کد خبر: 83453

زهرا طیبی؛

تکثیر الگوی شهید سلیمانی، راه رسیدن به یکپارچگی ملی

نمی‌توان انکار کرد که شدت علاقه مردم به شهید سلیمانی ریشه در این امر دارد که وی برای مردم و در جهت رفع مشکلات آنها قدم برمی‌داشت، امری که مردم به‌وضوح آن را می‌دیدند و لمس می‌کردند و برای اثبات آن نیز نیازی نبود اقدام یا تبلیغی صورت بگیرد. همین امر باعث افزایش علاقه آحاد ملت به این سردار شهید شد.

زهرا طیبی، خبرنگار گروه سیاست: «شما ملاحظه کنید، مثلا فرض کنید شهیدی مثل شهید سلیمانی در راه خدا به شهادت می‌رسد، یک ملت تکان می‌خورد، یک ملت حرکت می‌کند و تمام این خطوط توهمی‌ای که بین آحاد ملت هست به هم می‌ریزد و ملت یکپارچه راه می‌افتند؛ این برکتی است که خدا به خون شهید داده.» برهم خوردن خطوط توهمی موجود در جامعه و یکپارچه شدن ملت در شهادت حاج قاسم سلیمانی، کلیدواژه‌هایی بود که رهبر انقلاب در دیداری که سه‌شنبه 22 مرداد با اعضای ستاد ملی کنگره ملی شهدای استان اردبیل داشتند، بیان کردند. نمی‌توان انکار کرد که شدت علاقه مردم به شهید سلیمانی ریشه در این امر دارد که وی برای مردم و در جهت رفع مشکلات آنها قدم برمی‌داشت، امری که مردم به‌وضوح آن را می‌دیدند و لمس می‌کردند و برای اثبات آن نیز نیازی نبود اقدام یا تبلیغی صورت بگیرد. همین امر باعث افزایش علاقه آحاد ملت به این سردار شهید شد. امری که دبیر شورای عالی امنیت ملی روز شنبه در اولین اجلاسیه ملی مردمی‌سازی دولت به آن اشاره کرد و گفت: «امروز رسانه اصلی دل مردم است نه فضای مجازی و نه حتی رسانه ملی، اگر دل مردم را به دست بیاوریم، بزرگ‌ترین هجمه‌های رسانه‌ای نیز کارساز نخواهد بود. به همان میزان که با مردم خوب برخورد کنیم مردم خوبند و وقتی با آنان بد برخورد کنیم مردم نیز پاسخ متقابل خواهند داد. شاید در برخی موارد، مردم ضد ما و کار ما باشند اما ضدانقلاب نیستند. اگر میدان را برای پیشرفت و تعالی مردم باز کنید، مردم با شما خواهند بود حتی اگر همه عالم نیز بد شما را بگویند، مردم شما را دوست خواهند داشت. شناسایی و از میان برداشتن موانعی که پیش روی مردم وجود دارد و موجب ظلم به آنان می‌شود نظیر قوانین و مقررات ظالمانه ازجمله سازوکارهای مهم برای همراهی با مردم است.» دبیر شورای عالی امنیت ملی از توجه به امری صحبت به میان می‌آورد که شاید در سال‌های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته است. امری که شهید سلیمانی با تکیه به دو عنصر کارآمدی و مردم‌داری آن را محقق کرده بود و شهادتش باعث شد علاقه گروه‌های مختلف جامعه به او به بهترین نحو تجلی یابد. اگرچه مطرح کردن و بیان این موضوع که به دست آوردن دل مردم اهمیت دارد، قابل‌توجه است اما توقع وجود دارد که این صحبت‌ها عینیت نیز پیدا کرده و برای اجرایی‌سازی آن اقدامی صورت بگیرد. پیش از این در گزارشی که با عنوان «هشتگ امنیت» در «فرهیختگان» به چاپ رسید خطاب به دبیر شورای عالی امنیت ملی پیشنهادهایی را ارائه دادیم که می‌تواند در به دست آوردن دل مردم موثر واقع شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین پیشنهادهای ارائه‌شده را مرور می‌کنیم. 

  اختلالات اینترنت و توجیه‌هایی که مردم را عصبانی می‌کند 
موضوع تکراری اما مهم اینترنت، یکی از مواردی است که می‌توان به‌وضوح نارضایتی مردم را نسبت به اختلالات و کاستی‌های آن دید. محدودیت‌های اینترنتی که آخرین بار با شروع ناآرامی‌های پاییز سال گذشته اعمال شد، این نگرانی را در میان مردم به‌وجود آورد که قرار است اعمال این محدودیت‌ها دائمی باشد. بااین‌حال مسئولان در این رابطه اظهار کردند که محدودیت‌ها به جهت جلوگیری از سوءاستفاده دشمن برای ایجاد ناآرامی‌ها اعمال شده و موقتی خواهد بود و به‌محض آرام شدن فضا شرایط به‌حالت عادی باز‌می‌گردد. با گذر از ناآرامی‌ها و آرام شدن فضای کشور اما خبری از رفع محدودیت‌ها نبود و پاسخ قانع‌کننده‌ای هم به مردم داده نمی‌شد و مسئولان این حوزه علت بروز اختلالات اینترنتی را استفاده از فیلترشکن می‌دانستند. وزارت ارتباطات و مشخصا شخص وزیر عموما سعی می‌کرد با استفاده از آمار و ارقام این گزاره را اثبات کنند که زیرساخت‌های اینترنتی کشور مشکلی نداشته و مشکل از گیرنده بوده و علت هم استفاده از فیلترشکن است. اقداماتی که نه‌تنها توجیه‌کننده اختلالات و محدودیت‌های موجود در زیرساخت‌های اینترنتی کشور نبوده، بلکه باعث افزایش نارضایتی مردم نیز در این رابطه شده است. 

