کد خبر: 83264

بازنگری دورس در معاونت علوم‌انسانی و هنر دانشگاه آزاد؛

دانشجویان دانشگاه آزاد ترم جدید را با درس‌های جدید آغاز می‌کنند

کهنگی برنامه‌های درسی و عدم بـه‌روزرسـانی آنهـا به‌تدریج اثربخشی دوره‌ها و رشته‌های دانشگاهی را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد.

سارا طاهری- مطهره‌سادات قاسمی، گروه دانشگاه:سال تحصیلی جدید به‌زودی شروع می‌شود و دانشجویان دانشگاه آزاد در سال جدید تحصیل‌شان با دروسی متفاوت از ترم قبل روبه‌رو می‌شوند. دروسی که توسط مدیران گروه و اعضای هیات‌علمی این دانشگاه بررسی و بازنگری شدند. دانشگاه آزاد در آخرین اقدام خود 50 عنوان درسی دروس علوم انسانی را مورد بازنگری قرار داده تا دانشجویان از این پس با علم روز آشنا شوند. سرفصل‌‌هایی که به اذعان اساتید دانشگاه، سال هاست تغییر نکرده‌اند و طبیعتا فاصله زیادی با علم امروز دارند. کهنگی برنامه‌های درسی و عدم بـه‌روزرسـانی آنهـا به‌تدریج اثربخشی دوره‌ها و رشته‌های دانشگاهی را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد و پدیده برنامه درسی بی‌فایده یا دورریختنی را مطـرح می‌سـازد. موضوعی که علت و هدف اصلی بازنگری دروس علوم انسانی در این معاونت بوده است. 

محمدهادی همایون، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد درباره بازنگری دروس علوم انسانی گفت: «بازنگری دروس علوم انسانی از زمان دکتر خسروپناه در معاونت علوم انسانی و هنر کلید خورد. گروه‌ها و هیات‌های اندیشه‌ورز برای بازنگری برنامه‌های درسی و تنظیم سرفصل‌ها تشکیل شده بودند که در قالب گروه‌های علمی کار را آغاز کردند و اگر بخواهیم منصفانه صحبت کنیم تمام کار در زمان خسروپناه انجام و حدود 50 برنامه بازنگری شد و رونمایی و تقدیر از دست‌اندرکاران به دوره ما افتاد.»

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد در ادامه گفت: «در بسیاری از حوزه‌ها بازنگری آغاز شده و حجم زیادی از دروس ما مورد بازنگری قرار گرفتند. بیش از 220 نفر از اساتید نیز درگیر این جریان بودند. براساس برنامه‌ریزی انجام ‌شده قرار شد علاوه‌بر وب‌سایت معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه پیگیری لازم جهت درج این برنامه‌‌های درسی در سامانه آموزشیار فراهم شود تا مدیران گروه‌های آموزشی با سهولت بیشتری امکان دانلود آنها را داشته باشند.» 
او در پایان خاطرنشان کرد: «ذیل نظام مدیریت دانشی که به‌زودی از سوی دکتر طهرانچی ابلاغ می‌شود زیرا به تصویب شورای گسترش نیز رسیده است، ما گروه‌های کشوری و دانشکدگان را شکل خواهیم داد و براساس همین نظم وارد حوزه‌های دانشی علوم انسانی و هنر خواهیم شد؛ کما اینکه در معاونت‌های دیگر نیز این امکان و جریان وجود دارد.» 

رخشاد حجازی، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌شمال از اساتیدی است که بازنگری در رشته مدیریت محیط‌زیست را پیگیری کرده است.» او در این خصوص گفت: «رشته مدیریت محیط‌زیست در مقطع دکتری سال‌های زیادی بود که بدون سرفصل مصوب وزارت علوم در دانشگاه‌ها تدریس می‌شد، گروه بازنگری این رشته سرفصل‌های دروس را تدوین کرد. همچنین با پیگیری‌هایی که انجام شد این سرفصل‌ها برای وزارت علوم ارسال شده و درنهایت توانستیم مصوبه وزارت علوم را نیز دریافت کنیم. در مهرماه سال جاری برای اولین بار رشته مدیریت محیط‌زیست در دانشگاه آزاد با سرفصل‌های مصوب وزارت علوم در مقطع دکتری تدریس می‌شود.» 

عاطفه امینی‌نیا، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی و مدیرگروه کشوری حقوق بین‌الملل با اشاره به بازنگری دروس رشته حقوق بین‌الملل بیان کرد: «تقریبا 30 درصد دروس بازنگری شدند که در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری بوده است. بیشتر بازنگری نیز در مقطع دکتری اتفاق افتاده است.» 
او با بیان اینکه بازنگری بیشتر درخصوص منابع و روز‌آمدی بوده است اظهار کرد: «در این رشته برخی از سرفصل‌های دروس تغییر پیدا کرده اما به‌روزرسانی عناوین درس‌ها تا این لحظه انجام نشده است. در بازنگری دروس باید کارآمدی سرفصل‌ها و دروس نسبت به شرایط و مقتضیات روز جامعه بین‌المللی و جامعه مدنظر گرفته شود.» 

شهریار نصابیان، دانشیار پایه 22 دانشگاه آزاد واحد تهران‌مرکزی با اشاره به بازنگری دروس علوم اقتصادی بیان کرد: «بین گرایشات مختلف دکتری علوم اقتصادی تا الان سه گرایش بازنگری شده است. البته که دست ما در بازنگری باز نیست زیرا درنهایت سرفصل‌ها باید مصوب وزارت علوم شود، وزارت علوم نیز تا 20 الی 30 درصد اجازه اعمال این تغییرات را داده است. در گرایشات توسعه اقتصادی، اقتصاد‌سنجی و اقتصاد بخش عمومی تا جایی که از سمت وزارت علوم مجاز بودیم بازنگری انجام شد که تعدادی از سرفصل‌های دکتری علوم اقتصادی اضافه شده و برخی سرفصل‌ها تغییر پیدا کرده است. در علوم اقتصادی گرایشات زیادی وجود دارد که تمامی این گرایشات در دانشگاه آزاد اسلامی ارائه می‌شود.» 

دانشیار دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی با شاره به روند بازنگری‌ها در رشته اقتصاد گفت: « گروه تخصصی کشوری اقتصاد، دارای کمیته‌های تخصصی و متشکل از 10 نفر از اساتید و مدیرگروه بود. در کمیته بازنگری سرفصل‌ها فرهاد غفاری از واحد علوم‌وتحقیقات، آقای زاینده‌رودی از واحد کرمان و زهرا فرشادفر از واحد تهران‌غرب نقش مهمی را ایفا کرده‌اند.» 

قدوسی‌فر با بیان اینکه هفت عنوان و سیلابس درسی در رشته معماری تغییر پیدا کردند، ادامه داد: «از سیلابس‌هایی که دانشگاه آزاد در رشته معماری مجری آن است ما سه سیلابس را بررسی و بازنگری نکردیم. رشته مرمت کارشناسی و ارشد این رشته بازنگری نشدند. کارشناسی‌ارشد رشته بازسازی پس از سانحه نیز از سیلابس‌هایی است که هنوز بازنگری نشده است. با این اوصاف می‌توان گفت بیش از 70 درصد عناوین درسی رشته معماری بازنگری شده‌اند.»

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

 

 

مرتبط ها