کد خبر: 83186

سرپرست مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

50 عنوان برنامه‌های درسی بازنگری شدند

کمتر کسی است که نداند سرفصل‌های دروس دانشگاهی در کشور قدیمی هستند و دیگر مانند گذشته کارآمدی لازم را ندارند. این موضوع را می‌توان از لابه لای گلایه‌های دانشجویان و اساتید به خوبی فهمید. گلایه‌هایی که با نگاهی به آمار پایین اشتغال فارغ‌التحصیلان که نتیجه ناکارآمدی محتواهای آموزشی است باعث نگرانی صاحب‌نظران آموزش عالی شده است.

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: با میثم چگین، سرپرست مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر، به گفت‌وگو نشسته و نگاهی به چیستی و ضرورت موضوع برنامه‌ریزی درسی، اهداف بازنگری برنامه‌های درسی، فعالیت‌های انجام‌شده و آثار آن در دانشگاه بپردازیم. آن‌طور که چگین می‌گوید حدود 50 درصد برنامه‌های درسی مورد بازنگری قرار گرفته‌اند و این مرکز در تدوین رشته‌های جدید نیز گام‌های موثری برداشته است. به گفته او بیش از 220 نفر از اعضای هیات‌علمی دانشگاه در تدوین و بازنگری این برنامه‌های درسی مشارکت داشته‌اند. 

گزیده صحبت‌های او را در ادامه می‌خوانید:

*کهنگی برنامه‌های درسی و عدم بـه‌روزرسـانی آنهـا به تدریج اثربخشی دوره‌ها و رشته‌های دانشگاهی را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد و پدیده برنامه درسی بی‌فایده یا دورریختنی را مطـرح می‌سـازد.

*منظور از بومی‌سازی برنامه‌های درسی، بازنگری و تدوین برنامه‌های درسی منطبق بر تولید علم مبتنی‌بر نیازها، ویژگی‌ها و شرایط فرهنگی-اجتماعی و اقلیمی یک منطقه یا جامعه و کشف نظام موضوعات و مسائل جامعه و حل آنها از طریق نظریه‌های علوم انسانی و هنر است. 

*حدود 50 عنوان برنامه درسی مورد بازنگری قرار گرفته‌اند.

*طبیعتا بازنگری برنامه‌های درسی یک کار پروژه‌ای و مقطعی نیست، بلکه فرآیندی مستمر است که باید هر چند سال یک‌بار و بنا به نیازهای کشور و نوآوری‌های علمی جدید سرفصل‌های درسی مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرند.

 

برای خواندن متن کامل گفت و گو اینجا را بخوانید.

مرتبط ها