کد خبر: 83472

روسیه با چه اهدافی عقبه اوکراین را در هم کوبیده است؟

ابزارهای خشم روسی در اوکراین

روسیه با چه ابزارها و اهدافی در طول یک سال و نیم اخیر عقبه اوکراین در سراسر این کشور را در هم کوبیده است؟

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه بین الملل: روس‌ها از زمان آغاز جنگ در سال 2022 تاکنون هیچ‌گاه از درهم کوبیدن عقبه و تاسیسات اوکراین در سراسر خاک این کشور فروگذار نکرده‌اند. این حملات که در برهه‌ای با فاصله انجام می‌شد، در مقاطعی از جنگ پیوسته شده و عمق بیشتری نیز به خود گرفته است. روس‌ها به سبد تسلیحاتی گسترده و عظیمی برای کوبیدن عقبه اوکراین دسترسی دارند؛ تسلیحاتی که در کمتر از دوسال بخش‌هایی از اوکراین را ویران و مناطق باقی مانده را به نواحی تحت‌تاثیر ویرانی‌ها تبدیل ساخته‌اند.

موشک‌های کروز

به گزارش رسانه‌ها، روس‌ها تاکنون از موشک‌های کروز Kh-101،  Kh-59، Kh-22، Kh-29، Kh-31 Kh-555 در جنگ استفاده کرده‌اند. موشک کینژال نیز یک موشک هایپرسونیک کروز است و از جنگنده‌های عظیم‌الجثه میگ-31 پرتاب می‌شود در چندین نوبت علیه اوکراین به کار رفته است. آنها در یک نوبت علیه سامانه‌های پاتریوت مستقرشده در کی‌یف به کار گرفته شدند که به‌دنبال آن آمریکا آسیب به این سامانه‌ها را تایید کرد.

روس‌ها برای کاهش تبعات کمبود، روی به پهپادهای انتحاری آورده‌اند. پهپادها از اساس ساده‌تر از موشک بوده و با بنزین قادر به چرخاندن پره‌های موتور پیستونی خود هستند. این پرنده‌ها از قطعات عادی‌ای بهره می‌برند که به‌وفور در بازارهای محلی نیز در دسترس است. به‌عنوان نمونه بررسی پهپادهای انتحاری به کار گرفته شده علیه اوکراین که توسط کارشناسان نظامی صورت‌گرفته نشان می‌دهد آنها از سیستم انتقال سوخت تراکتورهای ساخت لهستان استفاده می‌کنند؛ سیستمی که قطعا دسترسی به آنها با تحریم قابل مسدودسازی نیست. 

اوکراینی‌ها برای مقابله با موشک‌های کروز، از موشک‌های حرارت‌یاب بهره می‌گیرند. این موشک‌های حرارت‌یاب در قالب سامانه‌های پدافند هوایی کوتاه‌برد در اطراف تاسیسات حساس مستقر شده و براساس گزارش مشاهده موشک کروز و همچنین سامانه نظارتی خود دست به شناسایی موشک و انهدام آن در لحظات آخر می‌زنند. اوکراینی‌ها در این خصوص از نمونه‌های زمین پرتاب موشک حرارت‌یاب هوا به هوای IRIS-T بهره می‌گیرند. با وجود این تعداد چنین سامانه‌هایی در اوکراین به حد مطلوب نیست.

موشک‌های بالستیک

روس‌ها در اوکراین تنها از موشک‌های بالستیک تاکتیکی استفاده می‌کنند. آنها برای هدف قرار دادن خاک این کشور می‌توانند از موشک‌های بالستیک میان‌برد نیز بهره بگیرند اما مشکل آنجاست که روس‌ها در توافقات پیشین خود با آمریکا تولید چنین موشک‌هایی را متوقف ساخته و تنها موشک‌های زیر 500 کیلومتر و بالای 5500 کیلومتر برد را تولید می‌کنند. 

مقابله با موشک‌های بالستیک برای اوکراین دشوارتر از مقابله با کروزهاست. هرچند تعداد موشک‌های بالستیک پرتابی بسیار کمتر از موشک‌های کروز است اما اوکراین برای مدت‌ها فاقد هرگونه سامانه برای رهگیری و مقابله با آنها بود. اوکراینی‌ها امروزه به تعدادی سامانه پدافند موشکی پاتریوت مسلح شده‌اند. بااین‌حال تعداد تحویل‌شده قادر به پوشش تمام مناطق تحت خطر نیست. 

پهپادهای انتحاری

پهپادهای انتحاری در تعداد بالا قابل‌پرتاب هستند و این مساله می‌تواند رسیدن بخش قابل‌توجهی از آنها به هدف را تضمین کند، درحالی‌که موشک‌های کروز قابل‌شکار هستند. همچنین این پهپادها برای اشباع سامانه‌های راداری اوکراین به کار می‌روند تا رهگیری کروزها برای آنها دشوارتر شود. هدف قرار دادن پهپادهای انتحاری برای اوکراینی‌ها می‌تواند دشوارتر از سرنگونی موشک‌ها باشد. این پهپادها بسیار کوچک هستند، در نزدیکی سطح زمین پرواز می‌کنند و سرعت کمی دارند. تمامی این موارد باعث دشوار شدن شناسایی آنها می‌شود.

 

برای خواندن متن کامل این گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها