کد خبر: 83363

درباره اظهارات وزیر آموزش‌و‌پرورش درمورد ضعف مدارس دولتی؛

به صحرا بنگرم، چیزی نبینم

رضا‌مراد صحرایی، وزیر آموزش‌وپرورش در نشست کارگروه‌های تخصصی سی‌وهفتمین اجلاس سراسری مدیران و روسای وزارت آموزش‌وپرورش یکی از وظایف مهم مدیران مناطق را تشکیل شورای مدیران مدرسه دانست و بر حضور پی‌در‌پی مدیران آموزش‌وپرورش مناطق با هدف شناسایی و رفع مشکلات مدارس، تاکید فراوان کرد.

ابوالقاسم رحمانی، دبیر گروه جامعه: رضا‌مراد صحرایی، وزیر آموزش‌وپرورش در نشست کارگروه‌های تخصصی سی‌وهفتمین اجلاس سراسری مدیران و روسای وزارت آموزش‌وپرورش یکی از وظایف مهم مدیران مناطق را تشکیل شورای مدیران مدرسه دانست و بر حضور پی‌در‌پی مدیران آموزش‌وپرورش مناطق با هدف شناسایی و رفع مشکلات مدارس، تاکید فراوان کرد. لازم است تا در شورای مدارس به نکات تحولی پرداخته شود تا آنان نیز با مدارس دیگر شهر خود آشنا شوند. وزیر آموزش‌وپرورش همچنین برگزاری دوره‌های ضمن‌خدمت برای ۱۵۰ هزار نیروی مدارس غیردولتی را نویدبخش تحولی عظیم در آینده دانست و با اشاره به افزایش شمار مدارس غیردولتی در شهرهای بزرگ، اظهار کرد: «هنگامی که در شهرها به تعداد مدارس غیردولتی افزوده می‌شود به این معناست که مدارس دولتی ضعیف عمل می‌کنند.» وی به مدیران مناطق پیشنهاد کرد که فرزندان خود را برای تحصیل، در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند زیرا با این اتفاق بر توجه مدیران مناطق نسبت به مدارس دولتی افزوده می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: «تقویت مدارس دولتی کشور سیاست اصلی ما است و نظارت و توسعه مدارس غیردولتی به صورت نظام‌مند جزء اولویت‌های پایین این وزارتخانه قرار دارد.» چند سال پیش که تب پیگیری و مطالبه عدالت آموزشی بین کنشگران و فعالان حوزه رسانه و آموزش بالا گرفت اقل مطالبات این بود که در راس هرم تصمیم‌گیری در نظام آموزش کشور که حداقل به اسم وزیر آموزش‌وپرورش قرار دارد بی‌عدالتی در آموزش فهم شود و برنامه‌ریزی‌هایی در جهت رفع تبعیض‌های موجود صورت بگیرد. منتها هم آن وقت‌ها و هم بعد از آن کسی ککش نمی‌گزید و مطالبه‌گران هم هرکدام با انگ و برچسبی از میدان به در می‌شدند و تصمیم‌گیران و مجریان هم با حیل و ترفندهایی از جواب دادن و سامان بخشیدن به وضعیت شانه خالی می‌کردند. آنقدر آش شور شده بود که آنهایی که خود مسبب وضع موجود بودند جای طلبکار نشستند و به نقد وضعیت موجود پرداختند. همان وقت‌هایی که خیلی‌ها داد می‌زدیم آقای مسئول، آقای سیاستگذار و آقای مجری، این مسیری که در حوزه آموزش طی می‌شود، راه به جایی نمی‌برد و ماحصل آن جز تعمیق شکاف بین پولدار و کمتربرخوردار نیست. آنهایی که پول دارند و می‌توانند فرزندان‌شان را در مدارس پولی و خاص ثبت‌نام کنند و آینده و دانشگاه و رشته‌اش را هم تضمین کنند، الباقی پول‌ندارها و کمتربرخوردارها هم که در همان مدارس دولتی بی‌امکانات و کم‌معلم و همیشه در مضیقه سرو کله هم می‌زنند.

مدارسی که سال‌ها تلاش شد تا با هوار شدن خروارخروار مشکلات مثل جذب فله‌ای معلم، عدم تخصیص امکانات و پرداخت‌های ناچیز و... از تک و تا بیفتند و درمقابل و موازات کاهش کیفیت اینها، پولی‌ها با تکیه بر جیب خانواده‌ها خود را بالا بکشند و برند بسازند، ماحصلش هم این بشود که در کسب رتبه‌های برتر کنکور و صندلی‌های خوب دانشگاه‌ها در رشته‌های مطلوب سهم دولتی‌ها انگشت کوچک پولی‌ها و خاص‌تر‌ها نباشد. «در میان 40 نفر برتر تنها سه نفر در گروه‌های آزمایشی مختلف بودند که در زمره دولتی‌ها قرار گرفته‌اند که نشان می‌دهد سهم دولتی‌ها فقط هشت درصد بوده است؛ هرچند که سال گذشته این میزان تنها 2.5 درصد بود، یعنی در کنکور 1401 فقط یک نفر از این مدارس توانسته بود خود را به میان برترین‌های کنکور آن سال برساند و امسال این میزان رشد 5.5 درصدی داشته؛ اما واقعیت این است که سه داوطلب از مدرسه دولتی و دو داوطلب از هنرستان هنرهای زیبای اصفهان بوده‌اند؛ مدرسه‌ای که شرایط تحصیل در آن هم نسبت به مدارس دولتی خاص است. همین مساله نشان می‌دهد هنوز راه زیادی برای باز شدن مسیر درست حضور دولتی‌ها در میان نفرات برتر وجود دارد.» بله، ماجرا از این قرار است که وضعیت نامطلوب گذشته که تا می‌شد و می‌توانستیم هشدارش را داده بودیم، امروز بحرانی شده و در سطح کلان، فعلا به همان اقل مطالبه و انتظاری که داشتیم رسیدیم. یعنی مقام عالی وزارت آموزش‌وپرورش، بالاخره بر ادعاهای گذشته مطالبه‌گران صحه گذاشت و توسعه مدارس غیردولتی را زاییده افت کیفیت مدارس دولتی دانست. تازه صحرایی مسئولان را هم دعوت به ثبت‌نام فرزندان‌شان در مدارس دولتی کرد تا شاید آنها از این طریق ملتفت رنجی باشند که می‌بریم. 

مرتبط ها