کد خبر: 84458

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی؛

وضعیت آبی در سیستان‌و‌بلوچستان بسیار بحرانی است

مرکز پژوهش‌های مجلس اخیراً گزارشی درباره وضعیت آبی کشور منتشر کرده که در آن شاخص‌های بخش آب در سه ماه نخست، مورد بررسی قرار گرفته است.

بررسی شاخص‌های مهم آب و هواشناسی کشور نشان می‌دهد میانگین بارش کل کشور از ابتدای سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ تا انتهای خردادماه سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته روند افزایشی داشته، اما نسبت به میانگین بلندمدت به میزان ۱۴ درصد کمتر است و از مجموع ۳۱ استان کشور، ۲۲ استان دچار کاهش بارش شده‌اند.
این گزارش می‌افزاید، شرق کشور با بیشترین افت بارش‌ها نیز مواجه است؛ در استان سیستان و بلوچسـتان، میزان ذخیره آب چاه نیمه‌ها کهبه طور کامل به منابع آب ورودی رودخانه مرزی و مشترک هیرمند وابسته هستند؛ به کمتر از ۱۰ درصد رسیده و در شرایط بسیار بحرانی قرار گرفته است. در شرق کشور به دلیل کاهش شدید ذخایر چاه‌ نیمه‌ها در استان سیستان‌و‌بلوچستان که منبع اصلی تأمین آب شرب منطقه سیستان و بخش قابل توجهی از شهر زاهدان بوده و کامل به منابع آب ورودی از افغانستان وابسته بوده، به دلیل نبود امکان جهت بهره‌برداری از سایر منابع آبی، در حال حاضر خطر تشدید بحران آب شرب و وقوع پیامدهای اجتماعی در این منطقه وجود دارد.

مرتبط ها