کد خبر: 82845

ذره بین علمی روی عملکرد روسای دانشگاه ها

مواجهه با 5 چهره دانشگاهی متهم به تقلب علمی

تقلب در علم و سوءرفتارهای علمی برخلاف آنچه تصور می‌شود در دنیا بسیار شایع است و دانشگاه‌های مختلفی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

ندا اظهری، مترجم:تقلب در علم و سوءرفتارهای علمی برخلاف آنچه تصور می‌شود در دنیا بسیار شایع است و دانشگاه‌های مختلفی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. گاهی محققان درمورد نتایج به‌دست‌آمده دروغ می‌گویند و داده‌سازی‌هایی برای کسب بودجه و اعتبار انجام می‌دهند. درواقع، محققان ممکن است برای اجرا و انتشار مطالعات کاملا جعلی هزینه کنند تا به افزایش دستمزد بالاتر دست پیدا کنند. برخی از این تخلف‌ها به راحتی توسط داوران شناسایی می‌شود اما با رواج هوش مصنوعی می‌توان داده‌های علمی قابل قبول‌تری را ارائه داد که گاهی نمی‌توان تخلف ایجاد‌شده در آن را به راحتی شناسایی کرد. گاهی این تقلب‌ها دامن محققان و دانشمندان را می‌گیرد که با نتایج و داده‌های دروغین برای کسب بودجه و اعتبار اختراع در اختیار مردم قرار می‌دهند و حتی ممکن است برای اجرا و انتشار مطالعات کاملا جعلی هزینه کنند تا به بهانه آن دستمزدهای بالاتری به چنگ آورند. از سوی دیگر، سوءرفتارهای علمی هم در این میان مطرح می‌شود که درواقع، نقض قوانین استاندارد رفتار علمی و رفتار اخلاقی در انتشار تحقیقات علمی حرفه‌ای است. در خبرهای اخیری که منتشر شده، یکی از استادان و پروفسورهای دانشکده بازرگانی دانشگاه هاروارد به سوءرفتار تحقیقاتی متهم شده است. «فرانچسکو گینو» استاد مدرسه بازرگانی هاروارد که محققی برجسته و پرکار در زمینه رهبری و تصمیم‌گیری است، در سال 2021 به دستکاری داده‌ها در یک تحقیق متهم شد. ادعاهای جدیدی که در ماه ژوئن منتشر شده نشان می‌دهد که بیشتر مطالعات او حاوی داده‌های جعلی و دستکاری‌شده است. این در حالی است که او خود را مبرا از هرگونه اتهام نسبت به جعل داده‌ها می‌داند. اما در کنار این مورد که تازگی مطرح شده، نکته جالب، مواردی است که از جعل داده‌ها از سوی ریاست دانشگاه‌ها در دنیا مطرح شده و همین مساله اهمیت این موضوع را دوچندان می‌کند.

سرقت علمی رئیس دانشگاه ژاپنی از مقاله‌های خود
به گزارش retractionwatch، چند روز پیش بود که خبر سرقت علمی رئیس یکی از دانشگاه‌های ژاپن سروصدای زیادی به پا کرد و به‌دنبال آن، «توشیاکی میازاکی»، رئیس دانشگاه «آیزو» ژاپن بعد از اینکه مشخص شد که چند مقاله علمی خود را دوبار منتشر کرده و به‌نوعی مرتکب سرقت علمی از خود شده، به‌اجبار از سمت خود کناره‌گیری کرد. ریاست این دانشگاه بیشتر پروژه‌های تحقیقاتی خود را با تمرکز روی موضوع شبکه‌های اطلاعاتی و پردازش داده‌ها انجام داده است. او همچنین در 31 جولای درحالی‌که تلاش می‌کرد یارانه‌ای را برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی خود بدون گذراندن مراحل رسمی دانشگاهی ثبت کند، مجرم شناخته شد. این اقدام بیش از یک‌سال پس از نخستین تحقیقات روی این پروژه انجام شد. نتایج به‌دست‌آمده در فوریه 2022 نشان داد که میازاکی تعدادی از مقالات خود را سرقت کرده و سال گذشته مجبور شده 20 درصد از حقوق یک‌ماه خود را به‌عنوان جریمه پرداخت کند.

استعفای رئیس دانشگاه استنفورد بعد از تقلب تحقیقاتی
به گزارش نیویورک‌پست، مطالعات صورت‌گرفته نشان دهد که ریاست دانشگاه استنفورد در دستکاری داده‌های یک مقاله تحقیقاتی مشارکت داشته و افشای این سرقت علمی باعث استعفای او از سمت خود شد. «مارک تسیرلاوین» رئیس دانشگاه استنفورد به‌تازگی اعلام کرده در ماه آگوست، سمت خود را در این دانشگاه ترک می‌کند. او علاوه‌بر اینکه ریاست دانشگاه استنفورد را برعهده دارد، عصب‌شناس معروفی هم محسوب می‌شود که به‌دنبال تحقیقاتی که روی ادعای داده‌های دستکاری‌شده در مقالات او مطرح شده، گزارشی منتشر شده مبنی‌بر اینکه داده‌های تحقیقاتی در حداقل چهار مقاله از پنج مقاله اصلی دستکاری شده است. هنوز مدرک مشخصی از اطلاع او از این دستکاری علمی در دست نیست اما به نظر می‌رسد او در اصلاح خطاهایی که در مقاله‌های علمی وجود داشته، ناتوان به‌نظر می‌رسد و گروه تحقیق معتقدند او قطعا در این دستکاری نقش داشته است. در این تحقیقات، 12 مقاله مورد ارزیابی قرار گرفتند که رئیس دانشگاه استنفورد روی آنها کار کرده و نویسنده اصلی پنج مقاله تحقیقاتی است. او اظهار کرده که از موضوعات مطرح‌شده در چهار مقاله مطلع است اما اقدامات ما برای رسیدگی به این مسائل انجام شده کافی است....ادامه مطلب

مرتبط ها