  انتخابات و موضوع مهم مشارکت
کمتر از 7 ماه تا برگزاری انتخابات اسفند باقی مانده و نکته مهم در این رابطه میزان مشارکت مردم در انتخابات اسفند است. اگرچه مشارکت مردم در همه دوره‌های انتخاباتی امر قابل‌توجهی بوده اما با توجه کاهش میزان مشارکت در انتخابات مجلس سال 98 و ریاست‌جمهوری 1400، حساسیت انتخابات اسفند به میزان قابل‌توجهی بالا رفته است. در این میان برخی احزاب و جناح‌های سیاسی از تحریم و عدم حضور در انتخابات سخن به میان می‌آورند و این گزاره را با استدلال اینکه در انتخابات 98 و 1400 ردصلاحیت‌های گسترده‌ای صورت گرفته -که به‌زعم آنها توجیه‌پذیر نبوده است- مطرح می‌کنند. موضوعی که به نظر می‌رسد افکار عمومی نسبت به آن همچنان ابهاماتی داشته باشند. رهبر انقلاب نیز ناظر به اهمیت چگونگی برگزاری انتخابات در روزهای ابتدائی سال از چهار راهبرد انتخاباتی سخن به میان آوردند: «مسئولانی که مرتبط هستند از همین حالا راهبرد مشارکت را راهبرد امنیت انتخابات را، راهبرد سلامت انتخابات را، راهبرد رقابت انتخابات را مشخص کنند؛ انتخابات خوب سالم با مشارکت بالایی ان‌شاءالله در آخر سال داشته باشیم.» توجه به بیانات رهبری این گزاره را اثبات می‌کند که نوع مواجهه و اقدامات مسئولان امر در انتخابات پیش‌رو می‌تواند تاثیر مستقیمی بر میزان مشارکت مردم و احزاب سیاسی داشته باشد. 

  پرهیز از تعمیق شکاف‌های اجتماعی
در وقایع پاییز سال گذشته شاهد بودیم که جریان‌های معاند به‌دنبال تشدید و ایجاد شکاف‌های قومیتی و مذهبی بودند تا از این طریق جامعه ایرانی را به جامعه‌ای از هم گسیخته تبدیل کنند. نحوه مواجهه با مقوله حجاب تبدیل به یکی از ابزارهای تعمیق این شکاف‌ها شده بود و تلاش می‌شد این‌طور القا شود افرادی که حجاب ضعیف‌تری دارند، در مقابل افراد مقید به پوشش در یک دوگانه دینداری و بی‌دینی قرار دارند. نوع مواجهه و برخی تصمیم‌گیری‌های نادرستی که در برخورد با این موضوع صورت می‌گرفت به این دعوا دامن می‌زد و جامعه را به‌سمت دوقطبی‌سازی سوق می‌داد. حال با گذر از روزهای ناآرامی لازم است در برخورد با این مقوله دقت نظر و توجه کافی صورت بگیرد تا ضمن مواجهه صحیح با ناهنجاری‌های اجتماعی، بار دیگر کشور در دام دوقطبی‌سازی و قرار گرفتن مردم مقابل مردم نیفتد. 

  جلوگیری از دوقطبی‌سازی در هنر و ورزش
در جریان اتفاقات سال گذشته فارغ از موضع‌گیری‌های غرض‌ورزانه و اختلاف‌برانگیز برخی چهره‌های ورزشی و هنری که در میانه ناآرامی‌ها از کشور خارج شدند برخی از این شخصیت‌ها بودند که از همان روزهای ابتدائی تحت فشار اپوزیسیون برای واکنش نشان دادن نسبت به اتفاقات رخ داده قرار گرفته بودند. طبعا در چنین فضایی، برخی چهره‌های هنری و ورزشی متاثر از فشارها و تحت‌تاثیر اخبار بعضا نادرست موضع‌گیری‌هایی داشتند. حالا با گذر از روزهای ناآرامی و آرام شدن فضای کشور نباید این نکته را فراموش کرد که اپوزیسیون خارج‌نشین همچنان به‌دنبال تعمیق اختلافات موجود در میان گروه‌های مختلف است. اگرچه در مورد خطاهای مخرب توقع برخورد نیز وجود دارد اما حد برخورد‌ها باید منطقی باشد و باعث نشود هنرمندان و ورزشکاران در اثر طردشدگی به دام پهن‌شده توسط اپوزیسیون پناه ببرند. لازم است با گسترش تعاملات با هنرمندان در جهت کاهش اختلافات و شکاف‌های برساخته شده حرکت کرد و تلاش اپوزیسیون برای ایجاد نزاع‌های اجتماعی مخرب را به شکست کشانید. 

مرتبط ها