروه در کل کشور داریم، باید عنوان کنم که آنها از بین 33 هزار نفر با توجه به نیازشان و ارزیابی‌هایی علمی که انجام دادند، دست به انتخاب زدند.»

تعداد دستیاران آموزشی افزایش خواهد یافت

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد در همین زمینه افزود: «ممکن است از میان 33 هزار نفر 15 هزار نفر تاییدیه علمی گرفته باشند، اما همه آنها در این ترم به‌عنوان کارورز بر سر کلاس نمی‌روند و تنها 10 هزار نفر از دانشجویان شرکت‌کننده در این طرح، از طریق آموزشیار درس گرفته‌اند و قرار است به سر کلاس بروند. نکته دیگر اینکه ثبت‌نام تایید‌شده‌های ما 33 هزار نفر است و هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم باید با همین جامعه آماری انجام شود و تعداد کسانی که سرکلاس حاضر می‌شوند در آینده بیشتر هم می‌شود.» حسن‌پور تصریح کرد: «پیش‌تر عنوان کردم هنوز ورودی‌های جدید ثبت‌نام نکرده‌اند و طبیعتا با انجام ثبت‌نام، شاهد افزایش جامعه آماری 10 هزار نفری خواهیم بود. یعنی ما امروز دانشجوی جدیدی که ترم اول او سال 1403-1402 باشد را در این فرآیند نداریم؛ با توجه به اینکه دستیاران آموزشی تنها برای مقطع کاردانی و کارشناسی لحاظ خواهد شد، طبیعی است که با ثبت‌نام جدیدالورود‌‌ها تعداد افزایش پیدا خواهد کرد.»

مسابقات ملی بتن در دانشگاه آزاد گلستان برگزار می‌شود

او در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری مسابقات ملی بتن در استان گلستان اشاره و خاطرنشان کرد: «این مسابقات فردا، پنجشنبه شش مهر ماه در این استان برگزار می‌شود. مساله مهم اینکه تعداد تیم‌های شرکت‌کننده در آن بیش از سه برابر به نسبت سال گذشته افزایش پیدا کرده و بیش از 220 تیم در این دوره از مسابقات شرکت کرده‌اند و تقریبا از 25 استان هم در این مسابقه شرکت‌کننده داریم. این مسابقات یک‌روزه بوده و پنجشنبه شش مهر ماه برگزار خواهد شد.»

مرتبط ها