کد خبر: 83845

«فرهیختگان» از فعالیت برترین شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی دنیا گزارش می‌دهد‌

CHAT GPT و رفقا 25 میلیارد تومان کاسب شدند

صنعت هوش مصنوعی، صنعتی که با قدرت بی‌سابقه‌ای پیشرفت کرده و چشم‌انداز احتمالات را تغییر داده است. در آزمایشگاه‌های پژوهشی، الگوریتم‌هایی جان می‌گیرند و پیشرفت‌هایی را ایجاد می‌کنند که زمانی، فقط در قلمروی علمی‌تخیلی وجود داشتند. د. سمفونی تکامل هوش مصنوعی در طول زمان بازتاب می‌یابد که از حرکات متمایزی تشکیل شده و روایت بزرگ هوش مصنوعی را شکل داده است. در اوایل دهه 2000 میلادی، شبکه‌های عصبی از حالت سکون خارج شدند و الگوریتم‌های سخت‌افزاری و داده‌ها شکل گرفتند. اواسط دهه 2010، انقلابی به وجود آمد که با ادغام داده‌های بزرگ و یادگیری عمیق، مدل‌های ظهور فناوری‌هایی فراهم شد که پردازش زبان طبیعی و پیشبرد دید کامپیوتری جزئی از آنها بودند.

ندا اظهری، مترجم: در بحبوحه دنیایی که هر روز یکی از شگفتی‌های فناورانه خود را رو می‌کند، انقلابی در حال وقوع است؛ انقلابی که نه‌تنها صنایع، بلکه جوهر تعامل انسان با ماشین‌ها را نیز متحول می‌کند و این داستان صنعت هوش مصنوعی است؛ صنعتی که با قدرت بی‌سابقه‌ای پیشرفت کرده و چشم‌انداز احتمالات را تغییر داده است. در آزمایشگاه‌های پژوهشی، الگوریتم‌هایی جان می‌گیرند و پیشرفت‌هایی را ایجاد می‌کنند که زمانی، فقط در قلمروی علمی‌تخیلی وجود داشتند. یادگیری عمیق، پیشگام این انقلاب و تحول ظاهر شد و در میان سایر حوزه‌های هوش مصنوعی از قبیل تشخیص تصویر، پردازش زبان طبیعی و تسلط بر بازی استراتژیک از مقبولیت بالاتری برخوردار شد. با گذشته زمان، زبان هوش مصنوعی به مترجم جهانی تبدیل شد و شکاف بین مقصد انسان و اجرای محاسباتی را پر کرد. هر‌کدام از فناوری‌های هوش مصنوعی به شکلی در دنیای امروز جای خود را باز کردند و حتی خودروهای خودکار نیز به وارد مرحله تجاری‌سازی شده و به خیابان وارد شدند. سمفونی تکامل هوش مصنوعی در طول زمان بازتاب می‌یابد که از حرکات متمایزی تشکیل شده و روایت بزرگ هوش مصنوعی را شکل داده است. در اوایل دهه 2000 میلادی، شبکه‌های عصبی از حالت سکون خارج شدند و الگوریتم‌های سخت‌افزاری و داده‌ها شکل گرفتند. اواسط دهه 2010، انقلابی به وجود آمد که با ادغام داده‌های بزرگ و یادگیری عمیق، مدل‌های ظهور فناوری‌هایی فراهم شد که پردازش زبان طبیعی و پیشبرد دید کامپیوتری جزئی از آنها بودند. 

همان‌طور که حوزه‌های برجسته هوش مصنوعی رشد می‌کنند، نگرانی محققان درباره جنبه‌های اخلاقی و سوگیری‌های این حوزه‌ها افزایش می‌یابد. به‌عنوان مثال، محاسبات کوآنتومی زمزمه یک انقلاب و نویدبخش عصر جدیدی از قدرت محاسباتی است. محاسبات نورومورفیک با الهام از مغز انسان به دنبال تقلید از پیچیدگی‌های آن است. در چشم‌انداز صنعت هوش مصنوعی، تعداد انگشت‌شماری از چهره‌های تاریخی به‌عنوان سنگ بنای نوآوری ایستاده‌اند و هر کدام از آنها روایت‌های منحصربه فرد خود را در تابلوی پیشرفت این نوآوری حک می‌کنند. به‌عنوان مثال، گوگل با حضور قدرتمند خود، در تحقیقات و کاربرد هوش مصنوعی پیشگام بوده است. بخش پژوهش‌های هوش مصنوعی فیسبوک با مشارکت‌های پیشگامانه خود در حوزه‌هایی چون دید کامپیوتری، پردازش زبان طبیعی و یادگیری تقویتی، نشان خود را حک کرده و به ثبت رسانده است. 

محبوبیت هوش مصنوعی را از منظر مصرف‌کننده و سرمایه‌گذار نمی‌توان دست‌کم گرفت. راه‌اندازی ChatGPT بر این موضوع تاکید دارد به‌طوری‌که با افزایش تعداد کاربران فعال این نرم‌افزار هوش مصنوعی به 100 میلیون کاربر در مدت تنها دو ماه، یک رکورد ثبت شد. علاوه‌براین، شرکت OpenAI به‌عنوان شرکت تولیدکننده و پشتیبان این نرم‌افزار، در‌حال‌حاضر دریافت‌کننده بزرگ‌ترین قرارداد سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال 2023 با قیمتی بالغ بر 10 میلیارد دلار است. این معامله در ژانویه 2023 با مایکروسافت به‌عنوان سرمایه‌گذار اصلی اعلام شد. از‌جمله محصولات پیشنهادی این شرکت هم شامل DALL-E است که تصاویر واقعی و هنر مبتنی‌بر توصیف متن ایجاد می‌کند که گفتار را به نوشتار تبدیل کرده و بسیاری از زبان‌ها را به انگلیسی تبدیل می‌کند. در جولای امسال یک درخواست علامت تجاری برای GPT-5 ارائه شد. با وجود این مدیرعامل این شرکت اعلام کرده که این شرکت هنوز با شروع آموزش GPT-5 فاصله دارد. صرف‌نظر از این، شرکت OpenAI در دنیای هوش مصنوعی گام‌های بلندی برداشته و به‌طور قطع یک استارتاپ جالب توجه محسوب می‌شود. 

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

مرتبط ها